• raketpappan

Gemensam ekonomi, arv, enskild egendom

Jag och min fru och varit tillsammans i 25 år och har alltid haft gemensam ekonomi. Ett konto där alla pengar kommer in, sen används pengarna efter behov. Enkelt och inga konstigheter.

Jag tjänar ungefär dubbelt så mycket som min fru. Det beror inte på att jag har hög lön utan att hon har en väldigt låg lön. Hon har alltid arbetat deltid, praktiskt när barnen är små men nu gör hon nog det mest för att det är bekvämt. Det är självvalt. Absolut att hon gör lite mer hemma, hon har väl hamnat i den typiska kvinnorollen "projektledaren". Men hon är också hemma tre timmar tidigare än mig varje dag och hinner mer. Däremot är jag ingen pappa som kommer hem och lägger mig i soffan och tittar på sport, utan jag är engagerad i både barn och hem.

Nu har hon plötsligt fått ett oväntat arv på ungefär en miljon kronor. Arvet är hennes enskilda egendom och hon ser pengarna som bara sina. Vi skulle exempelvis behöva göra vissa renoveringar på huset men hon vill inte använda någon del av arvspengarna till det, det är hennes pengar. Nu har vi förvisso råd att göra dessa renoveringar ändå men då med delvis lånade pengar.

Jag förstår absolut att eftersom hon har haft så låg inkomst så kommer hennes pension bli låg, hon är till viss del ekonomiskt beroende av mig. Samtidigt har hon valt att arbeta deltid, hon har valt att inte utbilda sig, hon har valt ett lågavlönad arbete. Jag har aldrig haft någon möjlighet att bygga upp ett eget sparande utan min inkomst har gått in i den gemensamma. Jag har inget eget sparande alls. Därför känner jag ingen glädje över arvet och jag börjar bli ganska irriterad att när hon för en gångs skull kan bidra ekonomiskt så är det plötsligt skillnad på ditt och mitt.

Det är inte så att jag behöver pengarna egentligen, jag är inte dyr i drift och kan köpa det jag behöver. Det är mer en känsla. Avundsjuka kanske? Jag vet inte.

Vad tycker ni? Är jag småsint? Missgynnsam? Är det rätt och rimligt att hon tar dessa pengar själv som en extra trygghet eftersom hon har haft låg inkomst hela livet, trots att vi i 20 års tid haft helt gemensam ekonomi? Vad skulle ni tycka om att ha gemensam ekonomi där du bidrar betydligt mer till det gemensamma samtidigt som din man/fru har en miljon egna pengar på banken?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi, arv, enskild egendom
  • sextiotalist

Jag tycker det är hon som är småsint. Också en av orsakerna jag inte gillar konceptet gemensam ekonomi. 
    Att hon hade lagt undan en del av arvet som säkerhet är en sak. Men att du fortfarande ska vara den som tar det största ekonomiska ansvaret även om hon nu har möjlighet att bidra betydligt mer. 
    Lite dina pengar är våra pengar, mina pengar är mina pengar. Säg att du numera kommer ta en mindre del av era gemensamma kostnader och hon får bidra mer

• Anonym (Enskild)

Egentligen är det två frågeställningar, gemensam ekonomi vs enskilt arv.

Ett arv som genom testamente är skrivet som arvtagares enskilda egendom är ju skrivet så av en anledning, som till exempel att make/maka inte ska få ta del av arvet vid en eventuell skilsmässa. Den som skrivit testamentet har ju faktiskt valt att skriva det så. Detta tycker jag generellt ska respekteras.

Om mina barn fått ett arv som enskild egendom och valt att spendera det på bostaden som är gemensam med partnern utan att skriva papper på det så hade jag blivit irriterad för jag hade tyckt det varit respektlöst mot den som skrivit testamentet. Samtidigt är det arvtagarens val att göra precis som hen vill med arvet och inget man kan lägga sig i.

Din fru gör alltså exakt som hon vill med arvet.

Gemensam ekonomi, det här är ju ditt /ert val. Din fru har alltså inte bidragit nämnvärt till er ekonomi, delvis av bekvämlighet skriver du. Du har uppenbarligen accepterat det under en massa år. Ditt val och konsekvensen är tydligen att du inte har något sparande medan hon har 1 miljon på banken nu.

• Anonym (qqq)

Man får väl anta att ingen av er har något sparande? Om hon under era år tillsammans har lyckats spara p.g.a att du bidragit mer, ja då är något fel och ni bör dela upp det sparandet mellan er. Har ni levt mer "hand ur mun" och inte kunnat spara något så är det så (många lever så). Du verkar lite sur över att hon fortsatt jobba deltid när barnen blivit äldre - det är något ni kan prata om i så fall - att det är dags att hon jobbar mer för att bidra mer ekonomiskt? Kanske en dag att du skulle vilja gå ner lite i tid tex, vad händer då? 

NU har hon plötsligt ett arv. Du tycker det här blir fel, men jag tycker du ska utesluta vissa saker ur det resonemanget. Ni har tillsammans valt att leva på ett visst sätt, ni har varit överens om det så du kan inte komma nu och liksom klaga på den biten (förutom om hon sparat undan pengar under den tiden).

Däremot kan ni prata om NU: Rimligheten i att detta ska ses som "era pengar" eller inte. 
    Har du själv något arv att se fram emot i framtiden - vad händer i så fall då? 

• Anonym (Japp)

Småsint!
    Nu har din fru mycket pengar, då är det hennes tur att stå för majoriteten av utgifterna. Sätt ner foten direkt och backa inte. 

• Anonym (Jo)

Inte okej. Vi har också helt gemensam ekonomi och jag har lite lägre lön än min man. Aldrig några frågetecken kring det. Men jag har istället med mig mer kapital in i relationen och lika självklart som det är att båda våra löner är gemensamt så är det självklart att pengarna som jag fått är våra gemensamma. Inte okej att plocka russinen ur kakan som din gör. Enda läget när det är okej är om man ärver någon släktgård eller liknande anser jag.

Spännande svar du får förresten. Hade det varit omvänt med kvinna och man så hade kvinnan blivit uppmuntrad och mannen kallad snåljåp.

• Anonym (S)
    raketpappan skrev 2021-12-15 08:45:40 följande:
    Gemensam ekonomi, arv, enskild egendom

Jag och min fru och varit tillsammans i 25 år och har alltid haft gemensam ekonomi. Ett konto där alla pengar kommer in, sen används pengarna efter behov. Enkelt och inga konstigheter.

Jag tjänar ungefär dubbelt så mycket som min fru. Det beror inte på att jag har hög lön utan att hon har en väldigt låg lön. Hon har alltid arbetat deltid, praktiskt när barnen är små men nu gör hon nog det mest för att det är bekvämt. Det är självvalt. Absolut att hon gör lite mer hemma, hon har väl hamnat i den typiska kvinnorollen "projektledaren". Men hon är också hemma tre timmar tidigare än mig varje dag och hinner mer. Däremot är jag ingen pappa som kommer hem och lägger mig i soffan och tittar på sport, utan jag är engagerad i både barn och hem.

Nu har hon plötsligt fått ett oväntat arv på ungefär en miljon kronor. Arvet är hennes enskilda egendom och hon ser pengarna som bara sina. Vi skulle exempelvis behöva göra vissa renoveringar på huset men hon vill inte använda någon del av arvspengarna till det, det är hennes pengar. Nu har vi förvisso råd att göra dessa renoveringar ändå men då med delvis lånade pengar.

Jag förstår absolut att eftersom hon har haft så låg inkomst så kommer hennes pension bli låg, hon är till viss del ekonomiskt beroende av mig. Samtidigt har hon valt att arbeta deltid, hon har valt att inte utbilda sig, hon har valt ett lågavlönad arbete. Jag har aldrig haft någon möjlighet att bygga upp ett eget sparande utan min inkomst har gått in i den gemensamma. Jag har inget eget sparande alls. Därför känner jag ingen glädje över arvet och jag börjar bli ganska irriterad att när hon för en gångs skull kan bidra ekonomiskt så är det plötsligt skillnad på ditt och mitt.

Det är inte så att jag behöver pengarna egentligen, jag är inte dyr i drift och kan köpa det jag behöver. Det är mer en känsla. Avundsjuka kanske? Jag vet inte.

Vad tycker ni? Är jag småsint? Missgynnsam? Är det rätt och rimligt att hon tar dessa pengar själv som en extra trygghet eftersom hon har haft låg inkomst hela livet, trots att vi i 20 års tid haft helt gemensam ekonomi? Vad skulle ni tycka om att ha gemensam ekonomi där du bidrar betydligt mer till det gemensamma samtidigt som din man/fru har en miljon egna pengar på banken?

Att du inte har något sparande, och jag förmodar att din fru inte heller har något, är ju bara ditt/ert eget fel. Varför har ni inte sparat?

Som någon annan skrev, ni har tillsammans valt att lägga upp er ekonomi på detta sätt, och du har accepterat det under alla år. Så då tycker jag inte att du kan gnälla nu för att du inte har några sparpengar.

När det gäller arvet, så tycker jag att hon kan ha en del till sig själv, en del kan gå in i det gemensamma och att ni sedan ordnar er ekonomi så att du också kan ha ett sparande.
  • raketpappan
    Anonym (S) skrev 2021-12-15 10:26:11 följande:
    Att du inte har något sparande, och jag förmodar att din fru inte heller har något, är ju bara ditt/ert eget fel. Varför har ni inte sparat?

Som någon annan skrev, ni har tillsammans valt att lägga upp er ekonomi på detta sätt, och du har accepterat det under alla år. Så då tycker jag inte att du kan gnälla nu för att du inte har några sparpengar.

När det gäller arvet, så tycker jag att hon kan ha en del till sig själv, en del kan gå in i det gemensamma och att ni sedan ordnar er ekonomi så att du också kan ha ett sparande.
    Vi har ett gemensamt sparande sedan tidigare förstås, inte några enorma summor men ändå en rejäl buffert på ungefär 500 kkr. Vi har ett hus som kanske är värt någon miljon mer än vad vi har lån och inga andra onödiga krediter. Så jag skulle säga att vi har god ekonomi, ordning och reda. 

Det är mer principen att nu har vi varit tillsammans så länge och levt ett gott liv med bra ekonomi och jag alltid har delat med mig rakt av med allt, men så helt plötsligt så får hon ett arv och då är det plötsligt mitt och ditt. Eller rättare sagt det gemensamma och hennes, för det finns ju inget "mitt". Det blir en obalans tycker jag. Ska jag köpa något måste jag göra det för våra gemensamma pengar och diskutera det med henne samtidigt som hon har ett stort eget kapital hon kan göra vad hon vill med. Hon säger att jag kommer att få ut mer i pension vilket naturligtvis stämmer, men å andra sidan eftersom vi har allt gemensamt så hade ju min pension ändå tillfallit henne lika mycket.

Jag funderar på att dela upp ekonomin (kommer inte att uppskattas) och dela upp våra gemensamma pengar. Men det spelar ju egentligen ingen som helst roll om vi inte skriver äktenskapsförord och det vet jag inte ens om hon skulle gå med på. Det skulle bli surt i förhållandet. Hur jag än gör så känns det inte bra det här.
  • Anonym (Japp)
    raketpappan skrev 2021-12-15 10:52:15 följande:
    Vi har ett gemensamt sparande sedan tidigare förstås, inte några enorma summor men ändå en rejäl buffert på ungefär 500 kkr. Vi har ett hus som kanske är värt någon miljon mer än vad vi har lån och inga andra onödiga krediter. Så jag skulle säga att vi har god ekonomi, ordning och reda. 

Det är mer principen att nu har vi varit tillsammans så länge och levt ett gott liv med bra ekonomi och jag alltid har delat med mig rakt av med allt, men så helt plötsligt så får hon ett arv och då är det plötsligt mitt och ditt. Eller rättare sagt det gemensamma och hennes, för det finns ju inget "mitt". Det blir en obalans tycker jag. Ska jag köpa något måste jag göra det för våra gemensamma pengar och diskutera det med henne samtidigt som hon har ett stort eget kapital hon kan göra vad hon vill med. Hon säger att jag kommer att få ut mer i pension vilket naturligtvis stämmer, men å andra sidan eftersom vi har allt gemensamt så hade ju min pension ändå tillfallit henne lika mycket.

Jag funderar på att dela upp ekonomin (kommer inte att uppskattas) och dela upp våra gemensamma pengar. Men det spelar ju egentligen ingen som helst roll om vi inte skriver äktenskapsförord och det vet jag inte ens om hon skulle gå med på. Det skulle bli surt i förhållandet. Hur jag än gör så känns det inte bra det här.
    Jag tycker du ska dra detta resonemang för din fru! Det minsta hon kan göra nu är att betala lika mycket som du gör. Finns ingen anledning nu att hon ska betala mindre. 
  • Anonym (Ladybug)

Jag hade faktiskt sagt : "Intressant att du vill skilja på ditt och mitt NU, men vill du det så respekterar jag det", och satt in mina pengar på ett eget konto, så får ni lägga hälften var till mat och drift. Kanske får hon då gå upp i arbete för att täcka sin halva, eller ta av sitt kapital, men det är hennes val. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Jag och min man delar lika på alla kostnader, och har våra egna sparande, och jag tycker den modellen fungerar bra.

• raketpappan
    Anonym (Japp) skrev 2021-12-15 11:07:01 följande:
    Jag tycker du ska dra detta resonemang för din fru! Det minsta hon kan göra nu är att betala lika mycket som du gör. Finns ingen anledning nu att hon ska betala mindre. 
    Jag har försökt men vi har svårt att prata om det, vi står långt från varandra och det blir inga bra diskussioner. Hon å sin sida ser det som en pensionsförsäkring (fine, jag köper det delvis men det planeras redan för resor och jag gillar inte att resa). Jag å andra sidan känner mig sviken och tycker att åtminstone en del av  pengarna borde komma båda till del, exempelvis genom att använda en del av pengarna till planerade renoveringar av huset istället för att vi ska ta mer lån. Tänk att pengar kan bli så infekterat, något som borde vara kul kanske istället leder till skilsmässa efter 20 år. Guld i mun
Svar på tråden Gemensam ekonomi, arv, enskild egendom