• ewiwa

    Tänkte studera vårdadministratör… men osäker på lönen!

    Jag har efter lång period av ströjobb bestämt mig för att ta en yrkesutbildning som mer eller mindre garanterar jobb.

    Vårdadministratörsutbildningen uppfyller inte bara mina kriterier, jobbet verkar också vara givande och intressant.

    Men problemet som jag ser är att många klagar på lönen, vilket gör mig osäker.

    Jag lever väldigt billigt i förhållande till många; ingen bil, inga barn, liten lägenhet, inga dyra hobbys, etc. Men jag vill fortfarande ha råd att lägga några tusen åt sidan för katternas veterinärbesök, semester, pensionsspara, osv. Jag vill också uppgradera till en större lägenhet någon gång i framtiden, och med en lön på dryga 20 000 innan skatt kommer det ju inte gå så bra med tanke på att jag bor själv.

    Är det någon som jobbar som vårdadministratör (framförallt i Östergötland/Linköping) som känner att lönen är så pass låg att det inte är värt det? Som sagt så behöver jag absolut inte bli rik, men vill åtminstone vara bekväm och inte sitta helt pank i slutet på månaden eller bli fattig när jag är pensionär.

    Skulle verkligen uppskatta lite råd! 

  • Svar på tråden Tänkte studera vårdadministratör… men osäker på lönen!
  • Themis

    Här är statistik:

    www.ratsit.se/lonestatistik/vardadministrator-medicinsk-sekreterare-lon

    Jag hade inte rekommenderat någon att ta det jobbet. Lönen är mycket låg, slutlönen lika låg och ju fler som går med på att bli det desto sämre kommer den att bli, relativt sett.

    De flesta kvinnor gillar tydligen att vara fattiga och söker sig aktivt till jobb med skitlöner. Det är min enda slutsats eftersom detta är det umpfte inlägget jag läser här om just detta låglönejobb.

    Det är frustrerande att läsa.


    När livet suger har den fattige ingen kuk.
  • ewiwa
    Themis skrev 2021-12-15 18:09:12 följande:

    Här är statistik:

    www.ratsit.se/lonestatistik/vardadministrator-medicinsk-sekreterare-lon

    Jag hade inte rekommenderat någon att ta det jobbet. Lönen är mycket låg, slutlönen lika låg och ju fler som går med på att bli det desto sämre kommer den att bli, relativt sett.

    De flesta kvinnor gillar tydligen att vara fattiga och söker sig aktivt till jobb med skitlöner. Det är min enda slutsats eftersom detta är det umpfte inlägget jag läser här om just detta låglönejobb.

    Det är frustrerande att läsa.


    Du vet, man kan svara på en enkel fråga utan att tala ned på folk och det är inte svårt att inte vara sexistisk. Om du inte jobbar/har jobbat som vårdadmin vill jag heller inte ha din åsikt, tack så mycket.

    p.s. jag vet hur man googlar.
Svar på tråden Tänkte studera vårdadministratör… men osäker på lönen!