• attaK

    Få hjälp med att betala underhåll?

    Hej. Min kille har två barn, dottern varannan vecka och sonen har valt att bo hos sin mamma på heltid, hon har alltså vårdnaden om honom. Min kille har väldigt dålig ekonomi pga gamla skulder och ska nu betala ca 2000 kr i underhåll för sonen. Kan man få hjälp med att betala underhållet? Hur går man till väga och vart vänder man sig? Han jobbar heltid och tjänar hyfsat (pengarna räcker ändå inte), vet inte om det kan spela in? Har läst lite om att man kan få hjälp från F-kassan men blir man skyldig dom pengar i slutändan då? Han har betalat underhåll i några månader redan, finns det hjälp att få ändå?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Få hjälp med att betala underhåll?
  • Anotherone

    Under vissa förutsättningar kan man få hjälp men jag tror att pengarna ska betalas tillbaka så snart man har möjlighet.
    Kontakta Försäkringskassan eller läs mer på deras hemsida, där finns information om både Underhållsbidrag och Underhållsstöd.

  • Magical

    Han som är förälder lär väl redan ha kollat upp detta? Jag blir alltid lite förvånad när "pappas nya tjej" ställer de här frågorna här på forumet. Det är hans eget ansvar att ta tag i det här. 

  • Shakira88

    Eftersom han har inkomst så måste han själv betala. Om han inte betalar så betalar försäkringskassan åt honom men de pengarna blir han skyldig dem.

    Han får helt enkelt dra in på något annat

  • attaK
    Shakira88 skrev 2021-12-15 18:21:01 följande:

    Eftersom han har inkomst så måste han själv betala. Om han inte betalar så betalar försäkringskassan åt honom men de pengarna blir han skyldig dem.

    Han får helt enkelt dra in på något annat


    Har du något förslag på vad han ska dra in på?
  • attaK
    Anotherone skrev 2021-12-15 18:15:07 följande:

    Under vissa förutsättningar kan man få hjälp men jag tror att pengarna ska betalas tillbaka så snart man har möjlighet.

    Kontakta Försäkringskassan eller läs mer på deras hemsida, där finns information om både Underhållsbidrag och Underhållsstöd.


    Har allt läst där, tänkte om nån hade erfarenhet.
  • Tow2Mater
    attaK skrev 2021-12-15 18:31:06 följande:
    Har du något förslag på vad han ska dra in på?
    Lista alla hans utgifter.
  • Shakira88
    attaK skrev 2021-12-15 18:31:06 följande:

    Har du något förslag på vad han ska dra in på?


    Beror ju på vad han lägger pengarna på.

    Man kan se över försäkringar.

    Använda mindre el.

    Dra in på tobak, alkohol , godis osv.

    Laga billigare mat.

    Allt går att dra in på. Abonnemang, Netflix, bilar osv. Bara fantasin sätter gränser
  • Gasellen87

    Om sonen valt att bo varannan vecka hade han haft råd med det? Hur har de kommit fram till underhållet? Hur gammalt är barnet?

    Tycker att pappan själv borde ta kontakt med försäkringskassan och rådfrågar där, då får han ju rätt svar på vad som gäller i just hans situation.

  • GGN

    Varför har mamman vårdnaden??

    (Irrelevant, jag vet, men jag är nyfiken med tanke på skulderna och så.)

  • Anonvm
    attaK skrev 2021-12-15 17:42:47 följande:
    sonen har valt att bo hos sin mamma på heltid, hon har alltså vårdnaden om honom. Min kille har väldigt dålig ekonomi pga gamla skulder och ska nu betala ca 2000 kr i underhåll för sonen.

     


    Håll isär begreppen, vart barnet bor har inget med vem som har vårdnaden om barnet att göra. Det är även i sammanhanget ang underhåll fullständigt irrelevant vem av föräldrarna som har vårdnaden, eller om den är gemensam.

    Hur har det fastställts att underhållsbidraget skall vara 2000

    Alternativet är ju som andra redan sagt att ni gör det hela till underhållsstöd via FK istället. Den som är underhållsskyldig blir mycket riktigt återbetalningsskyldig till FK, men det finns en formel de räknar efter som gör att man inte behöver betala tillbaks hela summan som betalats ut till barnets boendeförälder. Men i praktiken så behöver man ha riktigt låg taxerad inkomst för att inte "slå i taket", det handlar om någonstans i krokarna runt en bruttoårslön på 250.000.
Svar på tråden Få hjälp med att betala underhåll?