• Thu 16 Dec 2021 13:11
    7672 visningar
    7 svar
    7
    7672

    2-3 äggblåsor, letrozol - Tvillingar?

    Jag och min man har försökt snart i två års tid att bli gravida, inga fel på oss mer än att jag har långa cykler och ägglossar väldigt sällan (har två barn sen tidigare som jag fick i början av 20-års åldern, är nu strax över 30). Fick börja med Letrozol i september i år. 

    Jag är nu inne på min fjärde kur med Letrozol. Körde enkel dos första omgången och på cd 17 hade inga äggblåsor bildats så började ta provera för att få blödning och kunna påbörja ny kur med letrozol.

    Kur 2 - dubbel dos. Resulterade i 2 st äggblåsor, en på 13 och en på 17mm. Fick då ta ovitrelle spruta dagen efter med förhoppning att enbart den större blåsan skulle släppa för att inte riskera tvillingar. Ingen graviditet.

    Kur 3 - dubbel dos. Fick två äggblåsor i nästan samma storlek på CD 10, ca 12/15 mm, gjorde ytterligare UL två-tre dagar senare då hade en blåsa tillbaka bildats och jag hade en stor fin på ca 19mm, ägglossade CD 17/18 (positiv ÄL sticka CD16). Blodprov visade att ÄL skett. Ingen graviditet.

    Kur 4 - Dubbel dos. UL CD11 : Tre äggblåsor varav en var ca 16 mm, en 15mm och en 14mm. Den största var något oval och läkaren tror inte det blir ett ägg av den. Men de andra två var fina och kan mao resultera i tvilling-graviditet. 

    Vi vill helst inte ha tvillingar, men samtidigt så vill vi inte bara skita i denna månaden. Hur har ni andra som varit i samma situation resonerat? När man försökt bli gravid länge så vill man ju ta tillvara på varje månad. Finns det kanske någon här inne som blivit gravid med tvillingar efter letrozol? Eller som haft flera blåsor men där det ändå resulterat i endast ett barn eller ingen gravidtet?

  • Svar på tråden 2-3 äggblåsor, letrozol - Tvillingar?
  • Thu 16 Dec 2021 13:48
    #3

    Med risk för att jag redan svarat (är helt ny här inne så har lite dålig koll på hur tråden fungerar när man svarar Tungan ute)

    Jag kan inte spara ägg tyvärr då jag äter letrozol för att stimulera ägglossning, inte för att göra äggplock och därefter IVF. 

  • Fri 17 Dec 2021 07:00
    #5
    Hoppaspåbebis skrev 2021-12-16 16:04:17 följande:

    Tror inte du behöver va orolig för att det skulle bli tvillingar för det e ytterst sällan.

    Jag har oxå ätit fyra kurer med letrozol.

    Sista kuren hade ja en blåsa på 24mm å en på 17 å tog Ovitrelle i måndags. Kan leda till flerbörds men inget som ja e orolig för. Man får oxå tänka att det kanske bara e en av blåsorna som e bra å släpper :)


    Ja så är det säkert, kanske ska jag se det som att jag har en ärlig chans denna månad att få ett av äggen befruktat :) 

    Jag har en ny tid på måndag för VUL. För att se om någon av blåsorna har tillbakabildats, det har ju hänt förr. Dock måste jag ju ta ett beslut tidigare än så i fall jag får en positiv sticka nu under helgen. 

    Jag håller tummarna för att det lyckas för dig denna månad! Väntan mellan ÄL och BIM är en berg och dalbana!
Svar på tråden 2-3 äggblåsor, letrozol - Tvillingar?