• Försiktigoptimistisk

    Vilken gravidförsäkring valde ni?

    Som frågan lyder, vilken gravidförsäkring skaffade ni er under era graviditeter? :) Är i vecka 14 nu och vet inte när jag behöver skaffa en eller vilken som är bäst. Så tänkte höra med er, vilka valde ni och tyckte ni det försäkringsbolaget var bra?

  • Svar på tråden Vilken gravidförsäkring valde ni?
  • Anotherone

    Jag tycker att man ska tänka lite längre, vilken försäkring vill du ha för ditt barn sen? Vi har många av våra försäkringar hos Trygg Hansa, bland annat personförsäkringar (sjuk-och olycksfall) vilket gjorde det naturligt att även ta gravidförsäkringen hos dem. 
    För tar man betalförsäkringen så ger den en rabatt på försäkringen för barnet det första året. Så försäkringen blir inte helt gratis men nästintill.
    Man måste förstås inte resonera så men det kanske kan göra valet något enklare. Konsumenternas försäkringsbyrå är en väldigt bra sajt för jämförelser av sparande, försäkringar mm. 
    Se gärna deras sidor om personförsäkringar där barn-och gravidförsäkringar ingår:
    Personförsäkringar | Konsumenternas

  • Norrut

    Vi tog också Trygg-Hansa - passade på att se över våra egna försäkringar i samma veva och just då kändes det som den bästa helhetslösningen.

    Deras betalförsäkring börjar att gälla "tidigast i graviditetsvecka 16 (15+0) för den gravida och pappa/partner, och tidigast i graviditetsvecka 23 (22+0) för barnet".

    Vet inte hur det är med andra försäkringar men kan tänka mig att det är liknande. Många har ersättningar för saker som upptäcks på rutinultraljudet kring vecka 18 så då är det bra om man redan är försäkrad!

  • Cawr

    Vi körde på Folksam, men av typ samma anledningar som tidigare skribenter. Vi har allt samlat hos Folksam och alltid varit väldigt nöjda kunder, så fanns ingen anledning att ta något annat bolag. Dessutom samlingsrabatt.

  • Ebo88

    Vi har haft trygg-hansa en gång och folksam 2 ggr. Jag tycker alla tre har vart bra och vi har fått mycket hjälp. Våra två första barn förlorade vi, båda i v.25 och vi gick jättebra hjälp med mycket. Det var folksm och trygg-hansa.

    Stella föddes i v.35 och jag råkade ut för komplikationer efter och fick bra hjälp. Det var folksam.

    Så som jag förstår det så är det inte alla gånger man får försäkra ett barn hos alla f.bolag om barnen är exempelvis prematur. Folksam har jag hört är det som ska vara lättast att försäkra via om föräldern är försäkrad.

  • Försiktigoptimistisk
    Ebo88 skrev 2021-12-16 20:08:42 följande:

    Vi har haft trygg-hansa en gång och folksam 2 ggr. Jag tycker alla tre har vart bra och vi har fått mycket hjälp. Våra två första barn förlorade vi, båda i v.25 och vi gick jättebra hjälp med mycket. Det var folksm och trygg-hansa.

    Stella föddes i v.35 och jag råkade ut för komplikationer efter och fick bra hjälp. Det var folksam.

    Så som jag förstår det så är det inte alla gånger man får försäkra ett barn hos alla f.bolag om barnen är exempelvis prematur. Folksam har jag hört är det som ska vara lättast att försäkra via om föräldern är försäkrad.


    Beklagar verkligen det ni gått igenom <3 All kärlek till er!
  • Ebo88
    Försiktigoptimistisk skrev 2021-12-17 08:10:35 följande:

    Beklagar verkligen det ni gått igenom <3 All kärlek till er!


    Tack så mycket.

    Glömde säga nu att jag är gravid igen och har Folksam då vi ändå tänkt försäkra detta barn hos dom också
Svar på tråden Vilken gravidförsäkring valde ni?