• fornminne

Varför är engelska skolan så populär och samtidigt så kritiserad?

Söktrycket verkar ju vara högt. Är det bara det faktum att ägaren har tjänat miljardbelopp som stör många, och att man inte borde kunna göra det på en skola? Den kritiken kan jag förstå. Samtidigt skulle det ju inte finnas någon grund för den här typen av marknadsskolor, om det inte fanns en efterfrågan. Är det inte bättre att man löser det problemet i stället?

• Svar på tråden Varför är engelska skolan så populär och samtidigt så kritiserad?
  • Anonym (Anonym)

Vad är kritiken?

De har ett annorlunda sätt att bedriva undervisning. Sverige är lite av ett kommunistland och ogillar starkt människor med andra idéer, även om de är bevisat bättre än det 'vedertagna' i Sverige.

(se bara på corona-hanteringen och den kritik Sverige fått som både invånare och politiker och 'ansvariga' helst viftar bort.)

Så för att summera- svenskar i allmänhet är ignoranta, besservissrar som tror sig alltid veta bäst även om studier och fakta visar på annat.

• Anonym (tvillingmamma)

Dels handlar det väl om att hon har gjort sig en förmögenhet som sagt, dels om att friskolor som engelska skolan anses bidra till segregationen. Dock håller jag med om att man måste börja med att fråga sig varför det finns en efterfrågan, varför dessa skolor är så populära. Om andra skolor fungerade bättre skulle det kanske inte vara så. Kanske är det i den änden man måste börja? När det gäller just engelska skolan drivs väl också en stor del av undervisningen på engelska, vilket tilltalar många föräldrar och elever, då engelska är vårt viktigaste andraspråk och ett viktigt utbildningsspråk. Själv tycker jag dock att det är för tidigt att ha så mycket undervisning på engelska redan i grundskolan, då sker det lätt på bekostnad av svenskan.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-12-16 17:22:25 följande:

Dels handlar det väl om att hon har gjort sig en förmögenhet som sagt, dels om att friskolor som engelska skolan anses bidra till segregationen. Dock håller jag med om att man måste börja med att fråga sig varför det finns en efterfrågan, varför dessa skolor är så populära. Om andra skolor fungerade bättre skulle det kanske inte vara så. Kanske är det i den änden man måste börja? När det gäller just engelska skolan drivs väl också en stor del av undervisningen på engelska, vilket tilltalar många föräldrar och elever, då engelska är vårt viktigaste andraspråk och ett viktigt utbildningsspråk. Själv tycker jag dock att det är för tidigt att ha så mycket undervisning på engelska redan i grundskolan, då sker det lätt på bekostnad av svenskan.

Fast toppar inom offentlig sektor gör sig en förmögenhet också. Alltså, det är kritik mot alternativ till staten helt enkelt.
  • Fjäril kär

Det handlar väl inte om huruvida skolan skulle vara bättre eller att andra skulle vara sämre utan om att efterfrågan handlar om att man anser sig vara lite förmer än andra och då söker man en sån skola som motsvarar den åsikten. Så länge det finns familjer som anser sig vara lite finare och i behov av särbehandling mot för andra så kommer dessa typer av skolor alltid att existera.

• Anonym (A)

Kan tänka mig att som med andra friskolor finns flera faktorer.

Hög efterfrågan: Eleverna och vh ses som kunder och behandlas därefter, lättare att få stöttning i undervisningen och även särbehandling, generellt lite högre betyg som ges, det kan ses som lite finare att gå i friskola.
    Kritik: Betygsinflation, flumskola, tveksamma sätt att sköta verksamheten på olika sätt.

• Anonym (IES)

Jag bor i en förortskommun till Stockholm och här är det 90 procent barn med invandrarbakgrund i IES, speciellt i de yngre årskullarna. Mitt barn går i högstadiet och där är det fler barn med Svensson-namn. 

• Anonym (A)

Forts. fördelar: Att det är mer lugn och ro i sådana skolor, lättare att bli sedd av lärarna, att man omges av fler som är studieinriktade (beroende på program förstås).

• Mrs Moneybags
    fornminne skrev 2021-12-16 17:07:32 följande:
    Varför är engelska skolan så populär och samtidigt så kritiserad?

Söktrycket verkar ju vara högt. Är det bara det faktum att ägaren har tjänat miljardbelopp som stör många, och att man inte borde kunna göra det på en skola? Den kritiken kan jag förstå. Samtidigt skulle det ju inte finnas någon grund för den här typen av marknadsskolor, om det inte fanns en efterfrågan. Är det inte bättre att man löser det problemet i stället?

Den är populär eftersom den undviker att ta in "problemelever" i samma utsträckning som kommunala skolor måste göra. Kritiken kommer av att driver skolorna med hjälp av våra skattepengar. Många gillar inte det.

Jag tycker kritiken mot friskolor är lite ensidig, det finns många friskolor som drivs av stiftelser eller kooperativ osv och inte lägger pengar i egna fickor på samma sätt som de som drivs av aktiebolag.

Faktum är att många friskolor inte kommer att beröras överhuvudtaget om man inför ett stopp för aktieutdelning för friskolor. Carlssons skola, Viktor Rydberg, Campus Manila, Fredrikhovs slottsskola, Enskilda gymnasiet, Musikskolan Lilla akademien, Svenska balettskolan med flera drivs av stiftelser. Föräldrar som har barn i de skolorna skulle inte drömma om att sätta sina barn i Engelska skolan. 
  • Anonym (ute efter pengar)

Jag har vänner som haft sina barn i Engelska skolan. De bytte tillbaka till kommunal skola p g a diverse underligheter som handlade om t ex att skolan prioriterade taktiska val som skulle ge högre betyg snarare än att eleverna verkligen skulle lära sig saker. (det var även annat, men jag vill inte beskriva sådant som hänt andra på ett sätt så det kan kännas igen). Jag vet också ett annat barn med funktionsnedsättningar som inte behandlats väl i engelska skolan. Skolan verkar också sikta in sig på att få barn till högutbildade för att bli framgångsrika utan att behöva spendera så mycket pengar.

• Anonym (IES)
    Mrs Moneybags skrev 2021-12-16 18:49:11 följande:
    Den är populär eftersom den undviker att ta in "problemelever" i samma utsträckning som kommunala skolor måste göra. Kritiken kommer av att driver skolorna med hjälp av våra skattepengar. Många gillar inte det.

Jag tycker kritiken mot friskolor är lite ensidig, det finns många friskolor som drivs av stiftelser eller kooperativ osv och inte lägger pengar i egna fickor på samma sätt som de som drivs av aktiebolag.

Faktum är att många friskolor inte kommer att beröras överhuvudtaget om man inför ett stopp för aktieutdelning för friskolor. Carlssons skola, Viktor Rydberg, Campus Manila, Fredrikhovs slottsskola, Enskilda gymnasiet, Musikskolan Lilla akademien, Svenska balettskolan med flera drivs av stiftelser. Föräldrar som har barn i de skolorna skulle inte drömma om att sätta sina barn i Engelska skolan. 
    Fast hur menar du nu? IES har ett strikt kösystem så de har ingen som helst möjlighet att inte ta in problemelever. Tvärtom är det nog många föräldrar som söker sig till IES med barn som det inte funkat för i tidigare skolor. 
  • Anonym (?)
    Anonym (ute efter pengar) skrev 2021-12-16 19:05:36 följande:

Jag har vänner som haft sina barn i Engelska skolan. De bytte tillbaka till kommunal skola p g a diverse underligheter som handlade om t ex att skolan prioriterade taktiska val som skulle ge högre betyg snarare än att eleverna verkligen skulle lära sig saker. (det var även annat, men jag vill inte beskriva sådant som hänt andra på ett sätt så det kan kännas igen). Jag vet också ett annat barn med funktionsnedsättningar som inte behandlats väl i engelska skolan. Skolan verkar också sikta in sig på att få barn till högutbildade för att bli framgångsrika utan att behöva spendera så mycket pengar.

Här lyfter du fram fördelarna med det fri skolvalet och möjligheten att starta skoler med olika fokus. Föräldrarna kan själva välja en skola som de tycker är bra och passar deras behov. Det finns också en möjlighet att starta en skola där man jobbar med olika fokus och olika pedagogiska inriktningar, allt från Montesori, till idrott, högskoleförberedande och kultur.

Ja, det finns avarter men det fanns det förut också. Nackdelen förut var att det var väldigt svårt att byta skola. 
  • Spucks

Mitt barn går/gick inte till engelska skolan, men hon stod i köb där och fick plats (fast då hade vi redan flyttad).
    Flera skriver här att det är föräldrar som känner sig finare än andra, som vill ha sina barn där. Jag vet inte hur det är för andra, men för mig fanns det tv
    å anledningar:
    1. Det är en bilingual skola, vilket jag tycker är underbart
    2. Den viktigaste anledning: det ska vara mycket strängare där. Jag har upplevt hur det g
    år till i skolorna i Sverige under 2 år, då jag jobbade som lärarvikarie i många olika skolor och det var absolut skrämmande. Min dotter tyckte också det var extremt jobbig med barnens beteende i sin skola. Så hade vi stannat i Sverige, hade det blivit en MYCKET strängare skola än den vanliga svenska skolan.

• Anonym (?)
    Mrs Moneybags skrev 2021-12-16 18:49:11 följande:

Att driva en skola via en stiftelse gör det bra lite besvärligare att lyfta ur stora summor till någon utomstående. Det går att ha extrema löner till VD/rektor. Det går att ha ett fastighetsbolag som hyr ut lokaler till stiftelsen för överpriser. Så länge någon kontrollerar stiftelsen går det alltid att få ut pengar även om stiftelsen inte genererar någon vinst i bokföringen.
  • Anonym (Förälder boende nära Stockholm)

Vår dotter stod i kö till en av engelska skolorna i Stockholm, vi har vänners vars barn har gått och gå i engelska skolan i Nacka, Bromma och Täby.
    Våra barn har nära kompisar som går/har gått i dessa skolor.
    Vår dotter kom in i musikklass och valde det då i stället för engelska skolan.

Jag har genom åren både sett bra och dåliga sidor precis som i andra skolor.
    Vi bor i ett villa område i en av det kommunerna som anses bra så jag kan inte jämföra med alla andra kommuner runt om i landet men skolorna där vi bor är bra och inte den kritik som man ofta har mot skolor känner jag inte stämmer in på dom skolorna våra barn gått i men förstår givetvis att det finns skolor som fungerar sämre.
    Vår dotter hade sin bästa kompis i engelska skolan och fick på så vis kompisar även från den skolan.
    Jag tycker att den engelska skolan var väldigt bra men inte bättre än vår dotters skola. Vår dotters skola hade högre betygsgenomsnitt än engelska och så vet man att engelska ganska ofta ger lite högre betyg i genomsnitt och det visar sig ofta när man kommer till gymnasiet, deras kunskaper är inte högre men kan ändå ha lite högre betyg.
    Ja engelska informerar gärna att dom har ordning i skolan och det stämmer nog till en del och kanske ändå oftare om man jämför med genomsnittet i landet men inte är deras elever bättre på att uppföra sig utanför skolan, det har var varit lika mycket stök med vissa elever på engelska skolan som dom andra skolorna där vi bor. Det är inte mindre mobbing, stök utanför med vissa elever osv. 
    Men jag gillar ändå mycket med skolan och vår dotter hade säkert gilla det men nu är musikklass det bästa för henne. Det är ordning i deras klass liksom de flesta av de andra klasserna.

Vad jag förstår finns inte lika mycket stöd på engelska för dom eleverna som behöver extra stöd, har du  tex dyslexi eller npf eller liknade kan du inte kräva lika mycket hjälp som en kommunal skola måste erbjuda.

Men engelska skolan passar vissa elever men inte alla, precis som andra skolor.
    På flera engelska skolor cirkulerar man och byter klasskompisar varje år. Man byter också då ofta lärare, det tyckte vår dotters kompis var det jobbigaste, man gick 1 år i samma klass sen byttes stora delar av klassen ut, man fick välja 3 kompisar eller liknande man ville gå med. Det kan vara jobbigt för vissa i mellanstadiet t ex. Det blir också många lärare som cirkulerar och man hinner inte känna alla.

Men av våra vänner barn som går/gått på engelska har de flesta varit jättenöjda men det passar inte alla. Ett par av våra vänner hade ett barn i engelska och ett barn på Kunskapsskolan. Bägge fristående men det barn som gick på engelska ville inte alls gå på Kunskapsskolan och deras inriktning, deras inriktning passade inte henne, det barn som gick på Kunskapsskolan gillade den inriktningen och passade bra där men hade inte velat gå på engelska så man får läsa på om skolorna.
    På engelska skolan är många men inte alla ämnen på engelska och det ska man tänka på, vissa ämnen är svåra att läsa på engelska om man inte har det som modersmål och det kan vara svårt för föräldrar att hjälpa högstadieelever i vissa ämnen då det ju är mer "fackspråk".

En av våra vänners barn gick på engelska i Täby började i mellanstadiet men ville i årskurs 8 byta till den kommunala skolan där många kompisar gick.
    Det som då kom upp i samtalet var att rektorn på den kommunala berättade att dom ofta märkte när elever kom ifrån eller tillbaka ifrån engelska skolan var att deras kunskaper i just naturämnena som fysik och kemi var sämre en eleverna i 
    i kommunala, för det är svårt att plugga dom ämnena på engelska om man inte har det som modersmål och ofta har inte föräldrarna dom kunskaperna heller på engelska, om inte eleven var jätteintresserad av dessa ämnen. 
    Det har även diskuterats på flera håll just hur dessa ämnen påverkas av att studera på engelska på grundskolenivå när du inte har det som modersmål.

Man ska ta med både för och nackdelar när man väljer skola. 
    Vissa passar i vissa skolor andra i andra skolor.
    Men dom flesta vi känner har varit nöjda med engelska skolan, men både våra vänner och våra barns kompisars föräldrar kan också hjälpa barnen med läxor på engelska.

Svar på tråden Varför är engelska skolan så populär och samtidigt så kritiserad?