• Anonym (TS)

Vi har separat ekonomi - Fråga vad ni vill.

Upplägget:

Gifta utan äktenskapsförord.

Tjänar ca 23 000 respektive 27 000 kr.

Samma summa in på ett gemensamt konto, och en slant in på gemensamma sparkontot. Resten av våra inkomster behåller vi för oss själva.

Från gemensamma kontot dras alla gemensamma räkningar och kostnader, mat inkluderat. Resor och inredning betalas med sparkontot.

Föräldraledighet har vi delat ungefär 50/50, likaså vab. Vi är inte nitiska där, men håller lite koll. Den gravida var under en graviditet sjukskriven några månader, vi delade på inkomstförlusten, eller hur jag ska förklara.

Vi har båda valt våra inkomster. T.ex. har ingen någon funktionsnedsättning eller sjukdom.

Vid en kort period var den ena arbetslös, då betalade den andra in mer på det gemensamma. En annan kort period var den andra sjukskriven och då kompenserade den andra.

Jag har förstått att många är negativa till separat ekonomi och vill därför starta denna tråd för att reda ut dessa missförstånd.

• Svar på tråden Vi har separat ekonomi - Fråga vad ni vill.
  • KaptenOhoy
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-20 12:23:18 följande:

Du har ju all rätt att tycka vad du vill, men jag tycker att man lever på andras pengar om man har lägre inkomst och gemensam ekonomi.

Rätt förnedrande att inte vara en familj på riktigt dock.
  • Anonym (X&Y)
    KaptenOhoy skrev 2021-12-20 15:22:40 följande:
    Precis det här gör att jag reagerar så starkt. Varför skulle vi inte vara en familj på riktigt för att vi betalar lika mycket för vårt gemensamma liv? 

Men visst, du kanske inte kan reda dig själv och är beroende av andra. Då tycker jag lite synd om dig. 
  • Anonym (TS)
    KaptenOhoy skrev 2021-12-20 15:22:40 följande:

Du skriver med all sannolikhet bara så för att provocera. Eller för att du är svagbegåvad och väldigt gammeldags. Är man inte en riktig familj om man inte är ett gift par, alla har samma efternamn, man inte har några barn eller inte bor under samma tak (vissa är särbo vet du)?
  • KaptenOhoy
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-20 15:40:46 följande:

Precis det här gör att jag reagerar så starkt. Varför skulle vi inte vara en familj på riktigt för att vi betalar lika mycket för vårt gemensamma liv? 

Men visst, du kanske inte kan reda dig själv och är beroende av andra. Då tycker jag lite synd om dig. 

Inlägget var till för att provocera, du tog det verkligen till hjärtat. Varför får jag inte tycka att ni inte är en riktig familj, om du anser att vi med gemensam ekonomi skor oss på andra? Varför hyckleriet?

Personangreppen kan du också lägga av med, det klär ingen.
  • Anonym (X&Y)
    KaptenOhoy skrev 2021-12-20 15:48:36 följande:
    Inlägget var till för att provocera, du tog det verkligen till hjärtat. Varför får jag inte tycka att ni inte är en riktig familj, om du anser att vi med gemensam ekonomi skor oss på andra? Varför hyckleriet?

Personangreppen kan du också lägga av med, det klär ingen.
    Mitt inlägg var också tämligen provokativt, en reaktion på ditt tjat om att vi inte lever efter samma standard. 

Men jag vidhåller att jag aldrig skulle leva på någon annans pengar. Det ligger inte för mig. Jag vill kunna reda mig själv och veta att vad som än händer, så kan jag ta hand om mig själv. Och det är något jag är stolt över!
  • KaptenOhoy
    Anonym (TS) skrev 2021-12-20 15:43:13 följande:

Du skriver med all sannolikhet bara så för att provocera. Eller för att du är svagbegåvad och väldigt gammeldags. Är man inte en riktig familj om man inte är ett gift par, alla har samma efternamn, man inte har några barn eller inte bor under samma tak (vissa är särbo vet du)?

Klart det var för att provocera. Jag anser dock att X&Ys kommentar om folk med gemensam ekonomi är lika "svagbegåvad" (Vad är det med er två och påhopp? Lägg ner härskarteknikerna.). Ville påpeka hyckleriet.
  • Anonym (X&Y)
    KaptenOhoy skrev 2021-12-20 15:51:25 följande:
    Klart det var för att provocera. Jag anser dock att X&Ys kommentar om folk med gemensam ekonomi är lika "svagbegåvad" (Vad är det med er två och påhopp? Lägg ner härskarteknikerna.). Ville påpeka hyckleriet.
    Nu hittar du på. Jag har aldrig kallat någon för svagbegåvad. 
  • KaptenOhoy
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-20 15:51:19 följande:

Mitt inlägg var också tämligen provokativt, en reaktion på ditt tjat om att vi inte lever efter samma standard. 

Men jag vidhåller att jag aldrig skulle leva på någon annans pengar. Det ligger inte för mig. Jag vill kunna reda mig själv och veta att vad som än händer, så kan jag ta hand om mig själv. Och det är något jag är stolt över!

Du får såklart vidhålla vad du vill. Man behöver inte vara konsekvent.
  • KaptenOhoy
    Anonym (X&Y) skrev 2021-12-20 15:53:56 följande:

Nu hittar du på. Jag har aldrig kallat någon för svagbegåvad. 

Det påstod jag inte heller, läs igen.
  • Anonym (X&Y)
    KaptenOhoy skrev 2021-12-20 15:54:26 följande:
    Du får såklart vidhålla vad du vill. Man behöver inte vara konsekvent.
    Men ser du inte hur du påtalat att vi som inte lever som du gör fel, genom att lägga på saker som inte är sanna. Som att vi lever ett liv bredvid varandra och inte tillsammans? Hur tänker du att man ska kunna diskutera på ett bra sätt då?
Svar på tråden Vi har separat ekonomi - Fråga vad ni vill.