• Anonym (Alicia)

Betyg i 6:an

Någon lärare här som kan förklara det nya betygsystemet. Jag har en son som har fått sina första betyg och jag förstår inte riktigt. När jag gick i skolan så fick man betyg efter resultaten man fick på prov och uppgifter. Jag tycker att han har fått lite orättvisa betyg och jag försöker förstå varför. Det är framförallt 3 ämnen. Det första är engelska, han har haft 2 prov där han fått A ( 72 av 75 p och 73 av 75), han har haft några glosförhör och fått alla rätt, sedan har de haft 2 inlämningar, den ena fick han A på och den andra fick han C. Han får D i engelska. Det andra ämnet är biologi, de har haft ett prov och en inlämning, han får A på båda. Han får C i biologi. Det sista ämnet är spanska, de har 2 glosförhör som han får alla rätt på, och 2 prov, det första får han A på och det andra får han c på. Det sista provet i spanska var extremt svårt då halva klassen fick F. Han får C i spanska.

• Svar på tråden Betyg i 6:an
  • Anonym (G.)

Är ju mer som vägs in i betyget än bara proven. Allt de gör på lektionerna ska ju med oxå, ex muntliga saker, övningar och uppgifter. Sen kan ju bara den läraren som satt betygen svara på varför han fått ett visst betyg, men kan tänka mig de väger in ovanstående, kanske även andra saker.

• AndreaBD

Ja, det kan vara svårt om man inte vet. Jag är engelsklärare på högstadiet. Det fungerar så här: Man har ett antal kunskapskrav.  I engelska är det de här

skolbanken.unikum.net/skolbanken/matris/1771070745

För att få ett visst betyg så måste man ha visat att man klarar av det i alla dessa kunskapskraven.

Exempel: Dvs. om man nu har C i att förstå talad engelska, så måste man ha C även i alla andra delarna. Har man D och E i andra, så får man det lägsta, dvs. E. 

Så egentligen säger det inget hur många poäng hon har fått på proven. Dock låter det förstås bra och jag antar att ditt barn då har uppnått några. Kanske är det olika delar som syftar på olika krav. Glosförhör uppfyller egentligen inga krav alls. Att kunna glosor är däremot förstås en förutsättning för att kunna tala och skriva engelska. 

• AndreaBD

Konkret till varför han "bara" får D respektive C i engelska och biologi: Det måste då vara så att hen inte har uppnått alla kriterier på en högre nivå. 

Det man kan göra då är ju att fråga läraren, om det är så att det ser väldigt ojämnt ut, och vad kan hen göra, vilket kriterium handlar det om? 

• Anonym (Alicia)
    Anonym (G.) skrev 2021-12-17 15:54:56 följande:

Är ju mer som vägs in i betyget än bara proven. Allt de gör på lektionerna ska ju med oxå, ex muntliga saker, övningar och uppgifter. Sen kan ju bara den läraren som satt betygen svara på varför han fått ett visst betyg, men kan tänka mig de väger in ovanstående, kanske även andra saker.

Jag förstår att det är annat som väger in också. Men det är fortfarande stor skillnad på att få A på allt och sedan få ett D i betyg. Och vad gäller engelskan så pratar han flytande, näst bäst i klassen. Jag har en kompis som är engelskalärare som säger att hon sätter A på sina elever i 9an som pratar så bra som min son.

Vi har mailat båda lärarna men båda ska sluta så jag har ingen förhoppning att få svar.
  • AndreaBD
    Anonym (Alicia) skrev 2021-12-17 16:08:36 följande:
    Jag förstår att det är annat som väger in också. Men det är fortfarande stor skillnad på att få A på allt och sedan få ett D i betyg. Och vad gäller engelskan så pratar han flytande, näst bäst i klassen. Jag har en kompis som är engelskalärare som säger att hon sätter A på sina elever i 9an som pratar så bra som min son.

Vi har mailat båda lärarna men båda ska sluta så jag har ingen förhoppning att få svar.
    Det hjälper tyvärr inte om han inte gör allt annat på A-nivå också. Uppenbarligen är det något område där han ligger på D-nivå.
  • Anonym (FA)
    Anonym (Alicia) skrev 2021-12-17 16:08:36 följande:

Om vi antar att läraren har satt korrekt betyg så är det nog så att din son inte fått A på allt utan det finns moment där han falerar.

Betygsssytemet är lite mer som uppkörningen, man måste uppnå en nivå på alla momemt för att få ett visst betyg. Även om du är fantastikt duktig på teorieprovet kan inte det uppväga att du är värdelös på att anpassa farten. 

När ni har haft utvecklinssamtal med lärare vad har sagts då? Har han någon mentor eller liknande du kan vända dig till?
  • Anonym (Alicia)
    AndreaBD skrev 2021-12-17 15:57:30 följande:

Ja, det kan vara svårt om man inte vet. Jag är engelsklärare på högstadiet. Det fungerar så här: Man har ett antal kunskapskrav.  I engelska är det de här

skolbanken.unikum.net/skolbanken/matris/1771070745

För att få ett visst betyg så måste man ha visat att man klarar av det i alla dessa kunskapskraven.

Exempel: Dvs. om man nu har C i att förstå talad engelska, så måste man ha C även i alla andra delarna. Har man D och E i andra, så får man det lägsta, dvs. E. 

Så egentligen säger det inget hur många poäng hon har fått på proven. Dock låter det förstås bra och jag antar att ditt barn då har uppnått några. Kanske är det olika delar som syftar på olika krav. Glosförhör uppfyller egentligen inga krav alls. Att kunna glosor är däremot förstås en förutsättning för att kunna tala och skriva engelska. 

Men det är ju det, han har fått A i både hörförståelse, läsförståelse, grammatik och även full pott på alla skrivuppgifter. Det han fick c på var det muntliga, vilket jag tycker är konstigt eftersom det är hans starka sida. På nått sätt tycker jag att prov och uppgifter ska mäta alla krav. Vad gäller engelskaläraren så har jag och min man mailat henne i en veckas tid angående betyget i np och hon har inte svarat förrän inatt kl 12 och idag slutade hon. Jag känner lite att hon undvek att svara vad han fick i betyg.
  • AndreaBD
    Anonym (Alicia) skrev 2021-12-17 16:17:39 följande:
    Men det är ju det, han har fått A i både hörförståelse, läsförståelse, grammatik och även full pott på alla skrivuppgifter. Det han fick c på var det muntliga, vilket jag tycker är konstigt eftersom det är hans starka sida. På nått sätt tycker jag att prov och uppgifter ska mäta alla krav. Vad gäller engelskaläraren så har jag och min man mailat henne i en veckas tid angående betyget i np och hon har inte svarat förrän inatt kl 12 och idag slutade hon. Jag känner lite att hon undvek att svara vad han fick i betyg.
    Hörförståelse och läsförståelse är tillsammans ETT betygskriterium. 
    Grammatik är inget betygskriterium alls. Det är som med glosor. Det är en förutsättning för att kunna skriva och prata.

Skrivuppgift är ett betygskriterium till - och det muntliga är samma kriterium. Jag skulle dock också kräva att jag har hört eleven prata engelska. Jag hade en gång en som inte fick något betyg för att jag aldrig hade hört honom prata engelska. Om läraren säger att han har fått C där, så skulle jag nästan misstänka att han inte har gjort alla uppgifter eller skippat en del där han verkligen kan visa vad han kan.  

Då är det dock 8 andra kriterier kvar. T.ex. att kunna hitta material (på nätet eller i böcker), att kunna bearbeta sin text, att kunna samtala med någon, att veta något om engelskspråkiga länder, och några "strategi-mål". 

Något prov med alla kriterier är inte möjligt. Hur skulle man integrera att söka material och att samtala, eller att bearbeta sin egen text? Jag brukade förut ha en kort hörförståelse och ibland även en läsförståelse med, men det gör att det blir lite rörigt i klassrummet. Då får ingen komma för sent heller. Och strategier måste man också titta på lektionerna ofta. 
Svar på tråden Betyg i 6:an