Städa rummen
Min son är 7 och ett halvt år. Han har för det mesta det ganska fint i sitt rum eftersom vi har tränat "plocka undan" från början. Ibland kan det bli lite stökigt och då kan han vilja att jag i alla fall är med i rummet när han plockar eftersom han tycker att det blir övermäktigt annars.
Han dammsuger och dammtorkar, men inte helt regelbundet. Skrivbordet torkar han alltid av i alla fall, eftersom han inte gillar att det är skräpigt. Oftast så MÅSTE han ha dammsugaren precis samtidigt som jag använder den i ett annat rum. Om jag säger nej, så tröttnar han direkt och då blir det jag som dammsuger ändå, men det där måste jag också bli bättre på.
Städningen funkar över lag bra. Om jag säger att "Nu är det städdags!" och han får välja varannan låt på spotify, så kan vi båda hålla på ganska länge och han kan dessutom ta sig till vardagsrummet eller trappan och börja dammtorka. Oftast gör han inte det i den ordning eller i den prioritering som jag vill, men det är bara att svälja och vara glad. Det blir ju rent i alla fall, även om jag tycker att det är onödigt att göra det just där och då.
Om han absolut inte vill, så tvingar jag honom inte, men oftast kommer han lite senare på dagen och säger: "Vi glömde städa mitt rum!" och är helt gråtfärdig. Då är det bara att dra fram dammsugaren igen och prata om att man inte kan gå runt och vara ledsen för att man inte "hade tid" tidigare under dagen.