• Anonym (Dator)

Varför är min dator så seg??

Jag har en relativt ny macbookPro (ca ett år gammal), som är sinnessjukt seg. Ofta får jag sitta och vänta medan den bara tuggar och tuggar, innan jag kan göra en viss sak. Med jämna mellanrum låter den enormt mycket också, trots att den står på ett vanligt skrivbord (det är alltså inte att jag har den i t ex sängen, så att täcke/kuddar hindrar ventilation). Jag har provat med att starta om den, men det hjälper inte. Jag brukar ha igång följande samtidigt:

- Safari (med en handfull fönster öppna, som vardera har mellan fem och 20 flikar),
    - Google Chrome (med ett fönster med tre flikar),
    - Word (med varierande antal dokument öppna), och
    - excel (med ett dokument öppet)

Har jag för många saker igång på en gång?? Skulle en relativt ny dator inte klara detta?? Finns det nåt annat man kan göra för att försöka minska responstiden (om det nu är så det heter) än att bara starta om datorn?

Hoppas nån kan hjälpa mig...

• Svar på tråden Varför är min dator så seg??
  • Anonym (S)

Ja du har för många saker igång och sen kan du väl passa på att fundera på hur RAM-minnet mår egentligen. Bara för att datorn är ny är det ingen garanti för att den är snabb eller orkar en stor arbetsbörda.

Kolla om du har nåt i stil med aktivitetshanteraren så du ser hur mycket minne de olika aktiviteterna tuggar i sig, då vet du vad du behöver stänga. Min gissning är att det är webbläsarna som drar minne.

• Anonym (Dator)
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 13:18:34 följande:

Ja du har för många saker igång och sen kan du väl passa på att fundera på hur RAM-minnet mår egentligen. Bara för att datorn är ny är det ingen garanti för att den är snabb eller orkar en stor arbetsbörda.

Kolla om du har nåt i stil med aktivitetshanteraren så du ser hur mycket minne de olika aktiviteterna tuggar i sig, då vet du vad du behöver stänga. Min gissning är att det är webbläsarna som drar minne.

Det är så alltså? Att jag har för mycket igång... helt sjukt! Min förra dator (som tyvärr dog av gammal ålder) hade aldrig några sådana här problem... 

Hur kollar man hur RAM-minnet mår? Är det det man kollar m aktivitetshanteraren? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Dator) skrev 2021-12-18 13:26:03 följande:
    Det är så alltså? Att jag har för mycket igång... helt sjukt! Min förra dator (som tyvärr dog av gammal ålder) hade aldrig några sådana här problem... 

Hur kollar man hur RAM-minnet mår? Är det det man kollar m aktivitetshanteraren? 
    På Mac ska du kunna hitta info om RAM om du klickar på äpplet i övre vänstra hörnet, därefter "About this Mac" och där ska du kunna hitta info om minne, hur många Gb mm. Om du misstänker att det är för lite så prata med närmaste datorservicebutik om hur du kan uppgradera. Nyare datorer kräver nästan automatiskt mer kräm, bara för att orka hålla igång.

Saken med webbläsare är det att det kan gå alldeles utmärkt ett bra tag men till slut blir det så mycket cache, för många flikar och allt möjligt att det bara blir segt. Min lösning brukar vara att stänga webbläsaren helt, starta upp den igen och återställa mina flikar (använder Chrome).
  • Anonym (mac)

prova rensa cache minnet i datorn

sök efter terminal i förstoringsglaset längst upp

kopiera denna och klistra in sen enter
    ~/Library/Caches/

sen raderar du allt i den mappen

• Anonym (Dator)
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 13:32:39 följande:
    På Mac ska du kunna hitta info om RAM om du klickar på äpplet i övre vänstra hörnet, därefter "About this Mac" och där ska du kunna hitta info om minne, hur många Gb mm. Om du misstänker att det är för lite så prata med närmaste datorservicebutik om hur du kan uppgradera. Nyare datorer kräver nästan automatiskt mer kräm, bara för att orka hålla igång.
    Hur mycket RAM behöver man ha då? Vid Memory står det "16 GB 2667 MHz DDR4".

Anonym (S) skrev 2021-12-18 13:32:39 följande:
    Saken med webbläsare är det att det kan gå alldeles utmärkt ett bra tag men till slut blir det så mycket cache, för många flikar och allt möjligt att det bara blir segt. Min lösning brukar vara att stänga webbläsaren helt, starta upp den igen och återställa mina flikar (använder Chrome).
    Ja, det har jag ju testat, men det gör ingen skillnad. Jag har testat både att avsluta och sen starta om enbart webbläsaren, och att starta om hela datorn.
    Anonym (mac) skrev 2021-12-18 13:32:45 följande:

~/Library/Caches/

Ok... vad är det man tar bort då? Försvinner all historik etc? Eller vad exakt är det som ligger i den mappen?

Jag är verkligen supertacksam för er hjälp!!! Om jag låter sur är det för att jag är trött på datoreländet...
  • Anonym (mac)

gå in där så ser du allt som är cachat. nej din historik försvinner ej från chrome.

gå till 

GÅ - gå till mapp ~/Library/Caches/

• Anonym (Dator)
    Anonym (mac) skrev 2021-12-18 13:32:45 följande:

~/Library/Caches/

Anonym (mac) skrev 2021-12-18 13:52:20 följande:

gå in där så ser du allt som är cachat. nej din historik försvinner ej från chrome.

gå till 

GÅ - gå till mapp ~/Library/Caches/

När jag gör detta kommer det bara upp "permission denied"???

Och nu fick jag dessutom (för en stund sen) upp en ruta där det stod att datorn har slut på application memory... Vad nu det innebär

• Anonym (mac)

verkar som du har slut på minne, hur ser det ut om du går på

äpplet. om den här datorn sen lagring?

• Anonym (Dator)
    Anonym (mac) skrev 2021-12-18 14:35:45 följande:

verkar som du har slut på minne, hur ser det ut om du går på

äpplet. om den här datorn sen lagring?

Försökte ladda upp screenshot men det funkar tydligen inte längre... men 315,39 GB ledigt av 499,96GB så det verkar ju inte som att felet ligger där iaf??

Och varför kom det upp "permission denied" när jag försökte göra det m cachen?
  • Anonym (S)
    Anonym (Dator) skrev 2021-12-18 15:05:23 följande:
    Försökte ladda upp screenshot men det funkar tydligen inte längre... men 315,39 GB ledigt av 499,96GB så det verkar ju inte som att felet ligger där iaf??

Och varför kom det upp "permission denied" när jag försökte göra det m cachen?
    Det du tittar på då är hårddisken och inte RAM, det har en egen Gb så att säga. Det du skrev tidigare om 16 Gb - det är ditt arbetsminne, och det borde räcka ett tag. Men kolla aktivitetshanterare om det finns en sån, rensa cache, stäng ner webbläsaren emellanåt. Kan inte komma på nåt mer i nuläget. Själv sitter jag på 4 Gb Ram och har inte mindre än två Chrome-fönster som är fullsmetade med flikar så det inte ens får plats fler och då tar det upp nästan 1 Gb minne. Så vad det är som äter upp ditt minne annars är svårt att säga.
Svar på tråden Varför är min dator så seg??