Inlägg från: Anonym (Dator) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dator)

Varför är min dator så seg??

Jag har en relativt ny macbookPro (ca ett år gammal), som är sinnessjukt seg. Ofta får jag sitta och vänta medan den bara tuggar och tuggar, innan jag kan göra en viss sak. Med jämna mellanrum låter den enormt mycket också, trots att den står på ett vanligt skrivbord (det är alltså inte att jag har den i t ex sängen, så att täcke/kuddar hindrar ventilation). Jag har provat med att starta om den, men det hjälper inte. Jag brukar ha igång följande samtidigt:

- Safari (med en handfull fönster öppna, som vardera har mellan fem och 20 flikar),
    - Google Chrome (med ett fönster med tre flikar),
    - Word (med varierande antal dokument öppna), och
    - excel (med ett dokument öppet)

Har jag för många saker igång på en gång?? Skulle en relativt ny dator inte klara detta?? Finns det nåt annat man kan göra för att försöka minska responstiden (om det nu är så det heter) än att bara starta om datorn?

Hoppas nån kan hjälpa mig...

• Svar på tråden Varför är min dator så seg??
  • Anonym (Dator)
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 13:18:34 följande:

Ja du har för många saker igång och sen kan du väl passa på att fundera på hur RAM-minnet mår egentligen. Bara för att datorn är ny är det ingen garanti för att den är snabb eller orkar en stor arbetsbörda.

Kolla om du har nåt i stil med aktivitetshanteraren så du ser hur mycket minne de olika aktiviteterna tuggar i sig, då vet du vad du behöver stänga. Min gissning är att det är webbläsarna som drar minne.

Det är så alltså? Att jag har för mycket igång... helt sjukt! Min förra dator (som tyvärr dog av gammal ålder) hade aldrig några sådana här problem... 

Hur kollar man hur RAM-minnet mår? Är det det man kollar m aktivitetshanteraren? 
  • Anonym (Dator)
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 13:32:39 följande:
    På Mac ska du kunna hitta info om RAM om du klickar på äpplet i övre vänstra hörnet, därefter "About this Mac" och där ska du kunna hitta info om minne, hur många Gb mm. Om du misstänker att det är för lite så prata med närmaste datorservicebutik om hur du kan uppgradera. Nyare datorer kräver nästan automatiskt mer kräm, bara för att orka hålla igång.
    Hur mycket RAM behöver man ha då? Vid Memory står det "16 GB 2667 MHz DDR4".

Saken med webbläsare är det att det kan gå alldeles utmärkt ett bra tag men till slut blir det så mycket cache, för många flikar och allt möjligt att det bara blir segt. Min lösning brukar vara att stänga webbläsaren helt, starta upp den igen och återställa mina flikar (använder Chrome).
    Ja, det har jag ju testat, men det gör ingen skillnad. Jag har testat både att avsluta och sen starta om enbart webbläsaren, och att starta om hela datorn.
    Anonym (mac) skrev 2021-12-18 13:32:45 följande:

prova rensa cache minnet i datorn

sök efter terminal i förstoringsglaset längst upp

kopiera denna och klistra in sen enter
    ~/Library/Caches/

sen raderar du allt i den mappen

Ok... vad är det man tar bort då? Försvinner all historik etc? Eller vad exakt är det som ligger i den mappen?

Jag är verkligen supertacksam för er hjälp!!! Om jag låter sur är det för att jag är trött på datoreländet...
  • Anonym (Dator)
    Anonym (mac) skrev 2021-12-18 13:32:45 följande:

prova rensa cache minnet i datorn

sök efter terminal i förstoringsglaset längst upp

kopiera denna och klistra in sen enter
    ~/Library/Caches/

sen raderar du allt i den mappen

Anonym (mac) skrev 2021-12-18 13:52:20 följande:

gå in där så ser du allt som är cachat. nej din historik försvinner ej från chrome.

gå till 

GÅ - gå till mapp ~/Library/Caches/

När jag gör detta kommer det bara upp "permission denied"???

Och nu fick jag dessutom (för en stund sen) upp en ruta där det stod att datorn har slut på application memory... Vad nu det innebär

• Anonym (Dator)
    Anonym (mac) skrev 2021-12-18 14:35:45 följande:

verkar som du har slut på minne, hur ser det ut om du går på

äpplet. om den här datorn sen lagring?

Försökte ladda upp screenshot men det funkar tydligen inte längre... men 315,39 GB ledigt av 499,96GB så det verkar ju inte som att felet ligger där iaf??

Och varför kom det upp "permission denied" när jag försökte göra det m cachen?
  • Anonym (Dator)
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 15:19:42 följande:
    Det du tittar på då är hårddisken och inte RAM, det har en egen Gb så att säga. 
    Ja, det var för att "mac" frågade hur det såg ut om jag kollade "lagring", och då kollade jag det som ligger närmast lagring på engelska: "storage"... men det var kanske inte det hen menade - jag är (som kanske märks) inte så bevandrad i detta...
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 15:19:42 följande:
     Men kolla aktivitetshanterare om det finns en sån, rensa cache, stäng ner webbläsaren emellanåt. Kan inte komma på nåt mer i nuläget. Själv sitter jag på 4 Gb Ram och har inte mindre än två Chrome-fönster som är fullsmetade med flikar så det inte ens får plats fler och då tar det upp nästan 1 Gb minne. Så vad det är som äter upp ditt minne annars är svårt att säga.
    Jag kollade "activity monitor" som jag tyckte kom närmast "aktivitetshanterare", men begrep mig inte på hur jag skulle tolka det... det var liksom en lista med en massa dokument bara. Beträffande cache kommer jag inte åt det; det kommer bara upp "permission denied", men jag fattar inte varför???
  • Anonym (Dator)
    Fontana skrev 2021-12-18 16:04:15 följande:

16 GB internminne ska räcka till det mesta. Du ska kunna ha betydligt fler program öppna än vad du har.

Ja, alltså, jag tycker ju det också?? Att det borde räcka?
    Fontana skrev 2021-12-18 16:04:15 följande:

Om datorn är så ny att den har Apples M 1-chip så gör man Säker start på ett annat sätt. Får återkomma om det. Du hittar uppgiften om vilken processor du har under Äpple - Om den här datorn - Översikt.

Det står "2,6 GHz 6-Core Intel Core i7" vid processor - funkar det du skrev då? Och i så fall, ska jag välja "restart" och sen hålla shift intryckt medan den stänger av och startar om, eller när ska jag göra det?

Tack även till dig för att du försöker hjälpa mig!
  • Anonym (Dator)
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 16:07:50 följande:
    Precis, storage är lagring och då menar man filer :) Nu vet du iaf nåt nytt!
    :) Ja - alltid nåt bra med eländet! :)
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 16:07:50 följande:
    Precis, storage är lagring och då menar man filer :) Nu vet du iaf nåt nytt!

Så om du går in på t ex Chrome och söker efter cache så får du inte rensa den....? Måste vara ärlig och säga att jag aldrig varit med om det och trodde inte ens att det kunde hända! Mac kanske har nån input där.
    Åh... det vet jag inte..? Jag gjorde så som "mac" skrev, och då kom det upp att jag inte har tillåtelse. Hur skulle du säga att jag ska göra för att komma åt cache?
  • Anonym (Dator)
    Fontana skrev 2021-12-18 16:09:04 följande:

Och Aktivitetshanteraren hittar du i mappen Program (heter kanske Appar nu) sedan mappen Verktygsprogram - Aktivitetskontroll.

Ja! Nu hittade jag rätt! Tack!! När jag går in på memory där så är det nåt som heter CCXProcess, som drar ca 10GB!! Nästan 5ggr så mycket som Safari, som i sin tur drar dubbelt så mycket som allt annat... Men vad 17 är CCXProcess, och hur stänger jag av/hur får jag bort det??
  • Anonym (Dator)
    Fontana skrev 2021-12-18 16:21:50 följande:

Aktivitetskontroll är inte så lätt att förstå sig på, men:

När du öppnar den börjar du med att knappen Processor i raden överst är markerad. Då får du en lista över vilka processer (program) som används. I andra kolumnen ser du hur många procent processen drar. Om det närmar sig 98 eller 100 procent är det något fel. Om datorn bara är i gång utan att göra något kan processerna dra kanske 2 - 20 %.

Aktivera knappen Minne i översta raden. Hos mig drar t.ex. familjeliv.se 400 MB,
    Är det någon process som drar iväg mot 10 GB är det förmodligen något fel.

Det finns en Hjälp till Aktivitetskontroll (i menyraden under Hjälp/Help) och förmodligen massor av hjälp om man googlar. Lite överkurs är det förstås.

Tack! På det första är det dels nåt som heter BDLDaemon, som har runt 80 %, och dels det som jag nämnde innan (CCXProcess), som drar runt 75 %. Jag har ingen aning om vad dessa saker är, eller hur jag stänger av dem... De syns inte i dockan eller nåt.
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 16:24:02 följande:
    Gå till Chromes inställningar, där i sökrutan skriver du cache och då ska det dyka upp på skärmen, "Rensa webbinformation" står det för min del och där kan man välja olika saker att rensa ut. Men med tanke på vad du skrev om det där CCXProcess så måste ju den stoppas! Och se till att stänga av autostart på den! Jag har PC men du kan googla på hur man gör eller om någon annan kan beskriva bra. För Windows kollar man iaf i Aktivitetshanteraren och väljer att avsluta processen. Där finns redan en särskild flik för Autostart och det finns fler sätt att komma åt sånt också, men jag vet som sagt inte hur det funkar på Mac med den biten.
    Ja, det är säkert de här sakerna jag hittade i activity monitor som är problemet! Men jag kan inte hitta nåt sånt som du beskriver här, i activity monitor. Jag ska googla på de sakerna och se...  
  • Anonym (Dator)
    Fontana skrev 2021-12-18 16:32:46 följande:

Ja, nu har du kommit en bit på vägen! Jag googlade "CCXProcess Mac" och kom fram till att den är en del av Adobe Creative Suite. Har du några program från Adobe installerade?

Om du klickar på CXX Process i Aktivitetskontroll ska du kunna avsluta den. I bästa fall hjälper det för dina problem. 

Gå också in under Äpple - Systeminställningar - Användare och grupper, klicka på dig själv och under fliken Startobjekt ser du till att inga Adobe program är aktiverade som startobjekt.

Googla som sagt annars på CXXProcess Mac och du hittar mycket användbart. Orkar inte läsa igenom allt själv.

Åh, tack! Jag skulle precis till att göra det själv, men du hann före <3 Självklart ska du inte läsa mer om det åt mig!!! Nu lyckades jag avsluta den så som du beskrev, så får vi se om det hjälper :) Tusen tack för hjälpen!!!
  • Anonym (Dator)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-12-18 16:35:07 följande:

www.imymac.com/powermymac/remove-adobe-ccxprocess-mac.html

Tack för detta!! Jag avslutade eländet i activity monitor, men den slog på sig själv igen efter några minuter. Jag avslutade då igen - samma sak: den slår igång sig själv igen. Så såg jag ditt meddelande och kollade in länken. Blir dock lite nervös över allt man ska göra enligt den artikeln haha. Men stort tack iaf, nu ska jag samla mod för att ta bort skiten. Jag fattar bara inte hur den hamnat i min dator in the first place!
  • Anonym (Dator)
    På Mac ska du kunna hitta info om RAM om du klickar på äpplet i övre vänstra hörnet, därefter "About this Mac" och där ska du kunna hitta info om minne, hur många Gb mm. Om du misstänker att det är för lite så prata med närmaste datorservicebutik om hur du kan uppgradera. Nyare datorer kräver nästan automatiskt mer kräm, bara för att orka hålla igång.

Saken med webbläsare är det att det kan gå alldeles utmärkt ett bra tag men till slut blir det så mycket cache, för många flikar och allt möjligt att det bara blir segt. Min lösning brukar vara att stänga webbläsaren helt, starta upp den igen och återställa mina flikar (använder Chrome).

gå in där så ser du allt som är cachat. nej din historik försvinner ej från chrome.

gå till 

Ok, nu har jag kollat runt lite mer vad det innebär att tömma webbläsarcache, och det verkar ju trots allt som att all historik försvinner när man gör det? På exvis den här sidan (cleanmymac.com/sv/how-to-clear-cache) står det att all historik raderas.

Så nu undrar jag helt enkelt: finns det nåt sätt som man kan spara ner historiken i ett dokument innan man tömmer den? 

• Anonym (Dator)
    Anonym (Dator) skrev 2021-12-19 21:41:27 följande:

gå till 

Ok, nu har jag kollat runt lite mer vad det innebär att tömma webbläsarcache, och det verkar ju trots allt som att all historik försvinner när man gör det? På exvis den här sidan (cleanmymac.com/sv/how-to-clear-cache) står det att all historik raderas.

Så nu undrar jag helt enkelt: finns det nåt sätt som man kan spara ner historiken i ett dokument innan man tömmer den? 

Ingen som vet?
  • Anonym (Dator)
    Trudekt skrev 2021-12-20 14:39:40 följande:

Tar man bara bort cache, men inte historiken, ska inget försvinna. 

Cleanmymac är dock inget att lita på.

Din dator är ny nog att klara det du beskriver. Ibland kan dock en del program ställa till det. Prova att stänga av nätverket helt en stund och se om datorn mår bättre efter det. Icloud är ren sirap ibland.

Är det sant? Vad bra! Tack! Lite skumt att de skriver på flera olika sidor att historiken försvinner dock... Men du är säker på detta? 

När du säger "prova att stänga av nätverket en stund", menar du routern då? Eller menar du enbart på datorn? Och (och ja, jag inser att jag antagligen gör bort mig totalt nu...) vad är icloud? Jag har ju hört namnet, men aldrig satt mig in i vad det är, eller om det är nåt jag (utan att vara medveten om det) använder...
Svar på tråden Varför är min dator så seg??