• Quarizzzz

Ägglossning senare än vanligt?

Hur vanligt är det med ägglossning senare i menscykeln än vanligt?

Försöker bli gravid. Har en app som jag följer som visar ca när min ägglossning är. Så runt den tiden kör vi bara, hoppas på det bästa och försöker att inte tänka för mycket på det.

Men efter 2år börjar jag undra. Mellan mensen går det ca 25-26 dagar för mig. Och har läst att det kan leda till att man hon ägglossning närmare mensen än man tror?

Min nästa mens är beräknad den 24e, men fick idag en sån kraftig smärta i livmodern området! Denna smärta varar i kanske 1? 2? Timmar och brukar underlätta att kissa eller liknande.

Började då tänka. Att denna smärta får jag ca 1 gång i månaden och alltid ca 1 vecka innan mens. Är det ägglossning eller ?för mensvärk??

Jag har i vanliga fall ingen mensvärk eller ägglossningsverk förutom denna smärta då och då.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Ägglossning senare än vanligt?
  • Ebo88
    Quarizzzz skrev 2021-12-18 22:44:44 följande:
    Ägglossning senare än vanligt?
    Hur vanligt är det med ägglossning senare i menscykeln än vanligt?

Försöker bli gravid. Har en app som jag följer som visar ca när min ägglossning är. Så runt den tiden kör vi bara, hoppas på det bästa och försöker att inte tänka för mycket på det.

Men efter 2år börjar jag undra. Mellan mensen går det ca 25-26 dagar för mig. Och har läst att det kan leda till att man hon ägglossning närmare mensen än man tror?

Min nästa mens är beräknad den 24e, men fick idag en sån kraftig smärta i livmodern området! Denna smärta varar i kanske 1? 2? Timmar och brukar underlätta att kissa eller liknande.

Började då tänka. Att denna smärta får jag ca 1 gång i månaden och alltid ca 1 vecka innan mens. Är det ägglossning eller ?för mensvärk??

Jag har i vanliga fall ingen mensvärk eller ägglossningsverk förutom denna smärta då och då.

Vad tror ni?
    Vet inte men ett tips är att efter mens, ha sex varannan dag typ. Eller iaf var tredje. Spermier kan ju leva kvar i livmodern ett tag och så är risken mindre att ni missar äl.
  • Quarizzzz
    Ebo88 skrev 2021-12-18 23:08:36 följande:

Vet inte men ett tips är att efter mens, ha sex varannan dag typ. Eller iaf var tredje. Spermier kan ju leva kvar i livmodern ett tag och så är risken mindre att ni missar äl.

Tack, men va inte det jag undrade. Vet hur spermier och ägglossning funkar ihop ???? vill som sagt ha svar på fråga om det är vanligt att ägglossning sker betydligt senare än vanligt.
  • Jag är bara jag

Lutealfasen brukar vara densamma för varje enskild kvinna. Den kan däremot variera mellan kvinnor. Normalt är mellan 12-16 dagar, men ner till 10 kan hända och möjligen upp till 17. Du verkar ha regelbunden mens och då har du äl runt samma cykeldag varje menscykel.
    Har du testat med äl-test nån gång och fått positivt eller haft äl-symptom och räknat ut hur lång lutealfas du har? En app utgår säkert från 14 dagars lutealfas, men du kanske inte har det. Om den är 14 dagar har du äl dag 11-12. Men är den kortare har du äl en annan cd.
    Oavsett har ni nu försökt så länge att ni har rätt till en utredning.

Svar på tråden Ägglossning senare än vanligt?