• Meowbaby

    Skolor i Aspudden/Midsommarkransen

    Hej!!

    Vi håller på att flytta från en stadsdel till en annan (Aspudden/Midsommarkransen) och kommer inte ha hunnit få tillträde (=hinna folkbokföra oss) innan vi ska göra ansökan till förskoleklass senast 15 februari. Mailat med Stockholms stad som säger att vi kan söka skolor i området men att antagning kommer utgå från närhetsprincipen från där vi bor idag (innerstaden, andra sidan stan) och att vi i värsta fall, om vi inte får en plats den vägen ska ansöka på ett mer manuellt sätt genom att skicka ansökan till skolor via en blankett när vi väl blivit folkbokförda (Maj).

    Undrar därför hur det ser ut med skolor i området Aspudden/Midsommarkransen/Axelsberg med skolor, är det svårt att komma in? Där vi bor idag är det väldigt svårt att få plats på en förskola i närheten pga inte många skolor och väldigt många barn i samma kull så jag är lite intresserad av hur det ser ut där?

  • Svar på tråden Skolor i Aspudden/Midsommarkransen
  • mammaochenson

    Hej,

    Nu är det ca 4år sedan vi flyttade men jag hade samma problem som du beskriver, men kan ju inte svara på om läget är detsamma idag. I juni när vi flyttat började jag ringa till skolorna i närheten angående vår ansökan. Alla sa att det var högt tryck och att vi antagligen inte skulle få plats. Sen slutade det med att vi blev erbjudna plats på båda skolorna som vi sökt. 
    Hoppas ni har samma tur som vi. Jag ringde skolan, som var vårt 1a hands val, med jämna mellanrum under sommarlovet och tjatade om att få svar angående om vi fick en plats eller ej. Antagligen var det inte avgörande men kändes bra då jag tror att det skyndade på svaret lite. 

    Stort lycka till med flytten!????

Svar på tråden Skolor i Aspudden/Midsommarkransen