• Anonym (Blobby)

Blir knäpp på stopp i vasken!! Vad göra??

Jag har totalstopp i min badrumsvask. Jag har försökt plocka isär vattenlåset (eller vad det heter - alltså böjen i röret under vasken) för att rensa, men jag lyckas inte få isär delarna, och jag vågar liksom inte ta i för mycket av rädsla för att göra sönder nåt. När jag hade vaktmästare här för nån månad sen (av andra anledningar) frågade jag honom hur man tar isär, men då sa han bara att det inte går?? 

Nu undrar jag vad man kan göra om man inte kan ta isär vatenlåset/röret och rensa?? Funkar sån där plunged eller vad det heter? Eller finns det nåt medel man kan hälla i avloppet som funkar?

Alla tips är otroligt välkomna!

• Svar på tråden Blir knäpp på stopp i vasken!! Vad göra??
  • Anonym (Blobby)
    Anonym (Blobby) skrev 2021-12-20 20:43:52 följande:
     sån där plunged 
    "sån där plunger" skulle det stå
  • Anonym (Ploppen)

Ja, om du menar sån där vanlig vaskrensare med "gummiplopp" så visst funkar dom. Till viss del. Totala stopp kan behövas rörmokare. Men så hemska stopp brukar man inte få såvida man inte stoppat ner en strumpa eller nåt. Här kör vi med vaskrensaren några ggr per år. 

• Anonym (...)

Byt hela skiten. Finns snyggare i krom.

• Xzavier

Det ska gå att plocka isär alla delar. Jag arbetar som servicetekniker och har aldrig stött på vattenlås som inte går att plocka isär.

Det borde finnas 2 kopplingar till låset, en som kommer uppifrån och en som fortsätter ner till avloppet. I värsta fall har du som ett lock under vattenlåset som går att skruva isär.

• Kasegylf

Säger vaktmästaren så, så är det väl bara så. Det brukar gå lätt att gänga isär dem så det förvånar mig lite, men han bör ju veta.
    Sugkopp kommer nog tyvärr inte att funka jättebra i handfatet, och häll INTE kaustiksoda (lut) i avloppet, oavsett det faktum att någon förmodligen snart föreslår det. Det är ett vansinnigt sånt där gammalt "hem-knep" som bara är farligt för både dig själv och allt annat i- och efter avloppet.

Jag hade:

A: Hällt riktigt varmt vatten i. Helst med en ordentlig dos handdiskmedel. Bara matat på tills jag tyckte att det var tvunget att ge upp. (Detta förutsatt att det sipprar förbi nånting alls, om aldrig så lite. Om det verkligen står helt stilla, bortse ifrån detta.)
    B: Letat tills jag hittar ett ställe att gänga isär rören ändå. Någonstans måste det ju vara sammansatt. Om jag så fick skruva upp det rostfria avloppet ur själva handfatet (brukar vara insex). Man har ju knappast satt ihop ett rör upp till ett handfat och sedan byggt ett hus runt om det.
    C: Köpt en rensfjäder på Biltema eller någon budget-bygghandel och fiskat loss.

• Anonym (Frida)

Jag håller med om Kasegylfs idéer. Utöver det kan du testa med bikarbonat och ättika, om du ändå har det hemma. Bara håll i ett par skedar bikarbonat och sedan typ en deciliter ättika. Om det är mer "gojs" än hår kan det hjälpa. Om inte annat så blir det lite fräschare när du väl får monterat isär vattenlåset...

• Spucks

Det måste gå att ta isär den någonstans, allt annat är inte rimlig.
    En vaskrensare hjälper till en viss del, du kan ju alltid prova. En "huskur" är även att hälla i bakpulver och sedan ättika, l
    åt det stå en stund och skälj sedan med kokande vatten. Fast om det verkligen är totalstopp räcker det nog inte.

• Yrla2

Jag kör med sugpropp. Funkar bra, men man får täppa till översvämningsskyddet för att få vakum

• Anonym (Blobby)
    Anonym (Ploppen) skrev 2021-12-20 21:13:50 följande:

Ja, om du menar sån där vanlig vaskrensare med "gummiplopp" så visst funkar dom. Till viss del. Totala stopp kan behövas rörmokare. Men så hemska stopp brukar man inte få såvida man inte stoppat ner en strumpa eller nåt. Här kör vi med vaskrensaren några ggr per år. 

Vad menar du med vaskrensare? Nån strumpa har vi nog inte stoppat ned, vad jag vet ;) Det är väl mest hår och hudrester, antar jag.
  • Anonym (Blobby)
    Anonym (...) skrev 2021-12-20 21:16:29 följande:

Byt hela skiten. Finns snyggare i krom.

Bor i hyresrätt, så jag kan inte riktigt byta ut hur som helst tyvärr. Annars hade jag gärna gjort det.
Svar på tråden Blir knäpp på stopp i vasken!! Vad göra??