Anonym (husägare) skrev 2021-12-21 22:10:19 följande:
Hur menar du att mäklaren redan sålt huset och säljaren stod i tårar och berättade det? och att du då ändå var kallad till visning.
Mäklaren säljer ju inte utan att säljaren godkänt och skrivit på alla papper.
Varför stod då säljaren i tårar? varför väntade inte dom inte på er när dom visste att du skulle komma? säljaren godkände ju slutpriset på under 500 000 även om det inte var det dom ville ha. Mäklaren kan ju inte sälja utan säljarens godkännande. Det är ju sålt först när alla skrivit på alla papper.
Mäklaren har ju inte sålt huset utan säljarens godkännande.
Ägarna skulle separera och var tvungna att sälja snabbt. Kvinnan jag träffade berättade att de renoverat huset och att hon älskade det, men inte hade råd att bo kvar ensam. Mäklaren hade som jag skrev kallat mig via sms till en visning. Han hade rekommenderat säljarna att skriva avtal med en köpare som gett ett bud under utgångspriset samma dag visningen skulle ske. Säljaren gjorde som mäklaren sagt och skrev på köpeavtalet. De var närmast desperata ochi ett utsatt läge, vilket mäklaren förmodligen utnyttjade. Jag hade flugit till Stockholm från Norrlan? enbart för visningen. Säljaren frågade mig om jag hade varit beredd att betala utgångspriset, vilket jag varit svarade jag. Jag hade lånelöfte på ytterligare en milj. Jag blev ledsen för både säljarens och min egen skull. Huset var verkligen fint. Ett topprenoverat charmigt hus från 20-talet på en fin skafttomt söder om Stockholm. Jag blev också förbannad på mäklaren som orsakat mig omaket att resa till Stockholm i onödan och att ta ledigt från jobbet. Jag skällde ut honom och krävde ersättning för flygbiljetterna, vilket jag faktiskt fick. Ursäkten uteblev dock. Jag tror mäklaren tyckte han tjänade bättre på att sälja snabbt och ta ett nytt uppdrag i stället för att kanske få ut mer av en annan köpare. Några procent i mäklararvode gör inte så stor skillnad på 4,5 milj eller 5 milj, som det rörde sig om i mitt fall. Däremot ett nytt objekt på ytterligare 5 milj eller mer ger betydligt bättre inkomst för mäklaren.