• WebCop

Var i magen? Nån som känner igen?

Jag är en man 51 år, något överviktig, snusar och dricker alkohol ibland. Slarvar lite med kosten emellanåt till ganska ofta. Varit utsatt för en del stress på jobbet. Med andra ord ? ?your average Joe?.

Symptom
    ? Uppsvälld och spänd mage, främst övre delen av magen (sedan 3-6 mån).
    ? Molande dov värk i övre delen av magen på höger sida, som om något tar plats, en klump liksom (sedan 2 mån).
    ? Konstanta kramper i övre del av magen utmed revbensbågarna på olika ställen men mest på höger sida och i mitten, ibland som korta muskelryckningar och ibland ihållande några sekunder (sedan 1 mån), håller på oavbrutet.
    ? Gasig och lös i magen (sedan 2 veckor).
    ? Tappat aptiten och knappt kunnat äta (sedan 1 mån).
    ? Molande dov värk i övre del av ryggen på höger sida, typ under skuldran (sedan 3 dagar).
    ? Har slem i avföringen (sedan 2 dagar).
    ? Enorm oroskänsla (sedan 1 månad).

Var i magen kan man ha problem som orsakar dessa bekymmer?

Har varit hos läkare och lämnat blod och mina provsvar ser helt normala ut. Läkaren tror att det handlar om stress, men jag är inte lika säker på det.

Någon som känner i sig med dessa symptom ? och vad har du i så fall fått för diagnos?
  • Svar på tråden Var i magen? Nån som känner igen?
  • Anonym (Uppsök läkare)

Uppsök läkare, det behöver inte vara något allvarligt men bättre att få veta vad det är och få hjälp så du slipper måla upp det värsta scenariot och må dåligt

• Anonym (Uppsök läkare)

Fick du inte göra en röntgen på buken? Det ska du se till att få göra tycker jag.

Kan det vara gallsten?

• Anonym (Ingen doktor)

Jag tittade på Fråga Doktorn igår på SVT och där pratade de om gallan och hur gallsten yttrade sig. Du har flera av de sakerna de räknade upp gällande gallsten.

• Tow2Mater

Provat utesluta t ex brod/pizza/annat med spannmål ur kosten? provat utesluta fet mat? etc. Det kan vara så enkelt att det är någon fodoämnesallergi som triggar.

Om inte, prova det parallellt med eventuella undersokningar.

• Anonym (hasse)

Kanske gallsten eller inflammerad bukspottskörtel.

Svar på tråden Var i magen? Nån som känner igen?