Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt

Jag väntar mitt tredje barn och är i vecka 33 nu, ska föda med planerat snitt i början av februari eller slutet av januari.

Jag har en 5,5-årig dotter som jag är ensamstående med och antagligen inte kommer kunna ordna barnvakt till när jag ligger på sjukhus efter kejsarsnittet. Min kille som jag väntar barn med nu kommer ju vara med vid och efter kejsarsnittet.

Det jag undrar är om min dotter kan vara med på sjukhuset och sova där med oss om jag inte lyckas ordna barnvakt? Under själva förlossningen/snittet går det nog att lösa men antagligen inte hela tiden jag behöver vara kvar.

Nån som vet?

• Svar på tråden Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lill) skrev 2021-12-21 21:19:38 följande:

Det är ditt tredje barn säger du, vart ska det andra barnet vara medans allting händer?

Har ni barnvakt under själva födseln men inte till tiden efter?

Förlåt , glömde förklara det. Min äldsta dotter är 15 år och kan vara med sin farmor (inte samma som yngsta). Det kanske skulle gå att yngsta är där också men farmorn jobbar och jag tror inte nån där hinner lämna på dagis + att yngsta inte är van vid att vara där.

Vi har kontakt med yngsta dotterns farmor också men hon har aldrig haft henne ensam och hon är dessutom sjuk så tror inte det skulle funka att hon är där heller.

Tyvärr kan mina föräldrar antagligen inte hjälpa till heller.

Ja under några timmar eller en dag går det att lösa med antingen nån av dom jag nämnde , min killes mamma eller nån vän till oss men blir nog svårt under 3 dygn tyvärr.
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2021-12-21 21:26:58 följande:

Den rimliga lösningen är att barnet får vara med din nuvarande kille och du blir ensam kvar på bb. Barnet kommer inte få vara med på bb.

Förstår. Vet inte om han kan ha henne ensam under 3 dygn eller mer, han har aldrig varit ensam med henne innan utom kortare stunder. Det här är hans första barn så han är liksom inte jättevan vid barn även om och dottern tycker om varandra.
  • Anonym (TS)

Tack för svaren!

Ska ringa och kolla men det verkar ju som att hon inte får sova där då tyvärr så vi får försöka lösa det på nått sätt.

Det stämmer att det är 3 olika pappor till barnen.

Tyvärr är det inte aktuellt att lämna yngsta dottern med hennes biologiska pappa men jag har kontakt med hennes farmor.. men tror som sagt inte riktigt att det funkar att hon är där hela tiden eftersom farmorn bor väldigt långt bort och är sjuk.

Men som nån skrev så tror jag att äldsta dottern som är 15 kan hjälpa till en hel del så vi får väl försöka pussla och lösa det på nått sätt helt enkelt med släktingar , vänner eller min sambo.

• Anonym (TS)

Tack för svaren (utom ett extremt otrevligt)!

Jag kommer nog att ringa och fråga men säger de nej så får vi ju lösa det på nått sätt helt enkelt , frågade här om nån vet så att vi ska kunna planera bättre. Det kan bli lite svårt men helt omöjligt att lösa är det nog inte. Och min sambo har bra relation med mina barn men han har aldrig varit själv med dom så länge och dessutom vill jag gärna ha honom med på sjukhuset eftersom jag ska göra kejsarsnitt , har gjort ett akutsnitt förut och vet hur ont man har efteråt.

Anledningen att jag tänkte att det kanske skulle gå är att jag + 2 syskon + min pappa sov på BB efter att min lillebror föddes och det var inga problem.. men jag förstår såklart att det kan vara skillnad nu speciellt i Coronatider.

• Anonym (TS)

Tack för svaren!

Hade verkligen INTE räknat med att vissa skulle bli så upprörda för att jag bara ställer en fråga.

Jag hade inte direkt tänkt ta med mig dottern och tvinga personalen med pistol mot huvudet att låta henne sova där som vissa verkar tro. Går det inte så går det ju inte , inget mer med det.

Jag var också först osäker på om pappan ens får vara med mig men det har min läkare sagt att han kommer få vara.

Jag förstår absolut att det är annorlunda nu än för nästan 30 år sedan. Men vissa verkar tycka att jag förtjänar en ordentlig utskällning och borde skämmas för att jag ens tänkte tanken att det kanske skulle kunna gå. Jättetråkigt att det finns så många som verkar mår bra av att trycka ner andra , speciellt en höggravid stressad kvinna som ni inte ens känner.. man blir verkligen ledsen..

Och att folk tycker det är jättekonstigt att min sambo inte har varit ensam med mina barn i flera dagar förstår jag inte heller. Han har inte haft någon anledning att vara det, jag har aldrig ens varit borta från min yngsta dotter så länge. Så bara det känns faktiskt väldigt ovant oavsett vem hon är med.

Men tack för alla vettiga svar som sagt! Ska prata med nån på sjukhuset och fråga för säkerhets skull men räknar med att det antagligen inte går.

• Anonym (TS)
    Anonym (Bibbi) skrev 2021-12-22 22:06:28 följande:

Vilket dilemma, din dotter har ingen kompis som hon brukar leks lite extra med som hon kanske kan provsova hos innan eller kanske först att den kompisen kan sova över hos er. Jag tror iofs att din dotter på 15 iallafall kan ta ett par nätter. Kanske din nya kille kan åka förbi hemma och köpa någon hämtmat. Har varit i lite samma situation som dig och hade iofs 2 äldre barn och det var inte Corona så livet var enklare. Men det fungerade jättebra för oss med de äldre syskonen. Min nya man åkte hem och fixade lite med dem så de kände sig sedda. Det är ändå han som är i familjen nu. Mins äldre barns pappa var inte att räkna med. Hoppas det blir bra för er.

Tack för svaret!

Vad bra att det löste sig för er!

Jo det går nog att lösa på nått sånt sätt ..Äldsta dottern har varit barnvakt åt yngsta i flera timmar förut på dagen men de har aldrig sovit helt själva .. Men det ska nog lösa sig , ska dubbelkolla med båda mina föräldrar , min sambos mamma och mina döttrars farföräldrar, det går nog att pussla och dela upp det på något sätt .
  • Anonym (TS)
    Kexsmula skrev 2021-12-23 00:31:38 följande:

Din 5-åring kommer inte få vara med, syskon får inte det nuförtiden och det är likadant på alla sjukhus.

Om din 15-åring är en lugn ansvarsfull människa tror jag faktiskt att hon kan passa den minsta själv i åtminstone 1-2 dygn. Precis som någon annan sa kan ju din nya man åka dit med lite pizza eller andra godsaker och titta till dem då och då. Funkar det bra behöver t ex dina föräldrar bara ta en natt med 5-åringen och det tror jag är lättare att sälja in än tre nätter.

Tack för svaret!

Ja precis , det skulle nog kunna funka.. och en natt är ju som du säger lättare än 3 nätter.

Minns inte hur länge jag var kvar efter förra snittet (som var akut) men tror det var 3 nätter.. kan ju iförsej vara så att man kanske får åka hem efter kortare tid om allt går bra men det vet man ju inte innan såklart
  • Anonym (TS)
    ElaineBenes skrev 2021-12-23 08:56:28 följande:

Tror att du fått så många ifrågasättande svar eftersom det för de allra flesta av oss är en fråga som var så otänkbar att man nästan blir lite ställd.

Tror inte du ska oroa dig för att lämna sambon med 5 åringen över natten. De löser det, är ju en speciell situation.

Kan inte stora barnets farmor bo hos er och finnas som stöd för 15 åringen? Och efter första natten kan din sambo sova hemma igen.

Tack för svaret!

Jo det kan nog gå att lösa på något sånt sätt..

Jag förstår det, men jag har haft en extremt stressad situation med sjukdom i familjen osv , ska inte gå in på allt här men det har varit jättejobbigt för alla i familjen och det är något vi inte har kunnat förutse.

Att bli såhär påhoppad av en massa människor jag inte känner för att jag bara ställer en fråga var inget jag hade räknat med och jag förstår inte vad folk får ut av att göra en person i en svår situation ledsen.

Jag kanske kan vara lite överbeskyddande med min yngsta eftersom jag har varit ensam med henne, det är inte så att min sambo verkligen inte skulle klara av att vara med henne..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Frida) skrev 2021-12-23 08:49:12 följande:

Ring BB och fråga om du får ta med dig en 5-åring TRE DAGAR mitt under en pandemi, så får de något roligt att prata om på rasten.

Att en vuxen kvinna ens tror att man får ta med sig dagisbarn till sjukhuset i flera nätter är verkligen helt verklighetsfrånvänt.

Har din kille någon form av diagnos eller handikapp som gör att han inte kan ta hand om en 5-åring i tre dagar? De flesta normalbegåvade vuxna klarar av att ge en 5-åring mat, rena kläder, lämna och hämta på förskolan och natta oå kvällen. Vad är det din kille inte kan?

Kul att du tycker det är roligt.

Jag hade räknat med hjälp från mina föräldrar fram tills nyligen men nu går det inte pga sjukdom , ska inte gå in på alla detaljer här men det här var absolut inget vi hade räknat med och situationen är jättejobbig för hela familjen.

Men bra att nån blir glad av andras olycka iallafall , verkligen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2021-12-23 08:49:30 följande:

Det enda konstiga ts är att ni inte planerat för detta tidigare och övat femåringen på att vara ensam med någon på natten. Förstår absolut att barnet inte varit ensam förut för att behovet inte funnits

Hon har varit ensam med mina föräldrar och jag hade räknat med hjälp från dom men nu har vi precis fått veta att det antagligen inte kommer gå pga saker som har hänt (sjukdom, ska inte gå in på alla detaljer här).

Det är en jättejobbig situation och det blir inte direkt bättre av alla extremt otrevliga svar här (menar inte ditt).
  • Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2021-12-23 13:00:05 följande:

Men åter igen, herregud! Vad är det här på onödiga påhopp ? Varför ska alla vara så arga och elaka nu för tiden?

Allt blir inte alltid som man tänkt, så är det bara. Onödigt med massa påhopp!

Hoppas det löser sig för dig TS och ta inte åt dig detta skit du får läsa här! Kram!

Tack! Jättetråkigt att folk ska hålla på så..Jag hade ju inte tänkt ta med min dotter och tvinga personalen att låta henne vara där som sagt, förstår inte att folk kan bli så arga för en fråga man ställer på internet.. Och känns onödigt att försöka få mig att må dåligt för att jag (snart) har barn med tre olika, jag är jätteglad och tacksam för mina barn.. Hade som sagt trott tills väldigt nyligen att mina föräldrar skulle kunna ha yngsta dottern men nu verkar det tyvärr som att det inte kommer gå.. Orkar inte svara mer till de som har skrivit otrevliga svar..

Kram och God Jul!
  • Anonym (TS)
    Anonym (usch) skrev 2021-12-23 19:09:06 följande:

Världens IQ-reserv hittas i Sverige.

3 barn med olika pappor. skaffa nytt barn i en pandemi. *suck*. 

Så jag är den enda som skaffar barn nu menar du? Och du har aldrig hört talas om att man kan bli oplanerat gravid?

Tråkigt att du verkar må bra av att trycka ner folk du inte känner.

Dagen innan julafton också..
  • Anonym (TS)
    elin1989 skrev 2021-12-23 20:55:06 följande:

Om man håller på att försöka få barn är det väl inte rimligt att överge den planen för att det är en pandemi just nu? Varför liksom?

Nej verkligen inte.. nu var den här graviditeten inte planerad men vet att det är jättemånga som skaffar barn nu, planerat eller oplanerat.. det där var det sjukaste jag har hört.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Trötter) skrev 2021-12-23 20:57:19 följande:

Jag vet inte om ni får eller ej.

Där jag födde fick inte barn vara med (precis innan pandemien).

Vi fick barnvakt under förlossningen. Pappan åkte sen hem och tog hand om äldsta och jag och minsta var kvar på sjukhuset (i tre dygn). Det är tråkigt men vissa saker rår man bara inte själv över.

Det löser sig! Och att 15-åringen kan barnvakts iallafall med uppsyn av pappan och att han åker mellan hem och sjukhus är en bra idé.

Lycka till på förlossningen!

Tack för svaret!

Ja det löser sig nog på nått sätt!
  • Anonym (TS)
    Humblebeee247 skrev 2021-12-23 20:50:29 följande:

Fast begriper man inte själv att man inte kan ta med sig sin femåring till sjukhuset, särskilt i dessa tider, behöver man en realitycheck. Trots att många har förklarat för TS på flera olika sätt att det går inte, så ska TS ändå "ringa sjukhuset och fråga".

Allt blir inte som man tänkt sig nej, men att på riktigt tro att man kan dyka upp med en unge där då blir man rätt mörkrädd faktiskt.

Stackars dig som blir rädd för att en människa du absolut inte känner tänker tanken att ringa en annan människa du absolut inte känner och kanske ta upp 30 sekunder av den personens liv.. hoppas du inte behöver ligga vaken för många nätter och tänka på det..

Helt sjukt, dagen före julafton och folk sitter på riktigt inne och försöker få en höggravid kvinna i en svår situation (förklarat flera gånger att planen jag hade innan inte fungerar längre pga sjukdom i familjen) att må dåligt.. sånt gör mig mörkrädd faktiskt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2021-12-23 18:55:05 följande:

Ja precis! Man undrar ju varför folk är sånna nu för tiden, tråkigt! :(

Försök att inte bry dig, kan vara svårt med alla hormoner och stress, men försök. :)

Hoppas verkligen det löser sig.

God jul och kram på dig! :)

Tack :)

Man blir lite ledsen såklart men ska försöka att inte tänka på det , loggar ut nu för nu ska jag fixa sista inför imorn, kram och god jul :)
Svar på tråden Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt