Inlägg från: Anonym (Absolut inte!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Absolut inte!)

Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt

Hej TS!

Jag jobbar inom vården och har dessutom även jobbat på förlossningen och nej, inga syskon får vara med på varken förlossning eller BB. Syftet med BB är sjukhusvård med risk för tex blödningar, sjuk mamma, föräldrar som har svårt att anknyta till sitt barn osv och är ingen plats för små syskon. Det kan bli riktigt traumatiska händelser som inte små barn ska vara med om. Detta gäller såväl innan som under pandemin. Under pandemin kan det vara så att din nya sambo inte får stanna efteråt ens om ni haft barnvakt. Så nej du behöver inte ens ringa och fråga.

Jag är själv snittad fyra gånger, och varit ensam kvar på BB alla gångerna eftersom pappan första gången jobbade sista dagarna pga varsel och de andra gångerna varit hemma med syskon. Det är så det blir för dig också, du och ny bebis blir ensam kvar och din sambo får vara hemma med ditt 5åriga barn. Det är inte ens säkert din sambo får komma och åka som han vill nu pga pandemin. Vi fick vårt fjärde i somras och då fick min man stanna efter förlossningen men fick inte komma tillbaka om han åkte en gång. Han var kvar en natt (pga att vårt barn föddes prematur och mkt besvärligt snitt med stor blödning), sen hem till syskonen.

Visa din sambo redan nu hur han tar hand om din dotter så löser ni detta på så sätt. Det är tredje barnet du föder så du kommer få vara ensam efter förlossningen, din sambo hemma. BB personalen hjälper dig på plats om DU eller ditt nyfödda barn behöver hjälp.

Lycka till och God Jul!

Svar på tråden Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt