• Anonym (TS)

Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt

Jag väntar mitt tredje barn och är i vecka 33 nu, ska föda med planerat snitt i början av februari eller slutet av januari.

Jag har en 5,5-årig dotter som jag är ensamstående med och antagligen inte kommer kunna ordna barnvakt till när jag ligger på sjukhus efter kejsarsnittet. Min kille som jag väntar barn med nu kommer ju vara med vid och efter kejsarsnittet.

Det jag undrar är om min dotter kan vara med på sjukhuset och sova där med oss om jag inte lyckas ordna barnvakt? Under själva förlossningen/snittet går det nog att lösa men antagligen inte hela tiden jag behöver vara kvar.

Nån som vet?

• Svar på tråden Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt
  • Tow2Mater

Fråga om någon fsk-lärare mot betalning kan ha tösen ett par dagar.

Du har ju tid att ordna barnvakt.

• Anonym (Ulrika)

Jag hade nog löst det så att båda barnen bor kvar hemma, och sambon och farmor kan turas om att vara hos dem. Jag antar att det är vardagar eftersom det är planerat snitt, och då borde ju femåringen vara på förskolan på dagarna, och då kan ju sambon vara hos dig. Beroende på hur barnen är borde ju femtonåringen kunna ta ganska mycket ansvar för sitt syskon. Mina hade helt klart klarat att sova själva, till exempel. 

• Anonym (Li)

Nej, syskon får inte vistas på BB överhuvudtaget. Inte ens före pandemin.

• Anonym (TS)

Tack för svaren!

Ska ringa och kolla men det verkar ju som att hon inte får sova där då tyvärr så vi får försöka lösa det på nått sätt.

Det stämmer att det är 3 olika pappor till barnen.

Tyvärr är det inte aktuellt att lämna yngsta dottern med hennes biologiska pappa men jag har kontakt med hennes farmor.. men tror som sagt inte riktigt att det funkar att hon är där hela tiden eftersom farmorn bor väldigt långt bort och är sjuk.

Men som nån skrev så tror jag att äldsta dottern som är 15 kan hjälpa till en hel del så vi får väl försöka pussla och lösa det på nått sätt helt enkelt med släktingar , vänner eller min sambo.

• Anonym (Ö)

Kan inte 15-åringen ta hand om femåringen tillsammans med sin farmor? Farmorn kan väl bo hos er?

• Mrs Moneybags

Det får bli din mans första uppgift som förälder, att ta hand om en 5-åring i ett par dagar är inte direkt rocket science. Jag antar att du har fullständigt förtroende för honom och i så fall borde det inte vara ett problem. 

• Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-21 22:51:41 följande:
    Tack för svaren!
    Ska ringa och kolla men det verkar ju som att hon inte får sova där då tyvärr så vi får försöka lösa det på nått sätt.
    Det stämmer att det är 3 olika pappor till barnen.
    Tyvärr är det inte aktuellt att lämna yngsta dottern med hennes biologiska pappa men jag har kontakt med hennes farmor.. men tror som sagt inte riktigt att det funkar att hon är där hela tiden eftersom farmorn bor väldigt långt bort och är sjuk.

Men som nån skrev så tror jag att äldsta dottern som är 15 kan hjälpa till en hel del så vi får väl försöka pussla och lösa det på nått sätt helt enkelt med släktingar , vänner eller min sambo.
    Jag tycker du ska ta kontakt med soc. Om det är så att du skaffar barn med en tredje snubbe och denne inte är förmögen att ta hand om dina tidigare barn så är det uppenbart att ni behöver rätt omfattande stöd i er föräldraroll. De kan dessutom vara behjälplig med att skaffa någon typ av jourhem/stödfamilj där du kan lämna dottern när du är på sjukhuset.

Det säger sig själv, sjukhus har enbart en uppgift: att vårda människor. Deras uppgift är inte och har aldrig varit att fixa brist på barnvakt. Självklart kan man inte ha större syskon rännande runt på avdelningarna. Det borde du faktiskt förstått och inte vara tvungen att fråga om det.

Allvarligt, om du försöker tänka på någon annan än dig själv, skulle du vilja vara på en avdelning full med syskon? För det är inte så att det enbart handlar om dig, enbart ett barn utan det är många som finns där, många syskon det handlar om. Tycker du att det låter ok? Tror du att det är patientsäkert och hållbart hygieniskt? Tror du att det är barnsäker miljö?
  • Anonym (444)

Tror det kommer gå jättebra. Den personal som inte förlöser barn blir nog glada om de får leka lite med din dotter. Det verkar som im förlossningspersonal inte har så mycket att göra om dagarna.

• Anonym (.)
    Anonym (444) skrev 2021-12-22 14:22:30 följande:
    Tror det kommer gå jättebra. Den personal som inte förlöser barn blir nog glada om de får leka lite med din dotter. Det verkar som im förlossningspersonal inte har så mycket att göra om dagarna.
    Det är väl så det är idag med den söndercurlade generationen att alla andra ska fixa problem man har för det finns ju bara jag jag JAG i hela världen.

Och självklart har alla som livsuppgift att fixa allt åt "mig" och de gör det med ett leende på läpparna. 

Lite märkligt eftersom om man vänder på frågan och undrar vad de gör för andra blir de alltid förbannade och fräser att de får minsann sköta sig själva.

Ibland undrar jag hur folk klarar av att torka sig själva i röven efter de skitit.
  • Anonym (TS)

Tack för svaren (utom ett extremt otrevligt)!

Jag kommer nog att ringa och fråga men säger de nej så får vi ju lösa det på nått sätt helt enkelt , frågade här om nån vet så att vi ska kunna planera bättre. Det kan bli lite svårt men helt omöjligt att lösa är det nog inte. Och min sambo har bra relation med mina barn men han har aldrig varit själv med dom så länge och dessutom vill jag gärna ha honom med på sjukhuset eftersom jag ska göra kejsarsnitt , har gjort ett akutsnitt förut och vet hur ont man har efteråt.

Anledningen att jag tänkte att det kanske skulle gå är att jag + 2 syskon + min pappa sov på BB efter att min lillebror föddes och det var inga problem.. men jag förstår såklart att det kan vara skillnad nu speciellt i Coronatider.

Svar på tråden Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt