• Anonym (S)
    Wed 22 Dec 2021 08:44
    12861 visningar
    25 svar
    -4
    25
    12861

    Grannen har övergivit katten och flyttat

    Vadå "valt"? Du vet väl inget om hur deras flytt gick till? Har man bokat flytt och inte lyckats fånga in katten i tid (idioter så klart) så måste man flytta ändå.

    Nej, kommunen har ingen skyldighet men du kan ringa något katthem och be dem hjälpa till medan du kontaktar Länsstyrelsen. Eller så kan du kanske ta in katten hos dig så länge, om du tycker så synd om den. Den måste inte vara i samma rum som din egen katt, huvudsaken den har tak över huvudet och mat så är det ändå bättre än att svälta ihjäl utomhus. Eller hur var det med empatin...?

  • Anonym (S)
    Wed 22 Dec 2021 11:22
    #9
    Anonym (Ö) skrev 2021-12-22 11:18:54 följande:
    Det är ju bara att låta bli att släppa ut katten 24 timmar innan avfärd. Dessutom har de haft en vecka på sig att åka och hämta dem.

    Hade katten varit borta flera dagar innan flytt kan man prata med grannarna och be om hjälp.
    Som sagt, idioter. Hade det varit jag hade jag hållit katten kvar hemma nästan en vecka innan, just för att katter kan få för sig att vara borta flera dagar i sträck annars. Vad vet du förresten om ts grannar? De kanske bor i en annan stad till och med. Troligen inte, men du utgår från nåt du inte vet precis som ts.
  • Anonym (S)
    Wed 22 Dec 2021 15:08
    #12
    Anonym (Teddy) skrev 2021-12-22 14:01:03 följande:
    Vad tycker du är fel på ts empati? Att bekymra sig över och försöka hjälpa en levande varelse räcker inte för dig?
    Nej faktiskt inte. Om kommunen sävligt tar det när de har tid så kan man räkna med att katten är så gott som död innan de får tummen ur, dessutom är det Länsstyrelsen man vänder sig till, det är jul och nyår, det kan ta lång tid innan katten får hjälp. Vad är alternativet? Ska man låta den svälta/frysa ihjäl eller om man nu bryr sig om den så mycket ser man till att lösa problemet?
  • Anonym (S)
    Wed 22 Dec 2021 16:07
    #14
    Anonym (Teddy) skrev 2021-12-22 15:33:00 följande:
    För det första så är det ju ägaren till katten som har ansvaret att se till att katten inte fryser ihjäl. Således är det kattens ägare som lider av empatibrist men dessa verkade du tycka synd om eftersom det, enligt dig, kan vara väldigt svårt att fånga in en katt i rimlig tid innan flytt! Jag tycker det osar lite troll att det är ts empatiförmåga som du ifrågasätter.
    Vi pratar inte om det faktiska ansvaret, eller hur? I så fall skulle den här tråden inte behöva diskuteras alls, då hade ju ts bara kunnat rycka på axlarna och gå vidare med livet. Jag tycker inte ett dugg synd om ägarna och har aldrig sagt nåt i den stilen heller, så sluta hitta på en massa!

    Apropå empatiförmåga, det finns gott om människor som påstår sig bry sig så otroligt mycket om det ena och det andra, men lyfta ett finger för att faktiskt hjälpa händer aldrig! Det är inte bara ts jag ifrågasätter där men nu är det just den här situationen som diskuteras och ingen annan.
Svar på tråden Grannen har övergivit katten och flyttat