• Anonym (Normalinkomst?)

50,000 netto- rik, fattig eller normal?

Jag och min man bor med våra 2 barn i en mellanstor stad i Sverige. Vi har ut netto 50,000 kr tillsammans i månaden. Inga större besparingar. Lån på hus ca 3 milj.

Är vår inkomst låg, normal eller hög?

• Svar på tråden 50,000 netto- rik, fattig eller normal?
  • Anonym (KL)

Skulle säga normal. Sedan kvittar det ju hur mycket man har in om utgifterna är för stora.

Varför känns det viktigt att veta det? :)

• Anonym (E)
    Anonym (Normalinkomst?) skrev 2021-12-22 00:31:30 följande:

Jag och min man bor med våra 2 barn i en mellanstor stad i Sverige. Vi har ut netto 50,000 kr tillsammans i månaden. Inga större besparingar. Lån på hus ca 3 milj.

Normal, tycker jag. Däremot borde ni ha mer besparingar, tycker jag.
    Anonym (KL) skrev 2021-12-22 00:33:29 följande:

Skulle säga normal. Sedan kvittar det ju hur mycket man har in om utgifterna är för stora.

Varför känns det viktigt att veta det? :)

För att jag tycker det är svårt att få det att gå ihop trots att vi har högst normala utgifter. Så om vår inkomst är normal borde fler än vi ha utmaningar. Trots det känns det som att ?alla? åker på skidsemester och sommarsemester. Det har vi svårt att få råd med.
    Anonym (E) skrev 2021-12-22 00:38:50 följande:

Normal, tycker jag. Däremot borde ni ha mer besparingar, tycker jag.

Vi känner att det är svårt att sätta undan till sparande. Pengarna räcker inte riktigt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Normalinkomst?) skrev 2021-12-22 00:44:05 följande:
    Vi känner att det är svårt att sätta undan till sparande. Pengarna räcker inte riktigt.
    Se över era utgifter, vissa kan ni säkert sänka. Att ha utgifter för nästan 50 000 i månaden är jättemycket. Börja med att ta reda på vart pengarna går, sedan gör ni förändringar. 
  • Anonym (tobbe)
    Ni har det väldigt gott ställt, Många har inte ens det brutto och klarar sig bra.
  • Anonym (...)

Har man lån så har man ju minus i kassan...

Ni har - 3000 000 kr. Därför har ni inte råd... För ni ligger minus varje månad.

• Anonym (Em)
    Anonym (Normalinkomst?) skrev 2021-12-22 00:44:05 följande:

Ni borde ju med lätthet kunna spara undan åtminstone 10000 kr i månaden. Hur ser budgeten ut? Försvinner pengarna på fasta avgifter eller på onödig shopping/skönhetsprocedurer?
  • Anonym (Median)

Ni ligger över median i alla fall. Så mellan normal och hög inkomst.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/medianlon-och-genomsnittslon-i-sverige/
  • Anonym (Scb)

SCB har massor med bra statistik över inkomst och förmögenhet mm

Ni ligger i den stora mellagruppen där många svenskar plaskar runt.
Svar på tråden 50,000 netto- rik, fattig eller normal?