• Anonym (Normalinkomst?)

50,000 netto- rik, fattig eller normal?

Jag och min man bor med våra 2 barn i en mellanstor stad i Sverige. Vi har ut netto 50,000 kr tillsammans i månaden. Inga större besparingar. Lån på hus ca 3 milj.

Är vår inkomst låg, normal eller hög?

• Svar på tråden 50,000 netto- rik, fattig eller normal?
  • Anonym (Majw)

En bit över medelinkomst bör det väl vara. (Om man snittar era löner som du gjort). Är ni yngre så är det ju mer över medel jämfört med omgivningen än om ni är äldre.

Låginkomsttagare är ni judefinitivt inte sammantaget, inte heller direkt höginkomstagare utan just en bit över medel. Ni har det väl rätt bra ekonomiskt helt enkelt.

Fattiga skulle ni ju kunna vara ändå, om ni tex har massa skulder som äter upp hela inkomsten.

• Obscenitet

Relativt normal lön

Min sambo och jag har 80 i månaden netto och jag anser att det är en normal lön även det. Bor i Stockholm i villa.

Skulle vi no o glesbygden så skulle det däremot vara en hög lön

• Anonym (Ini)
    Anonym (Normalinkomst?) skrev 2021-12-22 00:31:30 följande:
    50,000 netto- rik, fattig eller normal?
    Jag och min man bor med våra 2 barn i en mellanstor stad i Sverige. Vi har ut netto 50,000 kr tillsammans i månaden. Inga större besparingar. Lån på hus ca 3 milj.

Är vår inkomst låg, normal eller hög?
    Ni har några rejäla hål i plånboken. Antagligen är det bilarna eller så är det massa onödiga tjänster. Matkostnader kan också dra iväg ordentligt om man inte tänker innan man handlar. Att ge barnen ägg och potatis till mellanmål kostar 10:-.
  • Anonym (Majw)
    Anonym (Normalinkomst?) skrev 2021-12-22 00:42:44 följande:

För att jag tycker det är svårt att få det att gå ihop trots att vi har högst normala utgifter. Så om vår inkomst är normal borde fler än vi ha utmaningar. Trots det känns det som att ?alla? åker på skidsemester och sommarsemester. Det har vi svårt att få råd med.

Drt beror ju naturligtvis på vilka ni umgås medoch jämför er med. Men sett till statistik osv har ni ju över medelinkomster men något under medellöner, vad jag kan lista ut från SCB. Så är alla runt er 2 vuxna med jobb som kräver universitetsutbildning, inte jobbar inom offentlig sektor som jobbar heltid så har ni kanske en något lägre inkomst än dem. Det kan ju vara skillnad på snitt i Sverige och snitt i ert umgänge.
  • Anonym (J)

Vi har liknande. Känns normalt och tycker samtidigt att vi har det rätt gott ställt. Sparar ca 10 beroende på månad. Lån på drygt 2 milj.

• Anonym (Såll)
    Anonym (Normalinkomst?) skrev 2021-12-22 00:44:05 följande:

Vi känner att det är svårt att sätta undan till sparande. Pengarna räcker inte riktigt.

Det måste läcka pengar någonstans. Jag är ensam med två barn i Stockholm med strax under 20 totalt ut ink barnbidrag osv och visst jag har inte råd med årlig skidsemester men vanligtvis kostar jag på oss en långkryssning då och då och en resa till någon storstad, och stoppar pengar på sparkonton för framtiden, både mitt, barnens och buffert.

Se över era utgifter. Ni kan säkert hitta förklaringen där nånstans.
  • Anonym (111)
    För att jag tycker det är svårt att få det att gå ihop trots att vi har högst normala utgifter. Så om vår inkomst är normal borde fler än vi ha utmaningar. Trots det känns det som att ?alla? åker på skidsemester och sommarsemester. Det har vi svårt att få råd med.
    Vi har ungefär samma inkomst som ni, 2 vuxna, 5 ungdomar mellan ålder 13-21 som bor helt eller delvis hos oss. 
    Huslån på ca 3 milj (som vi står på halva var på), en bil, mat/hushållskostnader på ca 7500/8000 kr/mån, pensionssparande osv. Vi sparar lätt ca 10.000/månad, ibland mer (vissa månader kanske inget, tex när vi har renoverat på huset). 

Se över småhandlande, mobilabonnemang, kabeltv-abonnemang och liknande, Det tar mer än man tänker på. Elen - vad har ni för avtal där? Dyra intressen? Äter ute på restaurang ofta? 
  • Anonym (Bengt)

Vi har också haft ca 50' kr/mån under flera år. Våra räkningar (mat, el, bil, bolån mm) brukar hamna på ca 30' kr/mån. 10' går till de vuxnas "fickpengar" och 10' går till sparande eller större utgifter (semesterresor, bilreparationer mm).

2 vuxna + 3 tonårsbarn i villa.

• Anonym (Scb)
    Vad har ni för kostander? 
    Lån, bil, medelmeskap, avbetalnngar, mat, restaurang, kläder, tobak, alkohol, nättjänster, barnaktiviteter, hobby mm.
  • Anonym (Normalinkomst?)
    Anonym (111) skrev 2021-12-22 08:21:54 följande:

Vi har ungefär samma inkomst som ni, 2 vuxna, 5 ungdomar mellan ålder 13-21 som bor helt eller delvis hos oss. 

Huslån på ca 3 milj (som vi står på halva var på), en bil, mat/hushållskostnader på ca 7500/8000 kr/mån, pensionssparande osv. Vi sparar lätt ca 10.000/månad, ibland mer (vissa månader kanske inget, tex när vi har renoverat på huset). 

Se över småhandlande, mobilabonnemang, kabeltv-abonnemang och liknande, Det tar mer än man tänker på. Elen - vad har ni för avtal där? Dyra intressen? Äter ute på restaurang ofta? 

Vi har försökt göra en budget på årsbasis där vi periodiserar ut alla våra kostnader. Det betyder att våra 50,000 i kostnader är rubbet under året. Dvs bilbudgeten innehåller månatliga milkostnader men även bränsle, service, försäkring, däck osv. För två bilar hamnar bara den kostnaden på 9500 kr i månaden. En bil är en gammal bil. Familjebilen är ca 5 år gammal.

Kostnaden för hus hamnar på kanske 20,000 ink amortering, räntor, el, vatten, försäkring, sopor etc .

Mat ca 8,000 kr

Sen är där CSN, andra försäkringar, lite hämtmat, städ, fritids, barnens aktiviteter, gymkort, barnens kläder, vuxnas kläder etc

Denna post äter upp resten. Vi köper mycket begabbat osv så tycker inte att vi är slösiga. Men något måste vi göra fel eller så har alla det lika kämpigt men pratar inte om det.
Svar på tråden 50,000 netto- rik, fattig eller normal?