• Anonym (Anonym)

Hur farligt är svartmögel?

Någon kunnig här som vet hur mycket man måste vistas kring svartmögel/annat mögel för att det ska ge allvarliga hälsoproblem som till exempel cancer? Märkte igår när jag kom hem (har varit borta i två veckor) att jag har fått en fuktskada i badrummet och det var mögel där inne. Det var bland annat svartmögel, tror jag. Var i lägenheten i 10 minuter och jag rörde även vid svartmöglet med fingret för att se om det skulle gå bort (visste ej att det var svartmögel först) och tvättade bort det med tvål direkt efter.

Är jätteorolig att jag ska få cancer på grund av detta nu men den risken kanske inte är så stor eftersom jag inte var där inne så länge? Sov inte där och har inte varit där inne sedan dess. Ska ringa hyresvärden idag.

• Svar på tråden Hur farligt är svartmögel?
  • fjanten

Farligheten ligger oftast i hur länge man exponerats, och vilken/vilka sorters mögel det är (svartmögel är ju ett samlingsbegrepp för flera olika sorters mögelsorter). Lång tids exponering kan t.ex. ge luftvägsproblem.

En enstaka exponering leder inte till cancer.

Ska väl kanske påpeka att du konstant andas in mögelsporer, så fort det är varmare än några minusgrader. Hela, hela tiden. En enstaka vistelse i ett rum med svartmögelpåväxt är ungefär 0 % farligt för gemene man.

• Anonym (Anonym)
    fjanten skrev 2021-12-22 11:15:48 följande:

Farligheten ligger oftast i hur länge man exponerats, och vilken/vilka sorters mögel det är (svartmögel är ju ett samlingsbegrepp för flera olika sorters mögelsorter). Lång tids exponering kan t.ex. ge luftvägsproblem.

En enstaka exponering leder inte till cancer.

Ska väl kanske påpeka att du konstant andas in mögelsporer, så fort det är varmare än några minusgrader. Hela, hela tiden. En enstaka vistelse i ett rum med svartmögelpåväxt är ungefär 0 % farligt för gemene man.

Tack för ditt svar! Då borde jag inte oroa mig alltså, för jag var ju bara där inne i 10 minuter och har inte varit där sedan dess. Har ingen aning om vad det är för sorts svartmögel. Ska ringa idag.
  • fjanten
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-22 11:22:32 följande:

Tack för ditt svar! Då borde jag inte oroa mig alltså, för jag var ju bara där inne i 10 minuter och har inte varit där sedan dess. Har ingen aning om vad det är för sorts svartmögel. Ska ringa idag.

Säkert problem med ventilationen därinne. Ring värden och noja inte i onödan.
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-22 11:22:32 följande:

Och om det hade varit värre för dig, så hade du DIREKT känt möglet på dessa 10min, troligtvis redan efter några sekunder.

Om du inte river svartmögel och andas in moln av mögel, så är det mot ofarligt.
    Och när överkänsligheten kommer, så känner du det direkt.
    Annars är ett gott råd att hålla sig borta ifrån svartmögel oavsett.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Hur farligt är svartmögel?