• Anonym (Orolig)

Orkar jag plugga till sjuksköterska 40+?

Hej! Är det någon som kan ge information hur det är på sjuksköterskeutbildningen? Orkar man som 40+, 3 barn och lång pendling?

Kommer man känna sig urgammal? Hur långa dagar är det? Förväntas man vara där varje dag på föreläsningar? Så kluven.

Antagen nu i urval 2. Tacksam för info och pepp.

• Svar på tråden Orkar jag plugga till sjuksköterska 40+?
  • Anonym (Ssk)

Är nog svårt att säga beroende på vart du läser. Jag började 2012 i Örebro. Tyckte det var ganska lugnt, men hade inte familj då och hade rätt enkelt för mig i skolan. Var dock en blandning av åldrar i klassen och flera var äldre än jag med barn. De klarade det absolut.

• Anonym (Orolig)

Ok det låter ju lite positivt i alla fall. Var det långa dagar? Förväntas man vara där varje dag? Nu är väl Färm del på distans kan man hoppas.

• Anonym (Plugg)

Har man lite disciplin och inte är allt för korkade så klara man det.

Brukar finns äldre, 30+, med familj varje kurs.

Just nu går mycket på distans.

Tänk på att det är långa praktikperioder där tiderna kan vara oregelbundnsa.

• Anonym (Funkar!)

Jag är 38, har två småbarn och började ssk-programmet nu i höstas. Läser förvisso på distans så de flesta webbinarier är ju på just distans. Har varit en kämpig höst med väldigt mycket vabb men hittills har jag klarat av allt. Det jag våndas mest för är kommande vfu, fem veckor då jag måste lyckas hålla mig frisk trots att barnen är sjuka stup i kvarten.

Så jag säger, kör hårt! Vi är väldigt blandad grupp med studenter (läser vid ett av de större lärosätena), en del yngre personer men många ?äldre? också. Har ett par i klassen som är +60!

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-12-22 16:17:50 följande:

Ok det låter ju lite positivt i alla fall. Var det långa dagar? Förväntas man vara där varje dag? Nu är väl Färm del på distans kan man hoppas.

Vissa föreläsningar var obligatoriska. Men långt ifrån alla. Kanske är svårt att inte vara där om det är meningen att man ska vara det för att lära sig. Men som sagt, är ju covid nu och distans. Vi gick 8-17 ibland men det var sällan. Är mycket eget ansvar
  • Anonym (Orolig)

Hej! Tack för svar:)

Läser du en ren distansutbildning eller är det pga covid?

Min högskola är i ett annat län än där jag bor (med över 1 tim. pendling med bil).

Ja fy för detta vabbande :(

Anonym (Funkar!) skrev 2021-12-22 21:42:28 följande:

Jag är 38, har två småbarn och började ssk-programmet nu i höstas. Läser förvisso på distans så de flesta webbinarier är ju på just distans. Har varit en kämpig höst med väldigt mycket vabb men hittills har jag klarat av allt. Det jag våndas mest för är kommande vfu, fem veckor då jag måste lyckas hålla mig frisk trots att barnen är sjuka stup i kvarten.

Så jag säger, kör hårt! Vi är väldigt blandad grupp med studenter (läser vid ett av de större lärosätena), en del yngre personer men många ?äldre? också. Har ett par i klassen som är +60!

• Anonym (Orolig)

Tack alla som svarat, känner mig så sjukt orolig för hur man ska hinna, klara plugg och tentor, vfu på annan ort, barnen, familj osv. Sov inte en minut inatt utan oroade mig för precis allt. Jag som tänkte att ikväll ska vi fira antagningsbeskedet med bubbel haha, blev en portion oro och magont istället?

• Anonym (Funkar!)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-12-23 08:25:06 följande:

Hej! Tack för svar:)

Läser du en ren distansutbildning eller är det pga covid?

Min högskola är i ett annat län än där jag bor (med över 1 tim. pendling med bil).

Ja fy för detta vabbande :(

Japp jag läser på heldistans. Har också en bit till skolan/staden, men distansgruppen har inte så mkt obligatoriskt på plats utan det mesta är webbinarier online. Även campuseleverna har haft mkt på distans under hösten (då har vi haft gemensamma webbinarier).

Hur gamla är dina barn?

Är din partner med på noterna? Det är en viktig förutsättning, iallafall för oss. Även om vi förlorar pengar men jag har något viktigt betygsgrundande har han fått vabba, styra om sitt schema etc. Vi har andra närstående som hjälper till mkt i perioder också.

Det är kämpigt i perioder men det funkar. Man lär sig snabbt att prioritera och göra det som är viktigt! Vissa helger blir det bara plugg medan min sambo får vara med barnen, det är om jag vabbat under veckan tex. Men så länge barnen är på fsk är det inga svårigheter att hänga med!
Svar på tråden Orkar jag plugga till sjuksköterska 40+?