• Anonym (Ny)

Frågor om Instagram

Jag är ny på Instagram, har varit borta från sociala medier ca 5 år, så känner mig lite borta.

- Följare, godkänner ni alla som vill följa er eller bara dom ni känner?

Hittils har jag bara godkänt dom jag känner men har bara 25 följare, och mina vänner och bekanta har ju betydligt mer.. Så kanske pinsamt med så få, borde jag godkänna dom andra också?

- Lite uppdatering, varför? När man kollar på hur dom uppdaterade förr så allt ifrån varje dag till minst 1 gång i veckan, nu verkar ju väldigt få uppdatera. Beror de på Covid eller att Instagram är out? Isåfall , vad är det som gäller? Snap?

• Svar på tråden Frågor om Instagram
  • Anonym (Ny)

Ingen som kan hjälpa? :)

• Hyllemor

Vad är syftet med att du har Instagram?

Vill du nå ut till allmänheten eller vill du bara visa dina närmaste privata bilder?

• Anonym (Ny)
    Hyllemor skrev 2021-12-23 01:49:25 följande:

Vad är syftet med att du har Instagram?

Vill du nå ut till allmänheten eller vill du bara visa dina närmaste privata bilder?

Vill egentligen inte vara den enda "tråkiga personen" (är född på 90 talet) . Syftet i första hand är väll att visa närmaste men har ju bara lite över 20 följare då. Så antar att det inte gör något om det kommer fler följare. Alla andra har ju flera hundra följare :( Folk har väll fler vänner än mig normalt..
  • Anonym (Mini)

Alltså du kan ju ha Instagram enbart för de lite närmre. Jag har i princip helt gått ifrån Facebook. Kollar bara ett par grupper ibland.

Det med följare säger inte så mycket, vissa köper t o m följare och likes, Kommentarer.

Tycker det verkar helt sjukt bortsett från företagsprofiler då att följa hundra, tusentals t o m och lika många följer. Jag orkar knappt se alla inlägg från mina, ca 200 följare. Då postar ca 70 % något. Vissa flera bilder varje dag.

Jag följer ungefär samma personer som följer mig förutom några offentliga då. De följer ju inte

Har ett offentligt konto. Tyvärr har Instagram bidragit att jag förlorat lusten att fota, allt som premieras är photoshoppade, överediterade bilder. Trist. Ska nog stänga ner och återgå till fotografering utan Insta. Men det är ju lite beroendeframkallande tyvärr.

• Anonym (Ny)
    Anonym (Mini) skrev 2021-12-23 06:19:31 följande:

Alltså du kan ju ha Instagram enbart för de lite närmre. Jag har i princip helt gått ifrån Facebook. Kollar bara ett par grupper ibland.

Det med följare säger inte så mycket, vissa köper t o m följare och likes, Kommentarer.

Tycker det verkar helt sjukt bortsett från företagsprofiler då att följa hundra, tusentals t o m och lika många följer. Jag orkar knappt se alla inlägg från mina, ca 200 följare. Då postar ca 70 % något. Vissa flera bilder varje dag.

Jag följer ungefär samma personer som följer mig förutom några offentliga då. De följer ju inte

Har ett offentligt konto. Tyvärr har Instagram bidragit att jag förlorat lusten att fota, allt som premieras är photoshoppade, överediterade bilder. Trist. Ska nog stänga ner och återgå till fotografering utan Insta. Men det är ju lite beroendeframkallande tyvärr.

Jag tog bort min facebook för ca 5 år sedan. Där hade jag några hundra vänner, alla hade jag träffat irl. Men då fanns ju barndomsvännerna med. Tycker bara det är lite pinsamt att bara ha ca 25 följare, det är liksom vänner. Har dock förfrågningar jag inte accepterat, men känner inte dom.. Det verkar vara mest utlänska män, man undrar ju lite hur dom hittat mig..

Asså grejen är väll lite att jag har flyttat till en helt ny stad och om jag lär känna nya personer kommer väll dom tycka att det är konstigt att jag har så lite följare, kanske tror att jag är tråkig eller så?

Visst, tar jag kontakt och letar upp barndomsvänner får jag nog mer följare lätt, men har valt att bryta kontakten med många flera år sedan..
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Ny) skrev 2021-12-23 06:39:56 följande:

Jag tog bort min facebook för ca 5 år sedan. Där hade jag några hundra vänner, alla hade jag träffat irl. Men då fanns ju barndomsvännerna med. Tycker bara det är lite pinsamt att bara ha ca 25 följare, det är liksom vänner. Har dock förfrågningar jag inte accepterat, men känner inte dom.. Det verkar vara mest utlänska män, man undrar ju lite hur dom hittat mig..

Asså grejen är väll lite att jag har flyttat till en helt ny stad och om jag lär känna nya personer kommer väll dom tycka att det är konstigt att jag har så lite följare, kanske tror att jag är tråkig eller så?

Visst, tar jag kontakt och letar upp barndomsvänner får jag nog mer följare lätt, men har valt att bryta kontakten med många flera år sedan..

Ja, man brukar komma upp i sidoflöde där man får förslag på följare, det kan även stå Ny På Instagram under Profil eller "Nytt" kanske.

Där har säkert männen hittat dig. Brukar ta bort de direkt om de inte är seriösa med tex vackra bilder el nåt. De flesta är fejkdoktorer, armeläkare osv. Så börjar de skriva märkliga meddelanden. Bort direkt. Tror jag har tagit bort en och samma gubbe under olika namn 5 ggr. Han har alltid lite olika profilbild men man känner igen. Blockerat men poppar upp ändå efter ett tag i nytt namn.

Du kan ju leta upp lite folk. Om du vill ha dem på din sida. Tror inte folk bryr sig så mycket om du har få följare. Instagram är inte så viktigt. Det är mest fejk iaf. Bättre att ha få genuina följare än en helt okänd massa. Beroende lite på vad syftet är med din Insta då förstås :)
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Ny) skrev 2021-12-23 05:12:32 följande:
    Vill egentligen inte vara den enda "tråkiga personen" (är född på 90 talet) . Syftet i första hand är väll att visa närmaste men har ju bara lite över 20 följare då. Så antar att det inte gör något om det kommer fler följare. Alla andra har ju flera hundra följare :( Folk har väll fler vänner än mig normalt..
    Förlåt TS men det ger inget speciellt extra att ha en massa följare man ändå inte vet vilka de är, om man bara har ett privat konto där man lägger ut tex bilder från semestern och liknande. 
    Vill man ha många följare på Insta handlar det ofta om att man har ett annat syfte med sitt konto: tex att man vill vara en influenser, att man skriver om något visst tema, tex hälsa, träning, skönt, mode osv - då är det naturligt om okända människor följer för att de är intresserade av temat. 

Om ditt syfte är att inte "verka tråkig" så är det väl tyvärr inte så mycket till syfte? 
  • Anonym (Ny)
    Anonym (Mini) skrev 2021-12-23 07:09:44 följande:

Ja, man brukar komma upp i sidoflöde där man får förslag på följare, det kan även stå Ny På Instagram under Profil eller "Nytt" kanske.

Där har säkert männen hittat dig. Brukar ta bort de direkt om de inte är seriösa med tex vackra bilder el nåt. De flesta är fejkdoktorer, armeläkare osv. Så börjar de skriva märkliga meddelanden. Bort direkt. Tror jag har tagit bort en och samma gubbe under olika namn 5 ggr. Han har alltid lite olika profilbild men man känner igen. Blockerat men poppar upp ändå efter ett tag i nytt namn.

Du kan ju leta upp lite folk. Om du vill ha dem på din sida. Tror inte folk bryr sig så mycket om du har få följare. Instagram är inte så viktigt. Det är mest fejk iaf. Bättre att ha få genuina följare än en helt okänd massa. Beroende lite på vad syftet är med din Insta då förstås :)

Haha men alltså va :D Jag fick ett dm av en "Amerikansk armeläkare" (svara dock inte..)

Mitt syfte är inte att bli känd, men att ha många vänner, vara "en i gänget" om man kan säga så. Till ex, jag började på en ny arbetsplats och verkade vara den enda som inte hade instagram, jag var då den som ofta inte blev bjuden på middagar osv.. Många trodde till och med att jag ljög när jag sa att jag inte har insta, dom trodde att jag bara inte ville berätta mitt nick...
  • Anonym (Ny)
    Anonym (qqq) skrev 2021-12-23 07:17:58 följande:

Förlåt TS men det ger inget speciellt extra att ha en massa följare man ändå inte vet vilka de är, om man bara har ett privat konto där man lägger ut tex bilder från semestern och liknande. 

Vill man ha många följare på Insta handlar det ofta om att man har ett annat syfte med sitt konto: tex att man vill vara en influenser, att man skriver om något visst tema, tex hälsa, träning, skönt, mode osv - då är det naturligt om okända människor följer för att de är intresserade av temat. 

Om ditt syfte är att inte "verka tråkig" så är det väl tyvärr inte så mycket till syfte? 

Nej, det menar jag inte.. Känns bara som alla andra har så mycket mer vänner än mig.. Eller kan de vara så att deras följare just är sånna som dom aldrig ens träffat(?)

Jag har "börjat om mitt liv på nytt" ett nytt kapittel pga massa tråkigt som hänt. Dvs. Jag har flyttat lååååångt bort, till en helt ny stad ,nytt jobb osv. Vill inte ha mina barndomsvänner som följare på insta och ville inte ens att folk skulle veta vart jag flyttar, därför tog jag bort alla sociala medier då och tog en paus.

Nu vill jag lära känna nya folk. Jag märke snabbt då att alla ska ta kort på allt, maten på restaurangen osv. (Detta var dock innan covid) men jag då, var den enda som inte gjorde det.. Först var jag med alla på middagar, fika, fester osv. Sen kände jag att jag var utanför, missade massa inbjudan pga jag inte hade Insta..

Om man får säga såhär (bli inte "provocerad nu" många här på FL verkar lätt bli det) men utseendemessigt ser jag ut som en "som har sociala medier" bryr mig om utseende, mode, märken osv ovs. Men jag vet inte ens hur tex snap fungerar..
  • Anonym (Mini)

Det är egentligen sorgligt, folk fotar och lägger upp allt istället för att bara fota för sig möjligtvis och njuta livet och ögonlocken istället för jaga likes.

Du kan ju ha en profil just för meddelande funktionen.

Annars är Snap väldigt smidigt just för att hänga med och skicka meddelanden. Men även där håller ju många på med "händelser" osv.

Har några vänner de har enbart Snap och Insta för meddelande. Lägger aldrig upp, kommenterar aldrig utan bara DM.

Våga stå utanför ankdammen. Eller ha ett sorts mellanläge. Många skulle säkert följa samma exempel.

• Anonym (Ny)

Om man har en privat profil, men har hashtag"någonting" , kan då även personer som inte följer se bilden ändå? :)

Svar på tråden Frågor om Instagram