Inlägg från: Anonym (ooo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ooo)

Min pojkvän röker cannabis

Anonym (Överdriv) skrev 2021-12-23 10:00:59 följande:

Du överdriver folk verkar leva kvar i en idé om att cannabis ska vara en jättetung drog men det är inte värre än att ta en öl. Och det är mångårig forskning som visar att det kan hjälpa mot diverse problem och sjukdomar. Tex är vanliga mediciner du får utskrivet av läkare 100 gånger värre. Om du stör dig så mycket på det så tycker jag du ska lämna han. Cannabis har dessutom blivit lagligt i flertal olika länder och är godkänt som behandling. Det är bla i Sverige folk har kvastar uppkörda i arslet och lever kvar i vanföreställningar.

Oj vad du är oinformerad.  Speciellt unga människor kan drabbas hårt och det påverkar resten av deras liv: 

ale.se/download/18.62c820dc1764f5c1b254ff2/1610009426541/cannabis-lat-fakta-styra-dina-beslut.pdf

text från sid 6-7:

Att THC la?mnar kroppen sa? la?ngsamt inneba?r att fo?rsa?mringen av hja?rnans funk­tioner ha?ller i sig betydligt la?ngre a?n i de 2?3 timmar som det omedelbara canna­ bisruset varar. Forskning visar att korttidsminnet och inla?rningsfo?rma?gan i regel a?r nedsatta i 1?2 dagar. THC finns kvar i kroppen la?ngre a?n sa? och vid upprepat bruk riskerar de lagrade halterna pa?verka hja?rnans funktion la?ngt efter det senaste kon­ sumtionstillfa?llet. Hos den som ro?ker cannabis ett par ga?nger i ma?naden eller mer a?r minnet, koncentrationen och inla?rningsfo?rma?gan da?rfo?r konstant fo?rsa?mrade under pa?ga?ende bruk. Man blir ocksa? sa?mre pa? att uttrycka sig och planera frama?t. Det ha?r go?r att studier och cannabisanva?ndning inte a?r na?gon lyckad kombination. Unga ma?nniskors hja?rnor a?r sa?rskilt ka?nsliga fo?r skadlig pa?ver- kan eftersom hja?rnans biologiska mognad fortsa?tter upp till 25-a?rsa?ldern. Det a?r i dagsla?get osa?kert om de kognitiva funktionerna a?terga?r till det normala na?r man slutar bruka cannabis. Om man bo?rjar ro?ka cannabis tidigt och mycket ofta riskerar man att fa? en sa?nkning av IQ i vuxen a?lder 

Tycker du att det låter som ett smart val att röka på?  (men ok, du kanske är en sån där foliehatt som inte vill läsa, eller när du läst infon säger att det bara är påhitt). 

Svar på tråden Min pojkvän röker cannabis