Inlägg från: Anonym (För legalisering) |Visa alla inlägg
  • Anonym (För legalisering)

Min pojkvän röker cannabis

Jag är för en legalisering av cannabis, det är för mycket stigmatisering kring detta.

Använder det inte själv, har provat när jag var ung (ca30 år sedan) men det gav mig ingenting.
    Har vänner som röker cannabis och är för deras rätt att få göra det.

Skulle dock inte välja en partner som varken röker på mer än enstaka tillfällen, max någon gång per år, eller någon som super.

Något att tänka på för de som brukar cannabis är att låta bilen stå ett par veckor då det tar lång tid för THC att lämna kroppen. 
    En nära anhörig glömde att han rökt för några dagar sedan, det kostade honom körkortet.

Anonym (Va?) skrev 2021-12-24 12:24:57 följande:
    Påminn oss gärna om varför du är för en legalisering.

Röka en gång och sedan inte kunna köra bil på några veckor?

Skulle det fungera för en Svensson med familj och arbete?
    För människans rätt att välja.

Alla kör inte bil heller, många åker kommunalt.

Själva effekten försvinner ganska snabbt, men inte spåren. Jag ville bara poängtera det. Så att jobba och ha familj är inget problem så länge man inte röker när man har ett ansvar på sina axlar inom de närmaste timmarna.
    klyban skrev 2021-12-24 12:32:12 följande:

Efter 8-10h så finns det inga spårbara mängder THC kvar i kroppen, och det innebär då att man inte längre kan bli fälld för rattonykterhet.
    Men man kan bli av med körkortet än då, för vad som sker där sen är ett stort lotteri och en gåta hur de kommer fram till att man ska ta körkortet eller inte.

Och har man rökt en gång så finns metaboliterna kvar i 2-7 dagar efter ett röktillfälle(har hört kortare tid också hos vissa och ett röktillfälle.), så några månader är inte nödvändigt att vänta ens.
    Men såklart röker man på 24/7 och i åratal, så kommer det ta ett bra tag innan metanboliterna försvinner.

Anonym (Anna) skrev 2021-12-24 01:43:28 följande:
    Jag är medveten om det problemet och håller naturligtvis med dig. Jag vill bara att man ska förstå hur farlig och förödande alkoholen är i väldigt många hem i Sverige men ingen verkar höja på ögonbrynen.

Jo, alkohol är en sjukt farlig drog, både för användaren och omgivningen i dess användande.
    Då vissa år står alkoholen för våldet upp mot ~80% vissa år och att de är under påverkade av alkohol.

Vi får hoppas att staten tar tillbaka försäljningen någon gång, så vi kan svälta ut de kriminellanätverken, för alla dessa miljarder är nått de aldrig kommer sluta att sälja om det är olagligt.

Den naiviteten tycker jag är skrämmande av staten, men man väljer ifrån detta hållet bara blunda och vända huvudet ifrån frågan.

Tydligen är det tom många som inte ens vill utreda frågan, som en utredning skulle vara farligt.
    Men och andra sidan så kanske de redan vet om vad en sådan utredning kommer fram till, och att detta är oviljan att inte ens diskutera frågan.

Det beror på hur ofta man röker. Personen jag känner hade rökt flera dagar innan, han röker minst varje vecka.
    Att han blev av med körkortet var en direkt koppling till THC-halten. Jag har själv sett dokumentet.

Några månader har jag inte påstått heller.

Alkohol har jag inte skrivit något om så det väljer jag att inte bemöta. Det är för mig en helt annan diskussion.
    Anonym (För legalisering) skrev 2021-12-24 12:37:50 följande:
    Det beror på hur ofta man röker. Personen jag känner hade rökt flera dagar innan, han röker minst varje vecka.
    Att han blev av med körkortet var en direkt koppling till THC-halten. Jag har själv sett dokumentet.

Några månader har jag inte påstått heller.

Alkohol har jag inte skrivit något om så det väljer jag att inte bemöta. Det är för mig en helt annan diskussion.
    Glömde!

www.drugsmart.com/fakta/cannabis/
    klyban skrev 2021-12-24 12:51:00 följande:

Nej, det spelar ingen roll, efter 8-10h finns det inte längre några spårbara mängder THC kvar i blodet och man kan aldrig bli fälld för rattonykterhet.(Men väl annat och bli av med körkort så.)
    Och detta berättar Rättsmedicinalverket för oss.
    web.archive.org/web/20100819030653/http://www.rmv.se/index.php

Men sure, om någon anstränger sig och röker extrema mängder, så kanske det kan gå över denna tiden lite och några timmar, ett par veckor är dock till 100% uteslutit för rattonykterhet, för det är bara THC i blodet som kan ge rattonykterhet.

Sen för par år sedan, så fick rättsväsendet en tokig ide att ta körkorten och bötfälla dom för rattonykterhet och för metaboliter.
    Men sen när man blev varse det var ett inkorrekt utdelat straff pga det är metaboliter, man justerade många av domarna som var baserat metaboliterna vet jag.
    Det var dock en komisk situation då, och när folk kom och påstod att de hade rökt cannabis för en vecka sedan och åkte på en rattfylla, och många frågade dom varför de ljuger.
    Men det visade sig då att de inte gjorde och att det vart en inkorrekt dom de hade fått pga det var metaboliter de hade testat för och dessa ger inte rattfylla, men väl annat kan de hitta på om de vill vara jävliga.

Drograttfylla. Du får tro vad du vill. 
    Jag har en familjemedlem som råkat ut för det.

"Det är förbjudet att köra bil eller annat motordrivet fordon med narkotika i blodet. Detta har att göra med att narkotika i allmänhet ger verkningar som inte är förenliga med bilkörning. Denna typ av rattfylleri brukar kallas drograttfylleri."

Källa: www.regeringen.se/49bb7e/contentassets/efaa67cba20e4803a399586eb53b9093/rattfylleri-och-drograttfylleri

Härmed avslutar jag vår diskussion.
    Tack för visat intresse.
Svar på tråden Min pojkvän röker cannabis