• Anonym (Trött mamma)

Barn tar av sig bilbältet!!

Det är hopplöst att åka långt med min 3,5-åring. Sedan hon var liten har hon tagit sig ur hängslen som är över axlarna i bilstolen så hon endast sitter fast vid benen. Oavsett hur hårt jag spänner åt bältet så tar hon sig ur det ändå.

Vad ska man göra för att barnet inte ska kunna ta sig ur bältet?

• Svar på tråden Barn tar av sig bilbältet!!
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Em) skrev 2021-12-23 13:08:44 följande:

Är bältet i rätt höjd så det kommer ut precis ovanför axlarna? Har du testat bröstbandshållare, det funkar för de flesta barn. Annars anti-escape-väst.

Tex den här www.jollyroom.se/bilstolar/tillbehor/balten-montering/besafe-belt-guard

Eller www.jollyroom.se/babyprodukter/barnsakerhet/hemsakerhet/lad-skapskydd/a-plast-brostbandshallare

Jag hade den sistnämnda och den funkade utmärkt.

Jemp skrev 2021-12-23 13:04:39 följande:

Bälteshållare eller belt guard?

Tack för svar! Bältet är i rätt höjd. Jag ska kika på länkarna.
  • Anonym (Jenny)

Resonemang och mutor? Hon är 3,5 år och borde gå att motivera.
    Förklara att det är viktigt för säkerheten och att det är lag på det och stanna dessutom bilen varje gång hon krånglar sig ur bältet (undvik motorvägen under pågående träning). Lek roadtrip med hennes nallar och låt dem trilskas och krångla med sina bälten så att din dotter kan hjälpa dem att sitta säkert. Introducera kanske en polisnalle som kan snacka allvar med dem.

Muta sedan genom att låta henne spela något pedagogiskt spel eller titta på något på paddan i bilen så länge bältet är på ordentligt, ge henne ett klistermärke eller något annat symboliskt för att hon har på sig bältet - först varje fåtal minuter för att sedan gradvis öka tiden. 

• nernu

Beror ju på vart ni ska men förhållandevis ofta är min treåring rätt pigg på att åka iväg. Jag gör väldigt tydligt att utan bälte åker vi ingenstans och det blir ingen rolig musik och ingenting.

• Anonym (Tålamod)

Dels så är det en fråga om att inte åka någonstans utan bilbälte, men också om att skaffa hjälpmedel om det faktiskt behövs.

Det finns lite olika prylar som kan vara till hjälp, men många 3åringar kan fatta problemet om man faktiskt punkt-markerar och inte accepterar att inte ha bältet på ordentligt.

Svar på tråden Barn tar av sig bilbältet!!