• Thu 30 Dec 2021 10:46
    211405 visningar
    917 svar
    917
    211405

    BF september 2022

    Rilakkuma skrev 2021-12-30 09:34:40 följande:

    Känner samma oro som er, men kan heller inte låta bli att vara glad. Jag är ju i allra högsta grad medveten om riskerna eftersom jag hade ett missfall i november, men samtidigt är jag tacksam över att jag hann vara glad i 2-3 veckor för att det var en fin tid. Hellre glad i onödan än att oroa sig, även om det är lättare sagt än gjort.

    Denna gång känner jag så mycket mindre symptom än mina senaste två graviditeter, det bidrar också till oro. Symtomen går i vågor och ibland känner jag inget alls. Mitt tydligaste symptom är väl att jag inte har stark mensvärk, brukar alltid vara helt sänkt veckan innan mens. Men jag vet samtidigt att alla graviditeter kan kännas olika.


    En liten tröst i all oro: vid mina missfall kände jag en enorm trötthet från strax innan BIM och framåt. Jag kunde inte hålla mig vaken på dagarna för att jag var så trött. Denna graviditet hade jag absolut noll symptom, det dröjde till ett bra tag efter BIM innan lite molvärk kom och givetvis var jag orolig då jag vid graviditeterna innan känt mycket mer långt tidigare. Idag är jag dock gravid i vecka 17 och bebis växer så det knakar. Så mindre symptom behöver inte betyda att något är fel, likväl som mycket symptom inte är någon garanti för att allt går bra. 

    Jag håller tummarna för att den lilla knodden är där för att stanna! Hjärta
  • Thu 30 Dec 2021 19:24
    #30
    LillaSam skrev 2021-12-30 11:27:16 följande:

    Du är så fin som tar dig tid att svara och är så peppande i alla forum. Det ger i alla fall mig ett litet lugn att höra dina synpunkter.

    Tänkte kolla med dig som är mer påläst än vad jag är. Om jag nu hade ÄL 18 dec så är det väl konstigt att clearblue säger 2-3v? Det togs dessutom på urin som jag bara hållit inne typ 1,5h vid 12. Känns som att det rätta borde vara 1-2v.

    Symptom jag har är lite ömma bröstvårtor, molvärk och svagt illamående då och då + lite metallsmak i munnen.


    Vad fint sagt! Jag var ju själv i det där för några veckor sedan jag minns att allt jag ville var att få ventilera och bolla med andra. Därför känns det lite extra viktigt att kanske vara den som kan bolla och peppa andra nu när jag själv är ur den värsta fasen.

    Jag såg faktiskt ett inlägg om det där tidigare idag. Av vad jag läst är känsligheten på CBs digitala test följande:

    Gravid 1-2 veckor: 25 - 200

    Gravid 2-3 veckor: 201 - 2000

    Gravid 3+ veckor: >2000

    HCG nivåerna under en graviditet kan variera mycket trots "samma vecka" och ändå vara normalt. Jag vet inte om det finns några officiella siffror, men en snabb googling visar att HCG de olika veckorna kan se ut enligt följande vid en normal graviditet:

    Vecka 2-3: 100 - 5000

    Vecka 3-4: 500 - 10 000

    Vecka 4-5: 1000 - 50000

    Med det sagt kan man alltså få "gravid 2-3 veckor" i vecka 4-5 utan att något behöver vara tokigt, likväl som man kan få "gravid 1-2 veckor" då utan att något behöver vara fel.

    Vidare är inte veckoindikatorn annat än just en indikator. Syftet är att ge en fingervisning på hur många veckor det gått efter befruktning men eftersom HCG kan skilja sig så mycket under samma gravidvecka för olika gravida får man ändå se det som en sanning med modifikation.

    Försök att förlita dig på fakta mitt i allt oroande, dvs att HCG kan skilja sig mycket i lika graviditeter i en och samma gravidvecka. Det finns ingen anledning att oroa sig ännu. Personligen skulle jag oroa mig mer om HCG ökade för långsamt än om det ökade "för snabbt".

    En annan enkel förklaring kan ju vara att ÄL skedde något tidigare än du trodde. Det räcker ju med några dagars felräkning för att det ska få konsekvenser för ökningen sådär tidigt. Så kanske är det så enkelt som att ägglossningen inträffade tidigare än du trott.
  • Sat 8 Jan 2022 21:07
    Hasta14 skrev 2022-01-08 19:51:30 följande:

    Jag har förmodligen BF i slutet av 2022. Är på Bim-5 och fick detta svaga positiva test idag. Ska vänta tills Bim och se om det blir starkare! Isåfall är jag gärna med er i tråden ???????? Det är isåfall mitt första barn jag väntar. Fler som väntar sitt första barn?

    //

    Vad tror ni om testet?


    Det kanske bara är upplösningen här som gör det men jag tycker teststrecket ser ?för? smalt ut. Om det är lika brett som kontrollstrecket och jämnt i färg är det säkert positivt. :)
  • Mon 10 Jan 2022 11:35
    Tigu skrev 2022-01-10 10:44:32 följande:

    Hej! Jag plussade i onsdags förra veckan och har inte helt smält det ännu. Är lite i chock fortfarande. Har alltid tänkt att det ska ta lång tid för mig att bli gravid om jag ens skulle kunna bli det.. jag är 22 och min sambo 25, vi hade väl egentligen inte tänkt bli gravida ännu men efter nyår mådde jag så galet dåligt, hela måndag och tisdag låg jag i sängen och mådde så fruktansvärt illa.. tog därför ett test i onsdags som visade två mycket tydliga streck och gravid 1-2 på veckoindikator.. jag är så himla orolig för att något ska hända och fy va jobbigt de är, kommer denna känslan nånsin försvinna??


    Med risk för att vara negativ men nej, oron kommer nog inte försvinna. Eller så har det erfarenhetsmässigt varit för mig iallafall, haha. Däremot flyttas fokuset för oron, men den är konstant där i bakgrunden och kommer nog fortsätta vara det när bebis väl är här. Det gäller nog att försöka landa i och arbeta med sin oro så att den inte totalt tar över hela ens verklighet. 

    Jag håller tummarna för att allt går bra för er! Glad
  • Wed 12 Jan 2022 07:50
    Emmsaaan skrev 2022-01-11 17:50:19 följande:

    Plussade äntligen i helgen efter försökt i fem månader. Jag är nybörjare på allt detta. Men jag skulle vilja se så barnet mår bra och även kön om det går runt där v.12. Gör man nipt eller kub test? Inte riktigt förstått mig på skillnaden? :)


    Aline2022 skrev 2022-01-11 19:43:32 följande:
    Nipt är ett blodprov. Kub är blodprov, ultraljud och info om dig som ger en gissad siffra på hur stor risken är för allvarliga sjukdomar, tex 1:200000 eller 1:40 Vid förhöjd risk går man sedan vidare med tex fostervattenprov eller nipt beroende på vart i landet du bor.
    Jag vill flika in och säga att man även vid NIPT brukar göra ett VUL för att bekräfta att det finns en graviditet och ett levande foster innan man fortsätter med blodprovet. Vidare kan förtydligas att man vid NIPT analyserar blodet från modern och därigenom kan se om det finns några kromosomavvikelser för trisomi 13, 18 och 21. Om ingen avvikelse hittas har fostret inte heller någon av dessa kromosomavvikelser, skulle avvikelse hittas måste det dock bekräftas genom ytterligare prov (fostervattenprov eller moderkaksprov). 
    Vid KUB analyseras inte blodprovet på det sättet utan man gör bara en beräkning på hur stor risken är för kromosomavvikelse utifrån ett antal faktorer. Man får således bara veta hur troligt det är rent statistiskt att fostret har en kromomavvikelse eller ej, men inte om den faktiskt har det. Vid KUB mäter man nackspalten, men det brukar BM kolla vid VULet även vid NIPT.

    Vid NIPT kan du välja om du vill veta kön eller inte. Resultatet du får är helt tillförlitligt under förutsättning att det inte är en graviditet med fler än ett foster. Könet får man veta genom att man analyserar vilka könskromosomer som finns i mammans blod. Vid KUB får du inte veta kön. 

    Vi valde att göra NIPT. Det kostar en slant men då vet man att resultatet man får i slutändan faktiskt är tillförlitligt (och vi ville även veta kön). Jag hade inte känt mig trygg med att bara förlita mig på sannolikheten då det inte säger något om mig personligen utan bara är en matematisk formel. Så för oss var det NIPT eller inget, och det blev NIPT. Glad
    1177 har rätt bra information om både KUB och NIPT så du kan alltid läsa mer där om du är nyfiken. 
  • Fri 14 Jan 2022 07:53
    Butembobaby skrev 2022-01-13 11:28:59 följande:

    Känner mig riktigt nere idag. Fick ju 1-2 veckor på clearblue digitalt i förrgår, men idag när jag testade med en av testlagrets stickor så är det negativt.. har en klump i magen och hoppas att det inte stämmer :(

    Har BIM idag, och testlagrets stickor ska ju vara väldigt känsliga för hcg :( är det någon som varit med om liknande?


    Det behöver ju inte vara kört. Jag menar, det räcker ju med att koncentrationen i urinen var lägre vid gårdagens testande mot för det som skedde några dagar innan. Nu har jag aldrig använt testlagrets stickor, men cb digital ger ju ändå ett 65% tillförlitligt resultat från BIM-4. Du kan ju exempelvis ha varit på BIM-4 när du testade med cb vilket gör att du bara var på BIM-2 när du testade med testlagrets (som jag antar är avsedda från BIM och framåt). 

    Jag håller tummarna!! Hjärta
  • Thu 27 Jan 2022 07:34
    Anonym (2002) skrev 2022-01-26 10:53:50 följande:

    Hej!

    Jag är i vecka 5+2 och var hos gynokologen för en undersökning igår. Jag fick reda på att jag har vätska i buken, hon kunde se en graviditet men hon zoomade aldrig in och undersökte noggrant. Hon bad mig däremot lämna blodprover för att kolla hcg värdet då det kan vara utomkvedshavandeskap i och med att jag har vätska i buken. Nu har jag fått svar svar på provet men blir inte klokare av att läsa den.. De står att värdet är 609 ie/L. Är det någon som vet om jag ligger bra till eller om det är för lågt? Något som har erfarenhet av liknande vätska i buken kanske? Jag har fått en återbesök i slutet av nästa vecka och jag känner att jag håller på bli galen.
    Måste tillägga att jag varken har smärta elelr blödningar. 


    Att ha 609 i HCG i vecka 6 låter väldigt lågt i förhållande till de tabeller som ses på nätet över hur mängden HCG kan variera vecka för vecka. Nu är cb givetvis ingen exakt vetenskap men för att det ska slå om till +3 veckor från befruktning ska HCG ligga på över 2700 mlU/ml. Om man är i vecka 6 (5+2) bör det ha gått mer än tre veckor sedan befruktning och HCG borde således ligga på mer än bara strax över 600. 

    Om du är säker på när du hade äl skulle min gissning vara att det nog inte är en normal graviditet. När jag haft låga värden av HCG har det alltid varit missfall eller MA. Jag håller tummarna för att HCG fördubblats till nästa testning och att det är en helt normal graviditet! Hjärta
  • Fri 4 Feb 2022 13:13
    olivoljan skrev 2022-02-03 22:47:47 följande:

    Hej och grattis och lycka till, till er alla! Hoppas verkligen att vi allihop är kvar här i september. Jag har varit här inne och tjuvläst sedan trådstart, har dock varit för orolig att något skall hända så har inte velat bli medlem och joina er. Men jag kände att det var dags nu. Jag fyller 32 ii år och väntar mitt andra barn. Men detta är första barnet med min nuvarande sambo och det tog många månader innan vi tillslut plussade, därav min oro. Har haft ett galet illamående som bara har eskalerat sedan det startade 1 januari. Fick covid i mitten av januari och ringde vårdcentralen mitt i feberyran för att jag inte klarade av att må illa konstant, råkade få lergigan utskrivet. Blev som en zombie - men med lika mycket illamående som innan. Fattade inte att jag fått fel förrän en vecka senare, ringde VC igen och förklarade att det måste ha blivit något missförstånd. Fick en tid ganska direkt och fick lergigan Comp utskrivet istället. Svävade på moln dagen efter, var pigg och mådde som en gud. Dock avtog det lika snabbt och dagen efter det så mådde jag bara pyttepyttelite bättre än innan, alltså fortfarande skit. Enda som är bra är att min kropp verkar ha schemalagt mina kräkfester så jag vet exakt när det kommer att komma och jag kan vara beredd. Illamående är konstant där men spyorna ?bara? 3-4 ggr om dagen. Blir äcklad av all mat och äter nästan bara vaniljyoughurt  och bananer, ibland får jag i mig lite soppa och en fralla. Vill kräkas varje gång någon öppnar ett kylskåp, även om jag är 5 meter ifrån. Vill slänga ut alla kollegor genom fönstret som har kött med sig till lunch (är vanligtvis inte vegetarian men verkar ha blivit det nu). Känner mig nedstämd och börjar bli orkeslös så ringde VC idag igen för att se om jag kan bli sjukskriven 25%, vill verkligen inte det egentligen eftersom jag vill ha ett så högt SGI som möjligt nu men känns som att jag skall svimma sista timmarna på jobbet varje dag. Förlåt för mitt klagobrev men kände att jag måste få ur mig det, trots nedstämdheten så brukar vi Försöka skoja om det så gott det går, samtidigt som tårarna ibland rinner. Tänk att man har längtat efter något så himla länge och så skall man behöva må piss för att komma i mål. Tänk vad vi gravida får stå ut med, ge oss medalj för sjutton! 

    Förresten, vi har också bokat NIPT, som ni HappyBee, utan att gå via KUB, vi kände att vi ville det eftersom de inte kunde erbjuda gratis KUB nu ändå så då kunde vi lika gärna göra det direkt. Men enligt info på företagets sida så ingår ultraljud som görs innan blodprovet, det står ?Ska du göra ett NIPT-test ingår ett ultraljud för bestämning av graviditetslängden, antal foster och viabilitet samt moderkakans läge, därför ska din urinblåsa vara fylld innan provtagning.? 


    MissDB, ingick inte ultraljud i ert NIPT? Vi skall betala 6000 kr så hoppas verkligen infon stämmer och att det ingår. Får man fråga hur mycket ni betalade för ert? Eller menar du att KUBen kan visa något som NIPT inte gör? 


     


    Tack och förlåt än en gång för långt klagobrev. Om ni vill ha tips på saker som inte rekommenderas att äta om man är en eldsprutande drake som mig och som också bor halva dagarna på toaletten, så är det bara att höra av er ;) 


    Vi gjorde NIPT och fick ett VUL innan de tog blodprovet. Enligt den barnmorskan är det rutin även vid NIPT, detta dels för att kunna fastställa att det faktiskt finns ett levande foster och att man inte gör blodanalysen i onödan. För oss tittade de igenom heeeela bebis så vi fick betydligt mycket mer ut av NIPT än vad vi skulle ha fått om vi gjort KUB. Vi betalade 5600 kr när vi gjorde det i december. :) 
  • Fri 4 Feb 2022 20:50
    olivoljan skrev 2022-02-04 19:49:30 följande:

    @svansmamman, okej, ja det känns ju rimligt! I vilken vecka gjorde ni det? Jag kommer att vara i 10+1, finns inga ledig tider förrän 12+1 om vi inte gör det nu. Skall vi behålla bokningen 10+1 eller vänta tills 12+1? Vad hade ni andra gjort om ni skulle göra NIPT utan att göra KUB innan?


    Jag daterades vid NIPT till vecka 12 (11+6) men var då 6 dagar längre gången än vad vad jag trodde utifrån sista mensen. Jag tog första bästa tid som kliniken erbjöd oss så om de säger att det är ok att göra i 10+1 hade jag nog tagit det. Man gör ju testet främst för att se att se kromosomavvikelser och kanske kön, kan man bara få ut allt sådant spelar veckan mindre roll tänker jag. Ju förr desto bättre, hehe. :) 
  • Sat 5 Feb 2022 20:05
    olivoljan skrev 2022-02-05 00:37:29 följande:

    @svansmamman, men oj vad skönt att bli framflyttad! Det kan jag också tänka mig bli Tyst Känns som att de allra flesta annars brukar bli flyttade bakåt, känns som att jag också kommer att bli det, just my luck liksom hehe. Jag sa mitt BF och hon reagerade inte på det så jag hoppas det inte blir några problem, å andra sidan verkade hon inte dubbelkolla när vi pratade så förhoppningsvis kan hon sin huvudräkning ;) Är det första barnet eller har ni gjort NIPT innan? Har läst att kön inte alltid stämmer, stämde det för er (om ni kollade)?


    Ja det var riktigt skönt, mentalt är det skönt att vara längre gången än man tror om än det inte har sådär jättestor betydelse egentligen. Det blir säkert bra, annars hade du nog fått veta det! 


    Av vad jag hört är kön som bestäms utifrån NIPT väldigt säkert eftersom man analyserar vilka könskromosomer som finns i blodet. NIPT skvallrade om att det är en pojke och det fastställdes vid RUL, så jag har svårt att tro att det skulle bli något annat hehe. Vi får se om det bekräftas när den lille beräknas komma om sisådär fyra månader. 


    Det är första barnet och första gången vi gjorde NIPT! :) 

  • Mon 7 Feb 2022 07:49
    Flip12 skrev 2022-02-06 20:01:10 följande:

    Någon som är riktigt risig i magen. Haft en vecka där jag varit risig men bara typ en gång per dygn. Nu intensifierades det och allt rann bara rakt igenom. Säkert 12 toalettbesök på ett dygn? normalt? Sorry om det blev för mkt info?.


    Jag har haft så sedan typ vecka 10 och framåt. För mig har illamåendet gett uttryck på det hållet istället för kräkningar. Det har inte varit så extremt som 12 gånger per dag alla dagar, men det har varit många dagar som närmast kunnat liknas vid magsjuka eller matförgiftning. Allt som oftast kommer det på eftermiddagar och kvällar, 30 minuter efter att jag svalt sista tuggan av middagen drar det igång. Jag fick lergigan comp utskrivet och det hjälper mycket! Jag är idag i vecka 22 nu och så sent som igår glömde jag att ta tabletten som jag ska och då var jag genast risig i magen igen. Jag har gått ner över 10 kg i vikt sedan graviditetens början pga detta mående, vilket inte varit kul. Så tips om det fortsätter, testa åksjuketabletter! 
  • Wed 23 Feb 2022 10:58
    Syren93 skrev 2022-02-23 09:40:08 följande:

    Hej!
    Har inte skrivit i tråden innan, men följt på avstånd. Jag har två missfall (ett missfall + ett MA) i bagaget så tar denna graviditeten en dag i taget.
    Är idag i vecka 10+2, har precis lämnat blodprover för KUB, är otålig på att få en tid :) gjorde ett tidigt ultraljud i vecka 8+0 och fick då se en levande varelse. I tidigare graviditeter har det inte gått längre än vecka 5-6, så känner mig försiktigt hoppfull.
    Har mått ganska illa, speciellt om kvällarna. Det har dock börjat lätta lite sista dagarna. I övrigt är jag mest trött, sover 11 timmar av dygnet om jag får :D

    Ni som lämnat prover för KUB, vet ni vad ert hcg värde låg på?


    Detta kanske inte är någon hjälp, men för mig låg HCG på 212 023 i vecka 9 (8+2), jag gjorde VUL dagen efter och blev då framflyttad tre dagar så jag var förmodligen i vecka 9(8+5) när HCG-provet togs. :) 
Svar på tråden BF september 2022