• Anonym (.)

Missbruk - umgänge

Anonym (TS) skrev 2021-12-26 08:58:52 följande:
    Tack för era svar!
    Det var min första instinktiva tanke med, att ställa in.
    Men fick svar från min advokat att eftersom jag ska vara med så kan umgänget ändå bli men att jag ska skriva att from nästa gång ska jag ha provresultatet ett dygn innan annars ställs umgänget in.
    Har det villkoret nämnts innan? Att han ska uppvisa negativt test ett dygn innan?
    Om inte så är det inte juste att komma på det nu helt plötsligt. Man skulle kunna tolka det som att det är du som vill strula och komma med hittepåregler för att omöjliggöra umgänget.

Eftersom du ska vara med så skulle jag klargöra det redan nu att umgänget blir av men att du lämnar om han uppträder på sådant sätt att man kan misstänka att han är drogad. Därefter ska du se till att få kravet nerskrivet med drogtester ett dygn innan och att han ska uppvisa det. Det ska också stå vad konsekvenserna blir om han inte uppfyller det.
    Anonym (TS) skrev 2021-12-26 08:58:52 följande:
    Men fick svar från min advokat att eftersom jag ska vara med så kan umgänget ändå bli men att jag ska skriva att from nästa gång ska jag ha provresultatet ett dygn innan annars ställs umgänget in.
    Självklart har din advokat mer tyng än alla oss andra här på familjeliv. Eller hur?
    Gör inte misstaget att tro att medhåll på familjeliv är det bästa svaret.
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-26 09:15:50 följande:
    Drogtestet gjorde han i onsdags dessutom så han har haft rätt många dagar på sig att ta skiten ändå efter det.. jag tycker att det är sjukt hur detta går till faktiskt.

Han har gjort det på socialtjänsten och när jag fråga om det finns dokumenterat så säger han Ja men de jobbar inte över jul och nyår.

Han vill varken prata med mig eller svarar på detta ang att jag vill ha provresultatet 24 h innan umgänge i mitt hem!

Jättemärkligt att det inte står men är det för att man inte "kan tvinga någon att ta Drogtester"?
    Nej det är ju det, att även du måste planera in när soc håller öppet och planerar umgänget efter det.
    Du kan ju liksom inte begära det orimliga, planera in umgänge på storhelger och samtidigt kräva drogtester ett dygn innan.

Självklart kan du inte tvinga honom till någonting lika lite som man kan tvinga dig eller någon annan. Det enda du kan göra är att ställa rimliga krav.
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-26 09:39:45 följande:
    Detta är bestämt i tingsrätten så inget jag planerat in och kan inte veta när tester görs från vecka till vecka
    Men då får du omförhandla. För du kan ju inte göra som nu, sätta dig på tvären för helt nya regler du själv hittat på.  Då blir det ju du som försvårar umgänget och det ses ju väldigt allvarligt på sådant.
    Du får se till att du alltid kan få drogtest 24 timmar innan men du måste vara så att det faktiskt är möjligt med tanke på att soc har stängt osv.
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-26 09:48:54 följande:
    Jag vill ha bilden 24 H innan av honom.
    Inget jag hittar på för att sätta mig på tvären.
    Jag vill inget hellre än att han ska vara närvarande och ren
    Jag vet att du vill det. Du skriver även om att det inte tagits upp förrän nu när du tyckt att han sett sliten ut.
    Att det inte finns med i det avtal som finns.

Ur hans perspektiv kan det mycket väl tolkas som hittepå för att omöjliggöra umgänge och något som kan användas emot dig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-12-26 09:57:24 följande:
    Det är inte ts fel att man inte kan testa sig precis när som helst på året och den här överenskommelsen är något de båda gått med på, inför vittnen hos Tingsrätten. Å andra sidan kan han fortfarande ta droger mellan testet och umgänget så frågan är hur tillförlitligt det är ändå...
    Kan du läsa så ser du att jag inte skyller på TS. Jag förklarar de förutsättningar TS har.

För TS är det livsfarligt att lyssna på tvångsmässiga åsiktsmaskiner på familjeliv och strunta i Advokaten. Helt enkelt för att det finns alltför många icke-läskunniga idioter på familjeliv som gjort det till en livsstil att spruta ur sig åsikter, ju mindre man vet och kan desto fler åsikter har man.

Läser du det jag skriver så säger jag att detta nyta krav kan vara rimligt men då måste han ha förutsättningar för att uppfylla dem. Att ställa krav om 24-timmars test och det är långhelg är inte ett rimligt krav, det är umgängessabotage. Sen får du ha precis vilka åsikter du vill som helst om det men det är irrelevant.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-12-26 09:57:24 följande:
    Å andra sidan kan han fortfarande ta droger mellan testet och umgänget så frågan är hur tillförlitligt det är ändå...

Jag vet av egen erfarenhet att soc inte enbart tittar på ett drogtest utan de tittar även på lämpligheten. Jag vet också att de anser att ett missbruk per automatik inte gör att man är en olämplig förälder.

Man kan aldrig garantera att en missbrukare inte tar droger men man kan försöka göra det man kan. Skulle han bedömas som olämplig som förälder skulle TS ha enskilt vårdnad.

• Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-12-26 10:23:23 följande:
    Det tolkas lätt så när du skriver att ts hittar på egna regler och försvårar umgänget, när det inte är sant. Han visste redan att han behöver visa negativt test, han hade kunnat ordna ett tidigare i veckan men nu kan han inte visa upp ett trots allt...

Det jag ser i tråden är i princip åsikter som går hand i hand med det advokaten sagt, att ts har rätt att ställa in men att hon annars kan vara med under umgänget. Är det någon som sagt något som går emot detta har jag missat det.

Negativt test verkar som en rimlig sak att förvänta sig, de har redan kommit överens om det och han har ju tagit ett test i onsdags, men bekvämt nog "glömt" fota det för att han hade bråttom... Ts behöver inte tro på hans ord i det här läget, hon har rätt att förvänta sig att de upprätthåller överenskommelsen och (som advokaten också sa) har rätt att neka umgänget. Det är inte sabotage, det är att han inte lever upp till deras överenskommelse.
    Sluta tolka och läs det jag skriver.

Läser du det TS skriver (och inte tolkar) så märker du att hon faktiskt ordagrant skrivit att 24-h regeln inte funnits innan utan den uppstått nu efter att hon tyckt pappan sett sliten ut. Så jo, det är en ny regel TS hittat på.
    Jag lägger, tvärtemot hur du tolkat det, inte en värdering i det utan det är ett konstaterande.

Jag berättar också att sådant kan ge TS otroliga problem längre fram.

Oavsett är det viktigaste för TS att lyssna på advokaten och inte åsiktsmaskiner på familjeliv.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-12-26 10:25:48 följande:
    man inte rätt att träffa sitt barn drogpåverkad.
    Skulle det vara så soc bedömer det så skulle alla jourhem vara knökfulla och mer därtill vid jul. Det är av den anledningen soc inställning är att man inte är olämplig per automatik bara för att man missbrukar (eller brukar) droger.

Överenskommelsen däremot säger annat och det som ä'r det viktiga. Dina åsikter om barn vs drogade föräldrar är alltså inte sann fakta utan enbart dina åsikter som inte speglar verkligheten. Det är skillnad på åsikter och fakta.

• Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-12-26 10:39:58 följande:
    Då kanske du kan börja med att läsa själv vad du skrev:

Ts har inte bara tagit 24 timmar ur luften utan det förslaget kom från hennes advokat och om inget specifikt sagts hos tingsrätten så kan ts lätt hävda att det är en rimlig förväntning eftersom exet kan ta test på onsdag, sitta hög onsdag till lördag och sen tro att han ska umgås med sitt barn idag. Om han skulle gå till tingsrätten och gnälla om umgängessabotage så kan jag bara önska honom lycka till. Han tog testet i onsdags och det är inte ts fel att han inte kan bevisa det. Tycker han att 24 timmar är orimligt kan han också vända sig till tingsrätten och be dom fastställa hur många timmar som annars är rimligt.

Håll dig till ämnet.

Jag har tröttnat på din attityd. Istället för att bemöta vad som står kastar du runt att jag sitter och "tolkar" när jag läser innantill vad som står och du klarar inte ens av att hålla dig till ts situation utan drar in en massa som inte har med saken att göra. Ha så kul med dig själv istället.
    Du blir trött när man inte håller med dig.
    Ok. Då föreslår jag att du sover middag en stund, du verkar behöva det.

Sluta som sagt tolka eftersom det bara blir fel, och läs istället det TS skriver. Det finns inget avtalaty om 24h utan det har uppstått nu. Läs om och läs rätt efter middagsluren.
Svar på tråden Missbruk - umgänge