• Sat 25 Dec 2021 20:49
    12016 visningar
    16 svar
    16
    12016

    Är Tor ett WT-namn?

    Maken vilk hemskt gärna att vår nyfödda pojk ska heta Tor. Jag tycker egentligen att det är rätt fint men tvekar. För mig klingar det på något vis wt/lågutbildad/Sverigedemokrat.

    Vad tycker ni? Man ska ju välja det namn man gillar, men jag är nyfiken på hur ni andra ser på det namnet!

    Storasyster heter Sigrid. Blir det för mycket med två fornnordiska?

  • Svar på tråden Är Tor ett WT-namn?
  • Sat 25 Dec 2021 20:55
    #1
    +4

    Nej det är det verkligen inte, det där är rejäla fördomar du bär omkring på. Tor och Sigrid blir alldeles utmärkta namn.

  • Sat 25 Dec 2021 20:57
    #2
    +2

    Nej, absolut inte. Cevin och Cazzandrah är wt.

  • Sat 25 Dec 2021 21:25
    #3

    Tack för era åsikter!

    Jag ska förklara hur jag tänker. Loke har de senaste åren blivit ett, i mitt tycke, wt-namn. Och eftersom Tor är lite samma typ av namn tänker jag att det kanske kommer gå samma öde till mötes.

  • Sat 25 Dec 2021 21:30
    #4
    +1

    Loke håller jag med om mer (och en del andra namn tagna från filmvärlden), men Tor är ett fint gammalt namn med tradition :) Det har inte blivit populariserat på samma sätt, och det trots Marvels Thor. Kanske att uttalet är så konstigt att man inte tar till sig det på samma sätt.

  • Sat 25 Dec 2021 21:32
    #5
    -1 +3

    Tycker att det är rejält jävla töntigt för vuxna människor att bry sig om diverse stämplar på namn. Ha lite ryggrad och välj det namn ni vill ha.

  • Sat 25 Dec 2021 21:44
    #6
    +2

    Nej, det är fint. Jag har personligen lite svårt för asanamnen, men just Tor gillar jag.

    Loke har jag lite svårt för eftersom Loke var så osympatisk.

    Välj ett namn som ni tycker om och försök att inte lyssna på andra.

  • Sat 25 Dec 2021 21:47
    #7
    KaptenOhoy skrev 2021-12-25 21:32:44 följande:

    Tycker att det är rejält jävla töntigt för vuxna människor att bry sig om diverse stämplar på namn. Ha lite ryggrad och välj det namn ni vill ha.


    Jag håller med! Samtidigt måste jag erkänna att jag helst inte ger mitt barn ett namn som stämplar honom som obildad nazist (okej, jag överdriver kanske). Därför är det intressant att höra om andra faktiskt uppfattar det så.
  • Sun 26 Dec 2021 08:48
    #8
    -3 +1

    Japp, wt. Ta Tore istället!

  • Sun 26 Dec 2021 19:36
    #9
    +2
    Serafine 84 skrev 2021-12-25 20:49:04 följande:
    Är Tor ett WT-namn?

    Maken vilk hemskt gärna att vår nyfödda pojk ska heta Tor. Jag tycker egentligen att det är rätt fint men tvekar. För mig klingar det på något vis wt/lågutbildad/Sverigedemokrat.

    Vad tycker ni? Man ska ju välja det namn man gillar, men jag är nyfiken på hur ni andra ser på det namnet!

    Storasyster heter Sigrid. Blir det för mycket med två fornnordiska?


    Nej inte alls. Tor är etablerat och ståtligt. (Hade du sagt Loke däremot så kanske...) Heter storasyster Sigrid så är det ju jättefint med två fornnordiska namn ihop. Det signalerar lite klass, inte motsatsen. 

    Är du verkligen emot det så kanske Tord eller Tore kan vara ett alternativ, men Tor är definitivt inte wt.
  • wyhib
    Sun 26 Dec 2021 19:55
    #10
    -1 +2

    Det är coolt. Gillar Thor stavningen mer 

  • Sun 26 Dec 2021 20:33
    #11
    +3

    Älskar fornnordiska namn! Och tycker det är bra att som kommer tillbaka mer och mer. Inte heller är det nått Whitetrash med att gilla fornnordiska gudarna eller så heller. Är verkligen intresserad av den tiden och det har ju inget med sånt att göra

  • Mon 27 Dec 2021 07:11
    #12
    -1
    Regnkappa skrev 2021-12-26 08:48:31 följande:

    Japp, wt. Ta Tore istället!


    Intressant. Tack för ärligheten.
  • Tue 4 Jan 2022 11:55
    #13
    +2

    Det är jättefina traditionella svenska namn. Inget fel på det. Konstiga fördomar.

  • Thu 6 Jan 2022 16:42
    #14
    +1

    Nej Tor är ett sådant fint namn

  • Mon 17 Jan 2022 18:47
    #15
    -1

    Hej, jag gillar också Tore bättre. Det är dessutom ett s.k. tregenerationsnamn, alltså ett namn som var vanligt för 90-100 år sedan, i de nyblivna mor- och farföräldrarnas generation, och dessa namn brukar ofta bli populära på nytt. Tore är på uppgång!
    Jag tar mig friheten att ge förslag på några liknande (ur min nya bok Ovanliga namn från när och fjärran):
    Astor Angloamerikanskt person- och familjenamn. Möjligen urspr. från fornnordiskans as ?gud, asagud? + TorTorvald Fornnordiskt namn, från gudanamnet Tor + valdr ?härskare?.
    Torbrand Fornnordiskt namn, från gudanamnet Tor + brandr ?flamma, svärdsblad?
    Toste Fornsvensk smekform av Thorsteinn, sedermera Torsten
    Mandor Relativt nytt namn. Förmodligen från man ?man?+ gudanamnet Tor
    Trond Oklart ursprung.
    Även Tobbe skulle ju kunna funka, alltså smeknamn för Torbjörn.
    /Stefan Andtbacka

  • Fri 4 Feb 2022 00:56
    #16
    +1
    Serafine 84 skrev 2021-12-25 20:49:04 följande:
    Är Tor ett WT-namn?

    Maken vilk hemskt gärna att vår nyfödda pojk ska heta Tor. Jag tycker egentligen att det är rätt fint men tvekar. För mig klingar det på något vis wt/lågutbildad/Sverigedemokrat.

    Vad tycker ni? Man ska ju välja det namn man gillar, men jag är nyfiken på hur ni andra ser på det namnet!

    Storasyster heter Sigrid. Blir det för mycket med två fornnordiska?


    Hur kan det bli för mycket med två fornnordiska namn? Det är väl jättebra. 

    Själv skulle jag hellre välja Tore (el Torbjörn, Torleif, Torulf, Torgny, Torkel etc). Jag tycker det är svårt att ropa enstaviga namn.

    Fornnordiska namn har ju varit populärt länge (fast bara en del av dem), det var inget som SD hittade på.

    WT är snarare väldigt amerikanska namn.

    Sigrid är jättefint förresten.
Svar på tråden Är Tor ett WT-namn?