• Anonym (Trött man)

Bo separat - reality check

Jag och min fru har varit gifta i 10 år. Hon saknar i princip inkomster och jag har hög inkomst. Jag sköter hela administrationen hemma o tar nog mer än hälften av hushållet. Vi har barn tillsammans. Vi har haft ett bra kärleksfullt förhållande tills för något år sedan. Hon har börjat prata om frihet och jag tror hon har haft en kort flirt vid sidan om. Lite av en personlighetsförändring som jag tror beror på skev uppfattning av hur livet ska vara och att hon kan vara utbränd av att inte vara i ett sammanhang (jobb mm). Hon verkar se värden genom sociala medier. Hon driver nu på för att separera men inte skiljas. Särbo typ. Då kommer livet bli kanonbra. Jag ville bo tillsammans tills för ett tag sedan, tills jag började tycka att hennes nya jag inte passade mig. Vi har haft mycket gnäll om mycket som rör vardagen men vi har bra sexliv och är kärleksfulla mellan varven. Jag tror att det kan vara bra om hon testar livet på egen hand. Hon vill att jag ska sponsra hennes liv. Har varken lust att försvåra eller underlätta. Dags för en reality check?

• Svar på tråden Bo separat - reality check
  • Anonym (Siegfried och Roy)

Den realitychecken skulle hon haft möjlighet till redan från början. Med all respekt men det här har ni ställt till med själva. Man tappar värdighet och självrespekt om man inte har ett eget vuxet liv med jobb, kollegor, inkomst etc. Det är så lätt att fantisera iväg på nätet då i folks bloggar, chattar etc och få uppmärksamhet och ett värde utanför äktenskapet.

Kanske dags att sluta leka Hollywoodfru och få en dräglig tillvaro?

• Erkki

Så hon vill äta kakan och ha den kvar eller egentligen bara godbitarna?

Är du ok med att sponsra henne så fine det är väl inget problem men jag hade aldrig någonsin ställt upp på att betala ngn annans liv och potentiella partners. Ever.

Jag skulle betala en övergångsperiod så hon fick komma in i rimligt dyr lägenhet och möjlighet att hitta ett jobb och sen strypt flödet till att betala för eventuella barn.

• Anonym (Aldrig)

Skämtar du eller? Vill hon prova på livet får hon också ta det sura som kommer med. Man kan inte få saker gratis, att följa en dröm innehåller också att man måste jobba för det. Annars är det ingen idé.

• Drottningen1970

Under bestående äktenskap kommer du fortfarande att ha försörjningsplikt även om ni är särbos. Bara så du vet.

• Anonym (Trött man)
    Drottningen1970 skrev 2021-12-26 12:10:08 följande:

Under bestående äktenskap kommer du fortfarande att ha försörjningsplikt även om ni är särbos. Bara så du vet.

Jag vet. Är jurist så har bra koll vad som gäller
  • Anonym (Trött man)
    MrsPJ skrev 2021-12-26 11:48:37 följande:

Varför jobbar hon inte?

Hon pluggar. Vi fick barn i tät följd så det blev avbrott hela tiden.

Jag tror mitt problem är att jag gillar att fixa så allt funkat och att jag även har curlat min fru för mycket. Hon har kanske gör låg drivkraft för att ta tag i saker och jag tenderar att styra upp saker.
  • Fjäril kär
    Anonym (Trött man) skrev 2021-12-26 12:17:29 följande:

Hon pluggar. Vi fick barn i tät följd så det blev avbrott hela tiden.

Jag tror mitt problem är att jag gillar att fixa så allt funkat och att jag även har curlat min fru för mycket. Hon har kanske gör låg drivkraft för att ta tag i saker och jag tenderar att styra upp saker.

Har hon överhuvudtaget FÅTT chansen att ta tag i saker och ta egna initiativ?
  • Anonym (Mimmi)

Så frugan vill testa på singellivet med egen lägenhet dit hon ska kunna ta hem nya killar, och hon vill att du ska sponsra henne? Och du funderar på att gå med på detta för att...?

• Anonym (Trött man)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-12-26 12:39:18 följande:

Så frugan vill testa på singellivet med egen lägenhet dit hon ska kunna ta hem nya killar, och hon vill att du ska sponsra henne? Och du funderar på att gå med på detta för att...?

Riktigt så är inte upplägget. Om hon tar hem killar så är det finito. Rent juridiskt så har jag försörjningsplikt men vi har 6 månaders betänketid. Bättre att starta skilsmässan kanske?
  • Anonym (Siegfried och Roy)
    Anonym (Trött man) skrev 2021-12-26 13:00:58 följande:

Riktigt så är inte upplägget. Om hon tar hem killar så är det finito. Rent juridiskt så har jag försörjningsplikt men vi har 6 månaders betänketid. Bättre att starta skilsmässan kanske?

Fast tror du verkligen att hon skulle erkänna att hon tar hem killar? Knappast.. Det får du helt enkelt ta med i beräkningen att det är planerat för att dejta i egen lägenhet.
  • Nathaliesol

Ursäkta men vem har varit gravid,tagit hand om småbarn , varit föräldraledig etc

Hon har hamnat i en kvinnofälla där hon dragit största lasset vad det gäller barnen och du har jobbat och förverkligat dig själv.

Klart hon känner sig kvävd till slut , vill känna sig som en individ utanför hemmafru-rollen

Ta en funderare på hur mycket hon gjort för er familj

• Anonym (Snäckan)

Utnyttjar hon inte dig? Behagligt att inte jobba och sen bli försörjd...

Utan dig hade hon behövt jobba i vilket fall. Hon har säkert annat sidan om. Kolla så det inte står "idiot" i pannan på dig...

• Anonym (Detta säger jag som kvinna)
    Som du säger är det dags för en realitycheck, du ska absolut inte betala för henne.

Du kommer antagligen finna ut att du har det bättre utan henne
    Hon kommer antagligen finna ut att hon hade det bättre med dig.

Avsluta helt är mitt råd.
  • gfdgdfgdfgdfg
    Nathaliesol skrev 2021-12-26 13:20:14 följande:

Ursäkta men vem har varit gravid,tagit hand om småbarn , varit föräldraledig etc

Hon har hamnat i en kvinnofälla där hon dragit största lasset vad det gäller barnen och du har jobbat och förverkligat dig själv.

Klart hon känner sig kvävd till slut , vill känna sig som en individ utanför hemmafru-rollen

Ta en funderare på hur mycket hon gjort för er familj

Berättigar det henne att leva singelliv och förvänta sig bli sponsrad som separerad?

Icke

Dags att vakna upp till verkligheten

• Anonym (Reality check)

Det låter som en jättebra idé att flytta isär! MEN. Då ska hon försörja sig själv också. Enligt lag har du skyldighet som partner att stötta henne ekonomiskt så sätt dig inte i den fällan att behöva betala två boenden. Hon får skaffa ett jobb, ta itu med sitt mående eller vad som nu krävs men ha din egen rygg fri i det här. Eller så kan ni skilja er, för det låter nästan bäst i det här läget.

• Anonym (Liknande)

Jag är kvinna och vi har en liknande sist. Dock är det jag som är den som drar in största delen av inkomsten och största laset av hushållet. Vi har varit ihop i 15år. Jag har vill vara särbo mest för att han ska veta och känna hur de är att ta eget ansvar för ekonomi och huset. Och ja jag har haft flirt sidan om. De bara blev så han gav mig någon form av bekräftelse som min kropp saknade och jag insåg vad jag egentligen har där hemma.

Just nu är de som ett extra barn och jag är så trött . Jag är den som kämpar för maten på bordet han får det serverat . Alt är ju skilsmässa

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Trött man) skrev 2021-12-26 13:00:58 följande:

Var ska barnen bo? Ska de bo varannan vecka?

Är tråden verkligen seriös? Finns så mycket märkligt kring hela arrangemanget att jag har svårt att förstå hur två vuxna har tänkt att detta ska funka.
  • Jemp

Så hon vill separera men bli försörjd? Finns ingen som helst logik i det.

Svar på tråden Bo separat - reality check