• Martin8110

    varannanveckas förälder med bekymmer

    Hej!

    vet inte riktigt var jag ska börja.


    Min exfru har växt upp med skilda föräldrar. Det har jag också. Men skillnaden är att hon bodde ensam med sin mamma och hennes mamma fick inte ha några karlar utan det satte exfrun stopp för när hon var barn. Exfrun var alltid med sin mamma och fick följa med på fester och var oftast med på de vuxnas sammankomster de gånger som hennes mamma ville i väg på något.


    Hon bodde hos sin pappa varannan helg. Hennes pappa hade gått vidare och skaffat ny familj och även ett till barn med den nya kvinnan. Exfrun har sagt att det var svårt att trivas hos sin pappa, hon ansåg att det var strängt hemma hos sin pappa med den nya familjekonstellationen.


    Nu sitter jag i samma sits.
    Min exfru är ensam med vår dotter. Samtidigt som jag har träffat en ny sambo med egna barn. Och vi bygger ett nytt hem med plats för alla barnen.


    Jag anser att min exfru är mer av en kompis än en förälder till vår dotter.
    Dottern är snart 12 år och kan knappt gå upp själv på morgonen, står o väntar på att frukosten ska bli serverad, räknar med att tvätten tar sig till tvättkorgen av egen kraft, att man inte behöver använda toaborsten efter man varit på toa mm.


    I vårt nya hem så försöker vi vända detta beteende, vi ställer krav på att man plockar undan efter sig och att man tar hand om sitt eget. Vi gör detta för att hjälpa henne att bli mer självständig.
    Värt att nämna är att vi är, nu för tiden, 3 barn i huset och det ställs samma krav på alla barnen och det förekommer ingen särbehandling.


    Samtidigt så är det mer kravlöst hos exfrun.
    Dottern får styra och ställa. Och hon är som på en piedestal. Det ses på serier med våld och sex, med åldersgräns på 15 år. Detta i sig väcker massa frågor hos dottern som enligt mig inte borde vara i huvudet hos en snart 12-åring. Exfrun släpar med henne på massa saker och låter henne veta detaljer som inte är lämpligt, enligt mig, att ta med sin snart 12-åriga dotter.
    (som i somras när hon lämnades till oss, så sa dottern att mamma skulle iväg och träffa nån kille med magrutor. Varför ska en snart 12-åring veta detta?)


    Nu under julhelgen så har det kommit upp att dottern inte längre vill komma till oss.
    Hon tycker att det är för strängt hos oss. Hon har även nämnt att hon tycker att hon inte får vara sig själv. Och att hon upplever att hon inte blir trodd på.


    Jag anser att vi har normala familjeförhållanden. Vi låter barnen vara barn och berättar inte allt för dom. Vi hittar på mycket med barnen. Vi åker och fikar, Åker och kollar på matcher och uppvisningar som barnen deltar i, vi bakar tillsammans, skjutsar till aktiviteter mm.
    Men vi är också noga med att de vuxna också behöver ha sin tid.
    Att när det är kväll så får barnen hålla sig tillsammans och leka eller titta på sina ipad, göra läxor och så vidare på sina rum. Behöver de hjälp så hjälper vi så klart till och går igenom läxor och så vidare.


    För mig är detta det normala. Jag hade det så hos båda mina föräldrar som också var skilda.
    barnen var barn och man fick vara med och hjälpa till hemma. Men när det var kväll så fick man hålla sig tillsammans med min syster och hitta på saker. Man kunde inte springa runt fötterna på vare sig mamma eller pappa om kvällarna.


    Jag anser inte att jag har haft någon dålig uppfostran och jag vet att båda mina föräldrar har funnits där för mig.


    Samtidigt så upplever jag som jag började med att min exfru inte har haft det så utan som sagt fått styra och ställa hos sin mamma och blivit väldigt curlad.


    Detta har lett till en kulturkrock när hon kom till sin pappa som hade lite bättre ordning och inte lät exfrun styra och ställa när hon kom till honom (dom).


    Detta gjorde att hon inte trivdes så bra hos sin pappa.
    Hon fick inte diktera villkoren. (min uppfattning)


    Och jag tänker inte låta min dotter göra som hon vill här.
    Utan här är vi 5 personer och en hund som bor och alla måste sköta sitt för att vi ska ha ett sunt och välfungerande hem.
    Men jag upplever att det inte finns någon som helst förståelse för detta levnadssätt av min exfru.
    Utan där är det dottern som är i centrum och som styr och ställer och blir konstant uppassad.


    Och nu när dottern har sagt att hon tycker det är jobbigt att komma till oss så tycker inte hon att hon ska behöva komma hit.


     


    En tuff situation. Jag och min sambo gör allt vi kan för att stärka min dotter. Vi förbereder henne för vuxenlivet och ger henne en strukturerad och trygg tillvaro här. Men dottern tycker omställningen är jobbig och vill nu inte vara här.

  • Svar på tråden varannanveckas förälder med bekymmer
  • nernu

    Ordning och reda och förbereda för vuxenlivet absolut. Men hålla sig undan och vara på ditt rum på kvällstid för att föräldrarna ska få vara ifred? Vad är det för dumheter? Om ni har fler såna lustigheter för er så förstår jag att hon inte känner sig hemma hos er.

  • Anonym (Emma)

    Om jag inte missat något tycker jag inte att det låter som något alarmerande hos mamman. Jag håller med om att prata om pojkvännens utseende med en 12åring inte är så lämpligt samt att anpassa film och spel till adekvat ålder är något man bör göra. Men sen är det ju svårt att veta exakt hur det ser ut, kanske hade mamman inte berättat för dottern om magrutorna utan dottern hade överhört ett samtal med en väninna? Kanske är dettta med filmerna något du kan lyfta med mamman att du oroar dig över?

    Det övriga om städ och så skulle jag säga R fullt normalt. Det är fullt normalt att en 12åring krånglar när den ska hjälpa till hemma oavsett hur mycket regler som finns och oavsett hur konsekvent man är som förälder. En normal del i ett barns frigörelse skulle jag säga, de behöver få göra motstånd och protestera ibland. Det behöver inte ha med "kulturkrock" mellan familjerna att göra utan protester hade säkert uppkommit ändå. Det låter som att du har lite höga krav på att en snart tonåring ska hjälpa till hemma glatt utan protest. Visst finns det de som gör det men minst lika många som inte gör det, och det har nog mindre med uppfostran att göra och mer med barnets behov av frigörelse att göra och hur barnet uttrycker detta.

    Hos er tycker jag det låter jättekonstigt att barnen måstehålla sig på sina rums kvällstid. När umgås ni då? Antar att barnen är i skola och ni på jobb dagtid?

    Som förälder skulle jag tagit på stort allvar om mitt barn ansåg att hon inte fick vara sig själv eller blev trodd på. Då skulle jag satt mig ned och pratat med mitt barn om det. Just det låter ju inte alls som att det har något med familjernas olika städregler att göra. Så jag tycker inte att du ska baka in de känslorna i att ni har olika regler i respektive hem, det bottnar nog i något annat.

    Om en 12åring ska få bestämma var hon ska bo, är ju en komplicerad fråga som man säkert kan tycka olika om. Eftersom jag själv inte har egen erfarenhet av barn som bor v/v törs jag inte uttala mig om det, men om du och mamman har olika uppfattning om den delen kanske ni kan boka ett samtal hos familjerätten för att få ett samtal med oberoende part om hur ni ska lösa situationen kring barnets önskan om ett fast boende.

    Generellt har inte barn svårt att anpassa sig till olika regler hos olika föräldrar, så just den biten tycker jag inte är något att oroa sig för. Är det någpt specifikt som du tror är direkt skadligt hos mamman (du skriver tex inte vilka olämpliga sammanhang det är hon följer med på) så ska du förstås gå vidare med det, men att vardagsrutiner ser olika ut är i normalfallet helt ok. Jag tänker att du i ditt samtal med din dotter om hur hon känner hos er ska försöka lägga tanken om "kulturkrock" bakom dig och istället fokusera på hennes känslor att inte vara accepterad, har svårt att tro att detkänslan kommer ifrån att det är olika vardagsbestyr i olika familjer. Det känns som ,viktigast i nuvarande läge att fokusera på att hon ska känna sig accepterad hos er, och att du älskar henne för den hon är.

  • Anonym (Mie)

    Håller med! Otroligt märkligt att skuffa undan barnen på sina rum! När umgås man då? Dagtid är de väl i skolan på vardagar? Egentid för föräldrar är efter läggdags för barnen eller möjligen om man är iväg på någon vuxenaktivitet i min värld.


    nernu skrev 2021-12-27 08:44:31 följande:

    Ordning och reda och förbereda för vuxenlivet absolut. Men hålla sig undan och vara på ditt rum på kvällstid för att föräldrarna ska få vara ifred? Vad är det för dumheter? Om ni har fler såna lustigheter för er så förstår jag att hon inte känner sig hemma hos er.


  • Anonym (S)

    Det kan låta hårt men du borde göra en orosanmälan mot mamman. Hon missköter dottern på flera plan. Orosanmälan görs alltså inte för omhändertaganden, att dottern inte får gå dit osv utan är för att ex-frun behöver stöttning i sitt föräldraskap.

    Att dottern inte vill vara hos er behöver ni inte ta personligt, det är så klart roligare att stanna hos någon som inte sätter gränser och passar upp på henne som en prinsessa, men hon lider skada av det redan nu.

  • Martin8110

    Självklart skuffar vi inte upp dom på sina rum direkt när de kommer hem. Gemensam middag där alla får komma till tals och berätta om sina dagar och upplevelser. därefter hjälper vi med läxor på vardagar och efter det är det lek/film/spel. och efter kvällsbestyren med kvällsfika så får barnen varva ner på ovanvåningen. men det är inte så att de är inlåsta på något sätt som jag tyckte det lät som i svaren.

    men samtidigt så tycker vi att det är viktigt att även vi vuxna får lite tid för att prata om och gå igenom dagarna ungefär efter 20:00 även om inte barnen lägger sig förrän vid 20:30-21:30.

    exfrun delar fortfarande säng med den snart 12-åriga dottern. så det är lite annorlunda där om man säger så.

  • Jemp

    Det är mycket i din text där jag tycker det låter mycket vettigare hos dig än hos mamman.

    Men att barnen ska hålla sig undan kvällstid och att du inte tar din dotters känslor på allvar låter jättekonstigt. Nu menar jag inte att ni är stränga utan att hon inte blir trodd på osv.

  • Anonym (ooo)

    Ring soc och be om hjälp med gemensamma samtal för dig och mamman. Då kan ni diskutera vad som är rimligt runt en 12-åring. De kan även prata med barnet om ni kommer fram till att det vore bra.
    Det handlar inte om att göra en orosanmälan, men man kan göra en ansökan till Soc. Då ber man dem själv om hjälp, och de måste hörsamma detta. En orosanmälan läggs ofta ner, men en ansökan får de inte lägga ner. 

    Om du inte gör något, kommer tiden gå tills barnet är 13-14 och har situationen inte lösts då, så kommer dottern sluta vara hos er eftersom så gamla barn inte kan tvingas till umgänge om de inte vill. 

    Även jag tycker det låter märkligt att ni har som regel att barn måste vara på sina rum kvällstid. Det är en helt annan femma när tex tonåringar väljer det för att de hellre hänge online med kompisar, men att tvingas till det låter märkligt. 

  • Martin8110

    tack för era synpunkter.


    självklart ska jag prata med dottern vad det är som får henne att känna att hon inte blir trodd på. och varför hon känner att hon inte känner att hon får vara den hon är.

    Har kontaktat familjeteamet på kommunen nu och sett till att dottern får komma iväg och prata med en utomstående.

  • Anonym (S)

    Ser att det är flera som reagerat på det ts skriver om hur familjen har det kvällstid och jag tror att ni har misstolkat det. Jag växte upp på det sättet att man höll sig i sitt rum när man lekte osv, det var inte någon slags bestraffning eller "du får inte vara med" eller liknande, bara helt naturligt eftersom man så klart hade sina leksaker, böcker och annat i sitt eget rum. Ts skriver inte att barnen inte får vara någon annanstans, däremot att de får leka tillsammans eller vara på sitt rum, alltså mer att föräldrarna inte är med i aktiviteter som på dagtid. Alla gör olika med sina kvällar men man måste inte läsa in så otroligt mycket i det. Ts beskrivning av sin egen uppväxt låter hårdare men blanda inte in det i hur de har det nu.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (S) skrev 2021-12-27 10:24:03 följande:

    Ser att det är flera som reagerat på det ts skriver om hur familjen har det kvällstid och jag tror att ni har misstolkat det. Jag växte upp på det sättet att man höll sig i sitt rum när man lekte osv, det var inte någon slags bestraffning eller "du får inte vara med" eller liknande, bara helt naturligt eftersom man så klart hade sina leksaker, böcker och annat i sitt eget rum. Ts skriver inte att barnen inte får vara någon annanstans, däremot att de får leka tillsammans eller vara på sitt rum, alltså mer att föräldrarna inte är med i aktiviteter som på dagtid. Alla gör olika med sina kvällar men man måste inte läsa in så otroligt mycket i det. Ts beskrivning av sin egen uppväxt låter hårdare men blanda inte in det i hur de har det nu.


    Fast om ts menar att ungarna frivilligt hänger på sina rum kvällstid hade väl inte ts skrivit som han gör. Jag tycker att det framgår tydligt av trådstarten att ts familj har som en bestämd regel att på kvällarna ska barnen vara på sina egna rum så att föräldrarna får egentid. Om det är helt ok för barnen att se på TV i det gemensamma TV- rummet, sitta i köket och göra läxor eller spela spel, , bygga lego i vardagsrummet i närhet av föräldrarna, prata med mamma om valfritt ämne osv har jag svårt att se att ts skulle skriva som han gör. Jag uppfattar det som att ettsådant beteende i normalfallet inte är ok, utan att barnet ska vara på en speciell plats (där föräldrarna inte är) på kvällarna om det inte är något särskillt. För mig låter det udda jag tror att det är en ganska ovanlig regel.
Svar på tråden varannanveckas förälder med bekymmer