• Anonym (Anneonym)

Andra barnet efter 40?

Fick barn som 38-åring, relativt snabbt (typ 4-5 försök) och nu vid 40 skulle jag hemskt gärna vilja försöka på ett syskon.

Vet såklart att det kanske inte alls går, att fertiliteten sjunker snabbt de här åren. Men lite solskenshistorier? Nån som fått tvåan (eller trean eller så) efter 40 utan enorma problem?

• Svar på tråden Andra barnet efter 40?
  • BuoBä

Ja, på gruppnivå sjunker fertiliteten, men inte som en sten som vissa verkar tro.

Vad som gäller för dig kan ingen förutspå, men blev du snabbt gravid för två år sedan så är det ganska troligt att du kan bli gravid nu också, om inget drastiskt har hänt med din hälsa sedan dess.

Exempel: En i min mammagrupp var iofs bara 39, men blev gravid vid ett ONS.

Min mamma fick sista barnet vid 40.

Min granne fick barn vid 47. Jag har inte frågat om det var naturligt, men med tanke på att de redan hade två barn i nedre tonåren så har jag svårt att tro att de gjort någon behandling.

• Anonym (Många)

Typ de flesta jag känner av de som började efter 40 till och med. Värstingen fick 5 barn mellan 37 och 44. Äldsta fick enda barnet vid 47. Många fick två barn. Men det råkar vara min bekantskapskrets. Det beror bara vem du frågar. Som alltid kan man bara försöka och om det inte går ha en "reservutväg". 

Svar på tråden Andra barnet efter 40?