• Anonym (Undrar)

Koksaltlösning bakteriedödande?

Är koksaltlösning bakteriedödande?

• Svar på tråden Koksaltlösning bakteriedödande?
  • Anonym (Varet)

Till viss del beroende på vad den används till. Vid sårtvätt oftast tillräckligt. Är såret varigt kan man behöva starkare saker. 

• Anonym (M)

Beror på vilken bakterie det handlar om.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2021-12-27 13:54:10 följande:

Beror på vilken bakterie det handlar om.

Vilka bakterier dödar det då?
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-12-27 13:55:48 följande:
    Vilka bakterier dödar det då?
    G>oogla
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Varet) skrev 2021-12-27 13:48:54 följande:

Till viss del beroende på vad den används till. Vid sårtvätt oftast tillräckligt. Är såret varigt kan man behöva starkare saker. 

Vad behöver man då då? Och varför dödar det inte bakterier när det är varigt?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2021-12-27 13:56:27 följande:

G>oogla

På vad? Det framkommer inte vilka bakterier som det dödar.
  • FtS70

Först måste man komma ihåg att det finns miljarder olika bakterier. Koksalt dödar de allra flesta men bland de halotoleranta , som det heter, finns det en hel del obehagliga sjukdomsalstrande stafylokocker t ex.

• Anonym (Undrar)
    FtS70 skrev 2021-12-27 14:10:48 följande:

Först måste man komma ihåg att det finns miljarder olika bakterier. Koksalt dödar de allra flesta men bland de halotoleranta , som det heter, finns det en hel del obehagliga sjukdomsalstrande stafylokocker t ex.

Tack för svar. Vilka fler är halotoleranta? Om jag tvättar ett sår med koksaltlösning en gång, kommer bakterierna försvinna med en gång eller växa till igen så jag måste rengöra flera gånger?
  • Jemp

Nej det är inte bakteriedödande, däremot spolar det ju rent.

• sextiotalist
    Anonym (Undrar) skrev 2021-12-27 14:13:17 följande:
    Tack för svar. Vilka fler är halotoleranta? Om jag tvättar ett sår med koksaltlösning en gång, kommer bakterierna försvinna med en gång eller växa till igen så jag måste rengöra flera gånger?
    Det viktigaste, när man får ett sår, är att få rent från smuts. Det gör man bäst med koksaltlösning (svider minst). Får man bort smutsen, så brukar kroppen fixa de där sista bakterierna som är kvar galant. I få fall så kan det bildas en svårare infektion, men väldigt sällan.
    Så om du tvättar av såret med en koksaltlösning eller vanligt vatten, så har du gett din kropp de bästa förutsättningarna att ta hand om resten.
  • Anonym (C)
    FtS70 skrev 2021-12-27 14:10:48 följande:

Den sortens koksaltlösning man tvättar sår med har samma salthalt som människokroppen. Jag tror knappast att den tar död på några av de bakterier som är farliga för människan.
  • Anonym (C)
    Jemp skrev 2021-12-27 14:20:00 följande:

sextiotalist skrev 2021-12-27 14:20:23 följande:
    Det viktigaste, när man får ett sår, är att få rent från smuts. Det gör man bäst med koksaltlösning (svider minst). Får man bort smutsen, så brukar kroppen fixa de där sista bakterierna som är kvar galant. I få fall så kan det bildas en svårare infektion, men väldigt sällan. Så om du tvättar av såret med en koksaltlösning eller vanligt vatten, så har du gett din kropp de bästa förutsättningarna att ta hand om resten.

Just så!
  • Anonym (Undrar)
    Jemp skrev 2021-12-27 14:20:00 följande:

Vad menar du?
  • FtS70
    Anonym (C) skrev 2021-12-27 19:24:31 följande:

Den sortens koksaltlösning man tvättar sår med har samma salthalt som människokroppen. Jag tror knappast att den tar död på några av de bakterier som är farliga för människan.

Visst gör den det, det är just därför man tvättar sår med den. Osmosen är dödlig för prokaryota rackare.
  • Jemp
    FtS70 skrev 2021-12-27 19:54:49 följande:

Visst gör den det, det är just därför man tvättar sår med den. Osmosen är dödlig för prokaryota rackare.

Men när blir det osmos? Har bakterier annan salthalt?
  • Jemp
    Anonym (Undrar) skrev 2021-12-27 19:35:16 följande:

Vad menar du?

Sköljer du ett sår blir det renare utan att vara decinficerande.
  • Anonym (Salt.)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-12-27 14:13:17 följande:

Flera.
Svar på tråden Koksaltlösning bakteriedödande?