Sova själv?
Zouxman skrev 2021-12-29 19:24:02 följande:
Jo, och hur många trådar har man inte läst här... Min 9åring vill inte sova själv, hjälp min elvaåring klarar inte att somna ensam osv...Bra tips.... Verkligen
Närhet får de hela dagarna och mysigt hela kvällen innan läggning.
Och de flesta barn får inte närhet hela dagarna, för dem är i förskolan/skolan. Dessutom ska barnen även leka själva och inte sitta fastklistrad vid föräldrarna varenda vaken minut.
Zouxman skrev 2021-12-29 19:56:33 följande:
Jo att barn är olika, det har man lärt sig som trebarnsfar. Men att lära ett barn att bli trygg i sig själv och sitt rum, det kan man lära alla. Även mina barn har gråtit när de blivit nedlagda, men då handler det om att trösta och lugna ner. Inte ta upp och lämna rummet. Barnet ska bli tryggt i sitt rum, i sin säng, med en lugnade tröstade närvarande förälder. Som lämnar när barnet är lungt och tryggt... Jag har ägnat många nätter åt att trösta och lugna. De flesta orkar inte med det och tar istället upp barnen, med sig till sin egna säng, för att få sova... Sen skriver de en tråd på familjeliv om att deras 10åring inte kan sova i eget rum...Som man bäddar får man ligga.
Tålamod, många sömnlösa nätter, men barnen lär sig.
De flesta orkar inte sitta uppe nätterna i ända för att lära sina barn, de är för lata.
Genom att sitta uppe nätterna i ända med dina barn som gråtade lärde du dem att du inte bryr dig om deras behov och att de lika väl kan ger upp.
salsagrande skrev 2021-12-29 12:52:34 följande:
Sova själv?
Hej alla,
Min tvååring har svårt att somna och sova om han inte får ligga på mamma.
Vad är era bästa tips för att hjälpa och lära honom att somna och sova själv?
Så mitt tipps därför är att testa reducera tiden där han får vad han vill/behöver, men samtidig fortfarande ger honom det. Dvs. säger till honom att det började bli jobbig för mamma om han ligger på henne så länge, men att han gärna får göra det en liten stund vid varje nattning. I början kan ni kanske göra det så att ni säger du/mamman kan gärna ligga bredvid honom en liten stund efter han fick sin tid på mamman. Se hur det går och sedan förkorta tiden så småningom.