Inlägg från: Anonym (Jenni) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenni)

    Betyg E i Engelska årskurs 6

    Hej, vad skönt att fler går i samma tankar.
    Jag upplever också att betygen är rent lotteri vem som får vad, absolut inte utifrån elevens faktiska kunskaper. Det är orättvist och det har jag fått acceptera för det går inte att påverka.
    Min son går i sjuan. Han har t ex alltid varit duktig i hemkunskap innan, duktig hemma också. Haft C i 6:an, nu fick han E? Fast han är jätteduktig sa läraren och är aktiv och gör allt bra. Hans kompis har gjort samma insats och fick C. Sonen berättade att han missat ett pyttelitet potatisskal i slasken som läraren blivit jättesur över, hände tjejerna också men då sa hon inget utan städade bara upp åt dem!! Ja så det var väl därför betyget sänktes.
    På nationella provet i 6an hade han A, och läraren sa om han lämna in allt till terminens slut skulle han få A i betyg, fick han inte trots att han gjorde allt rätt, fick C. 
    I sjuan blev allt mycket sämre, allt gick nästan ner till E, så kontaktade lärarna och rektorn, fick en rimlig förklaring  att det är väldigt vanligt då de går efter nians kunskapskrav. Men att det inte betyder att han blivit sämre alls. Svårt att tolka betygen.
    Hur som ofattbart dålig kommunikation, jag har frågat läraren vad sonen kan göra för att bli bättre  hur han kan utvecklas, inget svar!!
    Ger upp! Tror inte lärarna ser alla elever och att de bara ger ett random betyg.  
    Dessutom har jag en äldre son som haft det svårt i skolan han fick ändå E i allt, och nu med hans yngre bror som faktiskt är duktig i det mesta, ingen stjärna i allt men ändå allmänbildad eller vad man ska säga för hans ålder, lätt att lära sig och förstå, nästan alla rätt på proven, iaf bra resultat. Om han också får E så säger E eller något annat betyg ingenting. 

  • Anonym (Jenni)

    Och i matte håller läraren föreläsningar hela lektionerna och eleverna får inte jobba själva alls, hur ska då läraren kunna bedöma dem och ge rätt betyg?! Sonen fick nöja sig med ett E antagligen föratt han bara orkat sitta och lyssna på henne!

  • Anonym (Jenni)
    Torngatan4 skrev 2022-01-20 12:07:31 följande:

    Ja, dårlig kommunikation.

    Antar att er skola inte heller har bedömnings kriterier och bedömnings resultat visuellt. Verkar som en hel del skolor har det, är då enkelt för föräldrarna att gå in och se vad som behöver förbättras samt vilka kunskapsnivåer sina barn har uppnått.


    Aha okej, nej verkar inte som att de har det. Borde alla skolor ha!
  • Anonym (Jenni)
    Anonym (Maria) skrev 2022-05-13 06:43:45 följande:

    Det är så många märkliga kriterier så nästan gett upp det här med skolbetygen. Man straffar ju ut t ex tysta barn även om kunskapen är stor.
    Mitt yngsta barn har lärt sig helt flytande engelska och kan även skriva riktigt bra, främst genom Youtube, alltid självmant tittat på filmer på engelska och umgänge med engelsktalande. Hon har även extra stöd i form av svårare engelska sedan åk 2. 
    Men hon är också blyg och lite tyst i klassen och kommer sannolikt inte heller få "bra" betyg i sexan. Säkert E. Kanske D. 
    Skulle ge rådet häng inte upp dig för mycket på betyget. Sedan är det viktigt att vara godkänd, mycket annat kommer med ökad mognad också.

    Tyvärr hos pojkar ibland lite för sent då skolan oftast redan tagit död på all studielust. Genom sönderresonerande och slutsatser av allt för tidigt i årskurserna. 


    Jag kan inte annat än hålla med dig! Mycket invecklat system som kräver total perfektion i allt föratt få bra betyg! Det är känt att det är så. "Plugghästarna" som är riktigt flitiga och duktiga är helt utbrända och mår skit, då det krävs 100% perfekt resultat, du får inte ha ett enda fel på något om du ska ha A.
    Det funkar som såhär: föratt få betyget C måste du ha uppnått alla sju kriterierna i D och hälften på B(!!), då får du C, har du inte klarat något kriterier på B så får du D. Det rättvisa vore att om du uppnådde alla kriterierna i C nivå föratt få ett C. Ja det borde räcka med 3 steg på C nivå föratt få betyget, det är ju inte mer rättvist att få D om man har flera steg på C.
    Hoppas siffersystemet kommer tillbaka.
  • Anonym (Jenni)
    AndreaBD skrev 2022-05-13 17:06:53 följande:
    Varför försöker du förklara något som du inte alls förstår. 

    - Nej, man måste inte ha 100% perfekt för att få A, Jag har t.ex. just rättat nationella proven i engelska och där finns det exempel för hur en uppsats kan se ut, om den får A (även B, C, D, E) Och där fanns det två exempel på uppsatser som skulle få A. Den ena hade säkert 6 eller 7 fel i (och det var inte bara lätt felstavning), den andra hade mindre direkta fel men den hade inte ens styckeindelning. Där man räknar poäng - så som läs och hörförståelse var det nog 90 % rätt som gällde för A. Inte mer i alla fall. Och det var så även med FÖRRA betygssystemet.

    Det du förklarar om betygssättningen sedan faller på att det inte ens finns kriterier för B och D. 

    Och det som skriver VORE rättvist - jo, det är ju så det ÄR. Om jag nu förstår det rätt. 
    Pratar om BETYGEN inte nationella proven. Jo det funkar precis så som jag skrev :)
Svar på tråden Betyg E i Engelska årskurs 6