• Anonymastetjejen

    Vad finns det för nattjobb?

    Hej hej!

    Jag undrar om det finns några här inne som har bra koll på nattjobb?

    När man googlar kommer det nästan bara upp sjuksköterska & personlig assistent.

    Dessa två är uteslutna eftersom att jag inte har utbildning inom sjukvård & skulle inte klara av personlig assistent av andra anledningar.

    Har kört lastbil dagtid, avskydde det!!

    Bytte till lager nattjobb vilket är bättre men det sliter så otroligt mycket fysiskt på mig.

    Har märkt att sen jag började jobba natt har jag mått mycket bättre, speciellt psykiskt eftersom att jag konstigt nog kunnat sova så bra när jag kommer hem på morgonen.

    Så är det någon som har koll på vad det kan finnas för nattjobb utanför det vanligaste som tex sjuksköterska och lager osv?

    Har ingen speciell utbildning, gymnasiet bara. Vad lönen ligger på är inte speciellt viktigt, vill bara hitta något trevligt jobb att testa på.

    (Helst ett lugnt jobb men alla förslag är välkomna!)

  • Svar på tråden Vad finns det för nattjobb?
  • Anonym (.)

    Väktare, vägarbetare, städare, industri, taxi, telefonväxel, telesuport.
    Bagare, mack och andra affärer.

  • Anonym (Hotell)

    Hotellreceptionen är jättetrevligt ! Bara enstaka tillfällen som det är fylletyper som kan besvära.

  • Anonym (gg)
    Anonym (Hotell) skrev 2021-12-29 22:38:59 följande:

    Hotellreceptionen är jättetrevligt ! Bara enstaka tillfällen som det är fylletyper som kan besvära.


    Hoppar in och frågar ungefär vad man tjänar på att arbeta i reception på hotell. Har funderat på att söka ett sådant nattjobb, jobbar just nu inom vården och har haft samma insikt som ts.
  • Anonym (Hotell)
    Anonym (gg) skrev 2021-12-29 22:40:36 följande:

    Hoppar in och frågar ungefär vad man tjänar på att arbeta i reception på hotell. Har funderat på att söka ett sådant nattjobb, jobbar just nu inom vården och har haft samma insikt som ts.


    Min erfarenhet är gammal, från 90-talet. Då var det ungefär samma lön som usk-jobb natt.
  • Anonym (Industri)

    Endel industrier har dygnet runt tillverkning och har tre skift.

    Tvätterier har ibland också dygnetruntverksamhet.

  • Anonym (gg)
    Anonym (Hotell) skrev 2021-12-29 22:48:08 följande:
    Min erfarenhet är gammal, från 90-talet. Då var det ungefär samma lön som usk-jobb natt.
    Okej, såg att lönerna verkar lägre nu, men svårt att veta var de faktiskt ligger då man inte känner någon i branschen.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Hotell) skrev 2021-12-29 22:48:08 följande:
    Min erfarenhet är gammal, från 90-talet. Då var det ungefär samma lön som usk-jobb natt.
    Lägre på hotell alltså. uskor har fått en del löneförhöjningar senaste åren.
  • Anonym (Jag)

    När jag jobbar natt i hemtjänsten möter jag tidningsbilarna hela tiden. Är inte speciellt insatt i den branchen, men det kan kanske vara värt att kolla upp?

  • Anonym (gg)

    Natt inom vården behöver inte vara så väldigt vårdande heller ts, jag arbetar inom lss för personer med psykisk ohälsa. Just där jag jobbar sover de flesta på natten, någon kommer ibland och vill prata eller få medicin, men man har inget fysiskt vårdande. Det är olika på olika platser förstås, har jobbat på många sådana boenden. Skälet att jag inte jobbar natt just nu är att nattjänsterna är ganska populära. Man behöver dock inte alltid ha utbildning, jag har inte det.

    Sedan hade jag helst bytt till något utanför vården som gav samma lön. 

  • Anonym (trötter)

    Skift i tillverkningsindustri, även produktionslab som jobbar med löpande enklare analyser.

    Man idag kommer de flesta in via bemanningsföretag- man testar några månader och så behåller man de som lyckas lära sig jobbet tillräckligt bra.

  • Anonym (Jobbar på LC)

    Jag jobbar natt på en larmcentral.

    Det är någorlunda lugnt, och sliter inte på kroppen mer än stillasittandet. Lönen är bra med tanke på att ingen eftergymnasial utbildning krävs.

  • Anonvm
    Anonymastetjejen skrev 2021-12-29 22:20:26 följande:
    Har kört lastbil dagtid, avskydde det!!
    Lastbilsköra på natten brukar vara totala motsatsen till stressen o slitet dagtid.
  • Anonym (nattportier)

    Min man har jobbat ständig natt på hotell under snart 20 år. Det är oftast ett lugnt och trevligt jobb, som dessutom har brist på just nattreceptionister och man behöver sällan någon särskild utbildning. Praxis på de flesta hotell är att man arbetar 7 nätter i sträck och är ledig 7 dygn. Det är inte många som tycker att det är kul att jobba natt på hotell en längre tid, eftersom det oftast inte händer särskilt mycket, så väldigt många av hans kolleger under åren brukar gå över till dagskift efter en tid. Om man inte har allt för mycket spring i benen och är nöjd med viss dödtid på jobbet, så är nattreceptionst ett perfekt jobb, om man gillar service.


    Utöver incheck och utceck så ingår det oftast viss städ, som att dammsuga lobbyn och vattna blommor, men oftast är det inte mer än så eftersom nattreceptionisten i praktiken inte bör lämna receptionen. Om hotellet har bar och shop, får man ofta sköta den biten också. Det är ett ganska ensamt jobb, eftersom man inte har kolleger i närheten under delar av natten så det gäller att kunna ta egna initiativ, när det behövs, men mycket lär man sig med tiden.

Svar på tråden Vad finns det för nattjobb?