• Tino

Gravid efter MA

Bra idé! Jag är gravid i v 10. 2019 fick jag ett MA som upptäcktes på KUB. embryot hade avstannat i v 9. Jag är gravid efter IVF. 7 återföringar har vi gjort senaste två åren. Jag har varit väldigt illamående men tycker att det minskat senaste två dagarna. Det gör mig oroad. Kanske lite illamående ibland men inte alls samma nivå som tidigare.

Hur kände du av ditt MA?

• Tino
    Wave Mother skrev 2021-12-30 14:01:49 följande:

Hej! 

Jag kände inte av det alls. Det upptäcktes på UL i vecka 11 (ca, blev gravid innan min cykel hade kommit igång efter p-piller, så lite osäker), och utvecklingen hade stannat i vecka 8 för mig. Så jag gick med det minst ett par veckor utan att märka, och hade mer symptom där i slutet än tidigare i graviditeten.

Grattis till ditt plus efter så mycket IVF! Har du gjort något ultraljud, eller ska göra innan KUB? Jag har bestämt mig för att göra ett i vecka 9.

Det där med graviditetssymptom eller inte vid MA verkar verkligen kunna variera och också mellan olika graviditeter, så jag försöker övertyga mig själv om att man inte ska läsa in för mycket i det. Men svårt så klart! 

Jag har gjort två ultraljud i vecka 7-8. Första pga blödning och andra för att jag är gravid efter IVF. Det uteblivna missfallet var något av det värsta jag varit med om. Det är verkligen klokt att inte läsa in för mycket. Ska du göra något tidigt ultraljud?
  • Tino
    Jansson4 skrev 2022-01-11 23:37:37 följande:

Jag har haft 3 missfall men för 3 och 4 år sedan, blev gravid i november igen och kände mer rädlsa än glädje, ville på något sätt inte våga tro för mycket. Alla tidigare missfall va i v7. Denna graviditet började jag blöda i v7 och trodde det va ännu ett missfall men de visa sig va bakteriell vaginos (de sa att de va tur jag kollade upp det, tips ifall ni med får blödning) när jag kollade vul i v 7 så såg jag ett hjärta och sen dess har allt gått bra. Är gravid i v14 nu :D va så rädd att något va fel på mig men icke, så vill bara ge lite hopp. De va ett par väldigt tuffa veckor och det kommer man nog inte ifrån efter de vi varit med om. Tyckte det va jätte skönt att göra tidiga ultraljud med. Hoppas allt går bra för er, kram

Underbart att det såg bra ut. Hur var din blödning? Luktade det illa?

Jag är i v 12 nu och har väldigt mycket flytningar, de är allt från genomskinliga, till lite gula och någon enstaka gång har de varit nästan lite orangea. Ibland är de liksom slemmiga men ofta rätt tunna. Bm säger att det är normalt så länge det inte luktar illa eller kliar/svider.
  • Tino

Nu är jag i v 13 (12+2). De symptom jag haft börjar sakta men säkert minska. Förra veckan låg jag i princip till sängs flera dagar pga illamående. Men nu kan jag sitta upp utan att kräkas. Jag är fortfarande trött men det känns mer hanterbart. Antar att det kan vara de så kallade spökveckorna. Har inga blödningar, men mycket flytningar från och till. Har KUB nästa vecka vilket känns otroligt nervöst. Hur går det för er andra? 

• Tino
    Wave Mother skrev 2022-01-22 16:51:23 följande:
    Tack, det värmer! Var i vecka 7, så det var ju rätt så tidigt och har inte varit så jättetungt fysiskt, känner mig helt okej rent kroppsligt nu en vecka senare. Missade att testa i morse, men ska göra det i morgon. Jag har köpt clear blue med veckoindikator, så att jag kan se om det gått ner eller inte, tänkte jag. Försöker tänka att det bara var otur. Och det är en betydligt mindre chock den här gången än vid mitt MA i somras. 
    Solskensdag skrev 2022-01-22 15:37:02 följande:

Kan inte citera. Men Wave Mother, vad ledsen jag är över att höra det!! Skickar en gigant kram! Vet inte om det finns något hopp, men i så fall håller jag tummarna  Hjärta Det är så tufft att gå igenom, så hoppas du har bra stöd också och ser till att prata med någon. jag fick terapi efter mitt sista mf och det var verkligen bra att tala med en prof. alla är ju olika men tror inte man ska underskatta hur mycket det påverkar med alla hormoner, känslor etc. i fall det är ett mf hoppas jag du blir super snabbt gravid igen  

Tack för omtanken <3 Jag tror inte jag ska ha några förhoppningar; det var rejält mycket blod i typ fyra dagar, och utifrån hur det var så är jag väldigt tveksam till om det kan finnas kvar någon graviditet. Men ska testa i morgon för säkerhets skull.

Håller också tummarna för att det går fort att plussa igen. Det här plusset kom på försök sex efter mitt MA. I och för sig känner jag mig inte 100% psykiskt ännu, så jag känner lite att jag inte vill satsa så aktivt på att bli gravid på ett par månader. Orkar inte tänka på att hålla reda på äl och ligga på rätt dagar och så, tror jag. Det får nog bli som det blir ett tag nu, tills jag är lite mindre slokörad. Jag ska tänka på detta att prata med någon; det är ett bra tips. På sätt och vis har det ändå varit lite enklare den här gången; dels för att processen gick av sig själv, så jag behövde inte vara i kontakt med vård osv. Dels för att jag hade varit betydligt mer försiktig med förväntningarna den här gången.  

Hur gick det imorse när du tog test? 
  • Tino
    Wave Mother skrev 2022-01-23 16:46:23 följande:
    Det blev som jag trodde; veckoindikatorn har gått ner till gravid 1-2 veckor nu. Så det är väl ett rätt tydligt tecken. Men jag var rätt förberedd på detta nu, så det gäller väl mest att försöka ladda om lite mentalt och komma igen. 
    Jag är ledsen för din skull!<3
  • Tino
    Mangal skrev 2022-02-03 07:50:24 följande:

Hej!

Grattis till alla er som är gravida.
    Jag har liksom många av er också en extrem oro för missfall. Har haft 2 st tidiga missfall I höstas båda i v 5. Plussade häromdagen. Vågar liksom inte glädjas. Det som var positivt var att vid de förra graviditeterna som slutade i missfall visade CB med veckoindikator aldrig mer än 1-2 veckor. Nu fick jag 2-3 v trots att jag testade dagen innan BIM. Visst kan man se detta som ett litet hopp? 

Vad har ni andra för symtom? Känner nu annorlunda nu jämfört med graviditeterna då ni fick missfall? Jag känner mig bara så trött, kommer från ingenstans och då måste jag ta en powernapp. ONT i brösten också.

Hoppas vi alla kan försöka glädjas åt graviditeterna. Hoppet är det sista som överger en :)

Kan tyvärr inte svara på det där med veckoindikator,  men det måste väl ändå visa att hormonnivåerna ökar så det borde ju vara positivt. 

När jag fick mitt ma som upptäcktes i v 13 så avstannade alla mina symptom i princip på dagen som graviditeten avstannade. Graviditeten avstannade i v 9. Nu är jag gravid i vecka 15 och har mått väldigt illa och även om det blivit mycket bättre så mår jag illa ibland. Jag tror mig ha börjat känna fosterrörelser (detta är andra barnet). Men det är vagt och känns inte alls särskilt ofta eller regelbundet. Så när det går en dag eller två utan jag känner något blir jag stressad. 

Grattis till graviditeten! Håller tummarna att det går vägen denna gången. :) 
  • Tino
    Emma1b skrev 2022-01-27 16:12:44 följande:

Hej!
    Jag är också gravid efter MA. Plussade på första ivfen i oktober men på 8veckorskollen med VUL visade det sig attdet stannat av i v 4+4.

Ny insättning 14 januari och nu har jag plussat igen. Glad men sjukt orolig så klart, har en del jobbiga tankar som "om det inte gick förragången, varför skulle det gå denna gång?

Grattis! Att ha gjort ivf spär nog på oron massor. Jag har också gjort ivf. Efter andra insättningen fick jag ma och är nu gravid igen efter sjunde insättningen. När min oro kommer, vilken den gör väldigt ofta,  brukar jag försöka tänka att embryot/fostret vet vad den ska göra. Jag intalar mig att lita på mitt embryo/foster om och om igen. Lägger all min energi att fokusera på det, bebisen gör sitt jobb och jag kan inget göra för att påverka utfallet. 

Håller tummar för dig! 
  • Tino
    Solskensdag skrev 2022-02-08 11:51:17 följande:

Hej på er, behöver dela min oro lite. Är i vecka 7 nu, och har börjat må riktigt illa, har väldigt ömma bröst, molvärk och en stark känsla av att vara gravid. So far so good. Men tidigt i morse fick jag ett konstigt ?stick? i höger sida av livmodern, mådde därnäst skit dåligt i ett par minuter, varefter det kom en väldigt annorlunda kramp, och efter det kände jag mig liksom ?tom?. Väldigt svårt att beskriva, men är typ 95% säker på ett mf. Blöder inte något, och kräktes även nu på morgonen. Men har inte känslan av att vara gravid, känner mig mer ?frisk? i huvudet, illamåendet är nästan borta etc. Jag vet det låter lite tokigt, att jag inte ska ta ut något illa i förskott. Hoppas såklart på det bästa och att det bara är psykisk

Vilken tuff känsla. Hur känns det nu?
  • Tino
    Solskensdag skrev 2022-02-08 18:59:31 följande:

Tack Tino (kan Inte citera). Ja det är lite jobbigt. Jag har fortfarande massor med symtom så hoppas det bara var inbillning :) Har försökt boka ett tidigt VUL men det är jätte svårt att få tid! Så får väl hålla tummarna att det ändå är som det ska vara <3

Om man har illamående så minskar sannolikheten ganska mycket att det ska bli missfall. Har man kräkningar är risken ännu mindre. Hoppas du hittar en tid för vul. Försök lita på embryot den vet vad den ska göra. Håller tummar! 
  • Tino
    Emma1b skrev 2022-03-13 08:26:29 följande:

Hur går det för alla? I torsdags fick jag svar på mipt, allt såg bra ut, inga avvikelser!! Och jag fick veya attdet är en lillasyster, vilket också gjorde mig glad. Så hela torsdagen svävade jag på små moln. Men sen smög sig oron på igen, tänk om de hittar fel på kub som inte beror på kromosomfel? Bred nackspalt kan ju tydligen bero på hjärtfel också. Eftersom jag betalade nipt privat kommer jag ändå göra kub, just föratt de kan hitta andra fel. Men suck, blir så less på mig själv!! Jag hade ju verkligen trott att om nipt har bra, då skulle all oro släppa!! Och jag har ju "bara" haft ett ma, då hade det avstannat redan v 4×4, så jag är ju långt förbi det. Och ändå vägrar oron släppa. Hur hanterar ni andra oron?

Grattis till normalt NIPT. :) Oron kommer alltid vara där. Jag accepterar min oro, följer med den istället för att kämpa emot. Jag upprepar även gång på gång att jag litar på mitt barn. Han vet vad han ska göra och det vet min kropp också. Jag har varit på rul som såg bra ut. Jag känner även barnet röra på sig ofta. Men oron, den finns där. Ett foster kan drabbas av alla möjliga fel och det är så det är. Mitt första barn hade ju låg sannolikthet på KUB men på RUL upptäcktes fel. Men han är ändå bedårande trots sina problem han har. Man kan aldrig helt veta hur en graviditet kommer utvecklas, men man kan acceptra ovissheten och lita på barnet. 

Kram 
Svar på tråden Gravid efter MA