• Fröken W

    Separation - vårdnadstvist

    Hej!

    Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med mina funderingar. Kanske någon här kan hjälpa till med tankar, resonemang och vägledning.

    Min bror har nyligen blivit dumpad av sin sambo, som vi kan kalla Marie. De har varit tillsammans i över 5 år. Marie hade två barn sedan innan, de barnen är 14 resp. 8 år. Brorsan och Marie fick sedan ett gemensamt barn som nu är tre år.

    14-åringens pappa har aldrig funnits med i bilden så 8-åringens pappa har varit en pappa till de båda. De har bott hos honom varannan vecka. Marie har pratat väldigt illa om barnens pappa och barnen har heller inte varit sugna på att åka dit. Särskilt inte 8-åringen som är orolig av sig.

    I höstas flyttade pappan ca 10 mil från där barnen bor. Relationen mellan pappan och barnen har blivit bättre även om det hänt att 8-åringen inte velat åka dit. 14-åringen verkar trivas desto bättre. Min uppfattning är att det är tack vare pappans sambo.

    Marie har ingen kontakt med sin mamma och lite kontakt med sin pappa. De äldre barnens pappa har inte heller någon kontakt med sina föräldrar. Det har alltså inte funnits mycket till socialt nätverk kring barnen. Detta tills Marie träffade min bror. Vi är en familj som ses mycket. Våra föräldrar har blivit som farföräldrar till Maries äldre barn. Förutom närmsta familjen finns även. ett gäng mostrar, en gammelmormor och gammelfarmor som tagit till sig dessa barn och som barnen också knutit an till.

    Nu är förhållandet som sagt slut och Marie har fått ett boende 10?mil från var de bor nu, i närheten av de äldre barnens pappa.

    Min bror vill inte ha sitt barn varannan helg bara, det vill heller inte Marie ha.

    På pappret ser det ju ut som att det bästa vore om min bror också flyttade så kunde alla tre barn ha sina föräldrar nära. Dock innebär det här att kontaktnätet, som varit en trygghet för de här barnen, försvinner. Eller åtminstone försvåras betydligt.

    Min bror vill helst inte flytta men vet inte vad han har för val. Han vill att det ska bli så bra som möjligt för barnen.

    Brorsan och Marie ska förmodligen till familjerätten för att få hjälp med att reda ut umgänget. Jag är dock rädd att de bara ska se till Maries syn på allt och utgå från att det blir bäst för barnen att bo på nya platsen för då får även de äldre barnen närhet till sin biologiska pappa.

    Vad har brorsan för möjligheter? Rättigheter? Skyldigheter?

    Jag sin syster är sjukt förbannad på Maries egoistiska beteende och använder uttryck som splittra inte syskonen. När det i själva verket är hon som orsakat det. 14-åringen trivs nog med flytten men 8-åringen som är orolig av sig är det en plåga för att behöva byta boende, skola m.m. Min bror har funnits med i hela hennes liv och som en bonusförälder sedan hon var 2-3 år. Hon kallar honom pappa.

    8-åringen trivs väldigt bra med mina barn men de kommer ju också försvinna mycket ur hens liv.

    Vad kan jag som syster, faster och bonussyster göra? Vad bör jag göra/inte göra?

    Var vänder man sig med sådana här bekymmer?

    Tacksam för alla hjälpsamma tankar kring detta!

  • Svar på tråden Separation - vårdnadstvist
  • Anonym (Famrätt)
    Fröken W skrev 2021-12-30 21:30:26 följande:

    Ja precis, gemensam vårdnad om deras gemensamma barn. Bonusbarnen har han ingen vårdnad om. Osäker på vad Marie och barnens pappa har för uppgörelse gällande vårdnad.

    Det är just detta som oroar mig. Tänker att det antagligen är som du skriver.

    Flyttlasset gick idag :(


    Jävligt märkligt att bara tillåta den andra föräldern att ta med sig barnet och dra dock. Skulle du acceptera det?
    Fröken W skrev 2021-12-30 22:09:03 följande:

    Han har inte samtyckt till flytt. Marie har inte heller tagit barnet med sig.

    Min bror har försökt att prata med Marie och det enda de enats om är barnet ska gå kvar i förskola på nuvarande ort. Marie jobbar på orten men jag förstår inte hur hon ska få ihop det med sina äldre barn. Kommer bli mycket ensamtid för dem.

    Tråkigt att man inte ska kunna få ställa frågor utan att bemötas med en syrlig ton. Trodde liksom att syftet med det här forumet var att kunna få råd från andra?inte få pekpinnar?


    Ja om barnet är kvar hos pappa så blir han ju boendeförälder och de behöver göra upp om hur umgänge ska se ut.
  • Anonvm
    Fröken W skrev 2021-12-30 22:09:03 följande:
    Han har inte samtyckt till flytt. Marie har inte heller tagit barnet med sig.

    Min bror har försökt att prata med Marie och det enda de enats om är barnet ska gå kvar i förskola på nuvarande ort. Marie jobbar på orten men jag förstår inte hur hon ska få ihop det med sina äldre barn. Kommer bli mycket ensamtid för dem.
    Då är saken i ett lite annat läge.

    Omedelbums ska din bror kontakta familjerättsenheten på lokala Socialkontoret och dra hela denna historia.
    De kommer då rekommendera att din bror och "marie" frivilligt anmäler sig till dem för "samarbetssamtal.

    Din bror gör mycket klokt att i detta läge både vara och visa sig positivt inställd till deras hjälp och lära sig att i alla lägen resonera ur barnperspektivet. Allt han argumenterar för ska han kunna försvara ur barnets perspektiv.

    När dessa "samarbetssamtal" brakat samman, då är det läge att kontakta jurist och börja spåna på hur ett varv i tingsrätten skall läggas upp. 
  • Anonym (Syster)

    Din bror ska yrka på att bli boendeförälder. Det är ju där barnet har sin stora trygghet med ett socialt skyddsnät och är rotad med fsk och vänner mm. Om Marie redan har flyttat, lämnat barnet och dessutom gått med på att hen ska få gå kvar på sin förskola finns ingen anledning till en lösning där ett litet fsk-barn ska byta boende varannan vecka och då på Maries veckor ha 10 mil enkel resa till sin förskola. Det är rena vansinnet! Man gör bara inte så med små barn. Det spelar ingen roll om hon inte vill vara helgmamma eller inte, det borde hon ha tänkt på innan hon flyttade tio mil bort. Barnet ska inte lida för hennes beslut.

  • Fröken W
    Anonym (förälder) skrev 2021-12-30 22:04:52 följande:

    Men vad har dom kommit överens om angående umgänge?

    Varannan vecka eller vad?

    Dom hon bara med sig gemensamma barnet? när ska din bror träffa barnet igen?

    Mamman kan inte bara flytta 10 mil med barnet om dom har gemensam vårdnad, har barnet förskola?

    Din bror måste godkänna att hon flyttar med barnet om det påverkar barnets vardag som t ex byte av förskola osv.

    Vem ska köra barnet mellan bostäderna osv om det är 10 mil?

    dessa frågor måste ju diskuteras innan flytt.

    Vart är det tänkt att barnet ska gå på förskola?

    Har de större barnen redan bytt skola till nästa termin eller ska dom pendla?

    När bestämdes denna flytt? gick det så snabbt att dom inte hann diskutera detta?

    Mamman har inte mer bestämmande rätt än pappan vid gemensam vårdnad.


    De har sagt varannan vecka. Men jag fattar inte hur det ska gå till. Marie kommer att jobba kvar på orten där de bott, jobbar 10-11 timmars pass plus restid till nya boendet. Känns ohållbart och inte bra för något av barnen.

    Hon har inte tagit med deras gemensamma barn nu. Barnet kommer vara med min bror under nyårshelgen.

    Jag fick reda på att de skulle separera i slutet av november. Hon fick nytt boende direkt och tackade ja till det utan att ha pratat med min bror.

    Det gemensamma barnet ska fortsätta samma förskola. Oklart hur det ska fungera i praktiken enligt mig.

    De äldre barnen börjar ny skola efter jullovet.
  • Anonym (Syster)
    Fröken W skrev 2021-12-30 22:50:42 följande:
    De har sagt varannan vecka. Men jag fattar inte hur det ska gå till. Marie kommer att jobba kvar på orten där de bott, jobbar 10-11 timmars pass plus restid till nya boendet. Känns ohållbart och inte bra för något av barnen.

    Hon har inte tagit med deras gemensamma barn nu. Barnet kommer vara med min bror under nyårshelgen.

    Jag fick reda på att de skulle separera i slutet av november. Hon fick nytt boende direkt och tackade ja till det utan att ha pratat med min bror.

    Det gemensamma barnet ska fortsätta samma förskola. Oklart hur det ska fungera i praktiken enligt mig.

    De äldre barnen börjar ny skola efter jullovet.
    Det kommer inte att fungera alls. Vi låtsas att hon börjar jobba 8 på morgonen. Det gemensamma barnet ska till fsk så hon hinner köra till jobbet också. De har tio mil att köra. De behöver alltså åka nånstans halv sju-kvart i sju på morgonen. Sedan jobbar hon minst tio timmar, då är klockan 18 när hon slutar. Då ska hon hämta barnet från fsk, de ska åka hem tio mil igen och sen ska barnet få middag då, som också tar tid att laga. Innan ungen har fått mat i magen är klockan alltså redan runt 20 på kvällen. Finns knappt tid till att umgås med mamma, kanske några minuter tv också men sen måste ju barnet sova för att orka upp tidigt morgonen därpå, kanske kl 6 i runda slängar. Som jag sa, vansinne! Nej det där måste han sätta stopp för. Han får säga att han tänkt efter, lägga fram hur dagarna kommer se ut för barnet och säga att det är fullständigt olämpligt för barnet. Det går bara inte! Och blir ingen kvalitet för deras relation heller (mamma/barn), plus att barnet går som i ett ekorrhjul på mammaveckorna. Nej!
  • Anonvm
    Fröken W skrev 2021-12-30 22:50:42 följande:
    De har sagt varannan vecka. Men jag fattar inte hur det ska gå till. Marie kommer att jobba kvar på orten där de bott, jobbar 10-11 timmars pass plus restid till nya boendet. Känns ohållbart och inte bra för något av barnen.
    Det ligger ju lite i sakens natur att man ganska säkert behöver "stuva om" en hel del i sin vardag när man separerar, om man har för avsikt  få ett växelvist boende att fungera.

    När man lever ihop så är det nog inga problem om den ena jobbar skift eller har nått oregelbundet schema...
    Men om man vill att ett växelvist boende ska fungera så behöver man ju ställa om sin arbetssituation så att den iaf minst är kompatibel med fsk öppettider de dagar som man har barnet boende hos sig.

    Att arbeta 11tim pass som ensamstående har jag svårt att se hur det skulle fungera bra ur ett barnperspektiv. Men å andra sidan lär man ju inte jobba 5 dar i veckan med så långa pass....

    Men det jag vill komma till är att denna "Marie" behöver inte nödvändigtvis ha som plan att behålla dessa arbetstider...
  • Tow2Mater
    Anonym (Syster) skrev 2021-12-30 23:23:31 följande:
    Det kommer inte att fungera alls. Vi låtsas att hon börjar jobba 8 på morgonen. Det gemensamma barnet ska till fsk så hon hinner köra till jobbet också. De har tio mil att köra. De behöver alltså åka nånstans halv sju-kvart i sju på morgonen. Sedan jobbar hon minst tio timmar, då är klockan 18 när hon slutar. Då ska hon hämta barnet från fsk, de ska åka hem tio mil igen och sen ska barnet få middag då, som också tar tid att laga. Innan ungen har fått mat i magen är klockan alltså redan runt 20 på kvällen. Finns knappt tid till att umgås med mamma, kanske några minuter tv också men sen måste ju barnet sova för att orka upp tidigt morgonen därpå, kanske kl 6 i runda slängar. Som jag sa, vansinne! Nej det där måste han sätta stopp för. Han får säga att han tänkt efter, lägga fram hur dagarna kommer se ut för barnet och säga att det är fullständigt olämpligt för barnet. Det går bara inte! Och blir ingen kvalitet för deras relation heller (mamma/barn), plus att barnet går som i ett ekorrhjul på mammaveckorna. Nej!
    Eller så har hon hittat billigt boende, kan jobba 60% (kanske 3 nätter i månaden, och säger upp fsk) och lever gott på underhåll/barnbidrag/bostadsbidrag etc.
  • anonimus

    Det viktigaste i dagsläget är att se till att barnet har sitt boende hos din bror.

    Han ska inte skriva på någon flyttanmälan!

    Han ska se till att Marie skriver på flyttanmälan till hans adress. Hon kan inte ändra adressen till sig själv och de andra barnen och låta gemensamma barnet stå kvar på gamla adressen.

    Vägrar hon att skriva gemensamma barnet på din brors adress då ska din bror ändå skicka in adressändring till sig utan hennes påskrift. Skatteverket kommer då att göra en utredning och skriva barnet på den adressen som är närmast förskolan vilket är din brors. Efter det kan han ta tag i frågan om umgänge.

    Se till att han gör det helst idag! Går att skicka in digitalt. Han skickar in ansökan. Sen kan hon gå in och godkänna. Gör hon inte det inom en viss tid så blir det utredning.

  • Anonvm
    anonimus skrev 2021-12-31 09:42:16 följande:

    Det viktigaste i dagsläget är att se till att barnet har sitt boende hos din bror.

    Han ska inte skriva på någon flyttanmälan!

    Han ska se till att Marie skriver på flyttanmälan till hans adress. Hon kan inte ändra adressen till sig själv och de andra barnen och låta gemensamma barnet stå kvar på gamla adressen.

    Vägrar hon att skriva gemensamma barnet på din brors adress då ska din bror ändå skicka in adressändring till sig utan hennes påskrift. Skatteverket kommer då att göra en utredning och skriva barnet på den adressen som är närmast förskolan vilket är din brors. Efter det kan han ta tag i frågan om umgänge.

    Se till att han gör det helst idag! Går att skicka in digitalt. Han skickar in ansökan. Sen kan hon gå in och godkänna. Gör hon inte det inom en viss tid så blir det utredning.


    Som jag förstått historien så bor ju fadern kvar i deras tidigare gemensamma bostad, om så är fallet så är ju redan barnet skrivet där?
  • Anonym
    Anonym skrev 2021-12-30 21:10:21 följande:

    Vad är det som gör att du inte ser din bror som tillräckligt kompetent att sköta sin egen livssituation? 


    Håller med
  • Anonym
    Anonym (Famrätt) skrev 2021-12-30 20:58:36 följande:

    Kort svar. Du kan inte göra något.


    Håller med
Svar på tråden Separation - vårdnadstvist