• Anonym (Ts)

Är det tillåtet att skjuta fyrverkerier på min egen tomt när som helst?

Jag blir inte klok på vad som gäller. Det finns massa regler om vad man inte får skjuta utan tillstånd, som smällare och fyrverkerier med pinne osv. 

Sen finns det lokala ordningsföreskrifter i kommunen som talar om när och var man får och inte får skjuta fyrverkerier på allmän plats. (i min kommun får man bara skjuta kl 23-01 nyårsnatten).

Men om jag skjuter fyrverkerier av tillåten sort på min egen tomt där jag inte riskerar att skada människor eller byggnader, finns det då något förbud mot att man gör det tex den 29 december?

Jag är bara nyfiken eftersom det är så oerhört många som ondgör sig över de som skjuter ett par dagar i förväg och de verkar anse att det är olagligt att göra det. Sen får hundägare och andra vara jätteupprörda, jag vill bara veta vad som är tillåtet och inte. 

(Och nej, jag har inga fyrverkerier alls och har inte för avsikt att skaffa några heller)

• Svar på tråden Är det tillåtet att skjuta fyrverkerier på min egen tomt när som helst?
  • Anonym (Q)

Nej, det är det inte. 

• Anonym (de jure)

Får man bara skjuta 23-01 nyårsnatten i din kommun så är det ju det som gäller, om du är i kommunen. Vad är det som är svårt?

• Anonym (Ts)
    Anonym (de jure) skrev 2021-12-30 23:13:03 följande:

Får man bara skjuta 23-01 nyårsnatten i din kommun så är det ju det som gäller, om du är i kommunen. Vad är det som är svårt?

Läste du vad jag skrev? Att det klockslaget står i de lokala ordningsföreskrifterna som ju bara gäller offentlig plats. Villet inte privata fastigheter är.
  • Anonym (Hmm)

Står det inget om tättbebyggt område t ex?

• Anonym (de jure)
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-30 23:16:01 följande:
    Läste du vad jag skrev? Att det klockslaget står i de lokala ordningsföreskrifterna som ju bara gäller offentlig plats. Villet inte privata fastigheter är.
    Okej, i min kommun står det bara mellan två klockslag punkt, inget om plats, vilket då får förmodas gälla överallt. Men här är det från kl 16- 04 på nyårsnatten.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-30 23:16:01 följande:
    En privat tomt i ett villaområde är inte så privat när det kommer till fyrverkerier.
Svar på tråden Är det tillåtet att skjuta fyrverkerier på min egen tomt när som helst?