• Touma

pojke som spelar dataspel sent! Lösning?

Jag vill veta ni som har pojkar/flickor som spelar ps4/dataspel sent till kl 03-04 vad gör ni för att få dem in till säng tidigare än så? 

Jag har en pojke som vill spela hela natten hade han bestämt så skulle han spela till kl 06 och skita i hur han mår med mera. Jag bad honom lägga sig inatt runt 03 men han blev arg och aggressiv och börjar gråta för att han ej vill sova och vill fortsätta spela!

Teorin jag använde var att ifall han ej går och lägger sig nu blir det spel förbud på en hel vecka plus indrag av mobil då lyssnar han direkt men samtidigt är han ej glad eller nöjd! 

Tar emot all tips tack :)

• Svar på tråden pojke som spelar dataspel sent! Lösning?
  • Touma

Tack för era svar det uppskattas. 

Min son är 11 år fyller 12 nästa år. Jag har suttit och pratat med honom tidigare att det är ok spela under vardagar alltså skoltid enbart mellan 18-20 och då ska han ha gjort alla sina läxor samt inte ha någon frånvaro från lektioner eller förseningar eller klagomål från lärarna.

Varje gång jag pratar med honom att han ej kan få spela så länge då blir han arg och börja säga det är lov och jag borde få spela så länge jag vill vad ska jag annars göra och sånt snack. Jag har förklarat för honom hur det börjar synas svarta säckar under ögonen och att du äter dåligt och allt men är så envis att han lyssnar i början men sen går han tillbaka till sin vana. 

När jag pratar med hans pappa så är han samma sak säger att det är lov med mera men pratar med sonen men det blir inte bättre.

Jag är gravid och sover tidigt så jag har svårt för att sitta vara vaken till exempelvis 00 för att sedan ta kontrollerna från honom eller på annat sätt. Han stänger in sig i rummet hela dagarna antingen håller han i mobilen eller dataspel, han ville ha Netflix och disney plus i mobilen och ja sa ett stort NEJ för då är det kört.

Nu har jag tagit både kontrollerna och mobilen för att han ska vakna till liv igen. Han brukade skrika när han spelade förr och gråta som om han vore en 5 åring när han förlorar spel med mera men nu är lite bättre.

• Touma

Min man har skämt bort våran son så mycket då han ensam pojke mellan 2 äldre systrar, så han vill inte att sonen ska bli sur och ledsen men jag har alltid sagt det är ej okey att skämma bort honom för han kommer inte bli bättre av det !

Jag pratade med honom igår och förklarade att det ej går att spela längre än så för det stör hans sömn och han mår sämre och allt, han vägrade och ville spela till 01 under lovet men jag höll mig till 00, han tjatade och jag sa till honom antingen accepterar du det eller så blir du utan mobil och dataspel. Han börjar jämföra hur andra har det typiskt barn men i slutändan så gick han med på det. 

Tyvärr våran son är inte den pojke som lyder när vi säger till honom att han ska göra det så gör han det, han måste göra så stor sak av det. Vi jobbar på det, han lyder sin far ja men mig som mamma han är väldig svår, tyvärr.

Svar på tråden pojke som spelar dataspel sent! Lösning?