• Litorina

pojke som spelar dataspel sent! Lösning?

Det är ju något annat som är fel, låter det som. Vi säger åt våra barn när de ska stänga av och då gör de det (ibland efter tjat). Skiter han i vad du säger även i andra situationer? I så fall måste du ta tillbaka föräldrarollen generellt och visa att det är du som bestämmer. Inte genom att straffa utan genom att förklara dina beslut och stå fast vid dem. Ska han sluta spela kl 21 så är det det som gäller. Stänger han inte av själv får du gå in och stänga av och ta med tex tangentbordet så det inte går att spela.

Och du behöver absolut inte sitta uppe till klockan 12 på natten. Ett barn i hans ålder behöver gå och lägga sig innan dess.

• Litorina
    Touma skrev 2022-01-01 19:37:05 följande:

Min man har skämt bort våran son så mycket då han ensam pojke mellan 2 äldre systrar, så han vill inte att sonen ska bli sur och ledsen men jag har alltid sagt det är ej okey att skämma bort honom för han kommer inte bli bättre av det !

Jag pratade med honom igår och förklarade att det ej går att spela längre än så för det stör hans sömn och han mår sämre och allt, han vägrade och ville spela till 01 under lovet men jag höll mig till 00, han tjatade och jag sa till honom antingen accepterar du det eller så blir du utan mobil och dataspel. Han börjar jämföra hur andra har det typiskt barn men i slutändan så gick han med på det. 

Tyvärr våran son är inte den pojke som lyder när vi säger till honom att han ska göra det så gör han det, han måste göra så stor sak av det. Vi jobbar på det, han lyder sin far ja men mig som mamma han är väldig svår, tyvärr.

Mina barn gör inte heller vad vi ber dem direkt och utan klagan. Det kan bli rena rama kriget när det ska städas tex. Men vi ger oss inte och det vet de.

Och funkar inte ord, då är det handling som gäller.
Svar på tråden pojke som spelar dataspel sent! Lösning?