• Poisonivy

    Svartsjuk flickvän

    Hej! Idag är det ju nyår och jag sitter på landet med min familj och är sjuk. Tanken var egentligen att fira nyår med ett gäng kompisar i stan men nu blir det ej så. Min pojkvän ska fira med sina kompisar i hans hemstad. Grejen är den att jag är lite orolig nu när han ska fira med sina kompisar och att ett gäng tjejer skulle komma också. Jag känner inte dem här personerna och vet inte vilka dem är. Känns så dumt att bli orolig för jag litar ju på honom men på något sätt försvinner inte den jobbiga känslan. 

    Har blivit lite sur på honom upprepande gånger då han har kommenterat hur andra tjejer är snygga osv, har gillat bilder på lättklädda och halvnakna tjejer från hans hemstad på Instagram samt har även berättat om några snygga tjejer på hans program på universitetet. Jag har sagt att jag blir sårad när han håller på så, men han fortsätter ändå. Han säger att det är kul att reta mig... 

    Är egentligen inte orolig för att han ska vara otrogen ikväll, men är lite orolig för att någon/några av tjejerna som kommer ska vara singlar och försöka stöta på honom mm. Han brukar dricka väldigt mycket på fester och är rädd att han ska förlora konsekvenstänkandet. 

    Någon som har tips på hur man kommer bort från dessa tankar? Vill inte framstå som någon osäker svartsjuk flickvän.

  • Svar på tråden Svartsjuk flickvän
  • Anonym (hyi)
    Poisonivy skrev 2021-12-31 16:06:56 följande:
    Nej det låter ju inte alls kul. Vi har även bråkat om att han är taskig mot mig inför andra men att han då säger att han bara skämtar. Han säger att han är uppväxt med hård jargong i en familj med tre söner där han är den yngsta. Att han alltid har fått "kämpa" sig fram i livet. Min familj är väldigt varm och vi är väldigt snälla mot varandra. Han brukar säga att vi är "känsliga" i min familj. 
    Fast bara ett skämt gäller när bägge personerna i situationen är med på det hela. När en person gör något mot en annan som sårar hen, låter det som bara ett skämt? Nej. Det kan absolut vara ett skämt, men ett skämt är inte harmlöst i sig. En mobbare kan gå på sitt offer genom skämt, det är extremt vanligt att skämt används på det sättet. Skämt kan användas av personer som psykiskt misshandlar sina partners också. Men dessa saker är inte -bara skämt- och de är inte acceptabla för att de är skämt. Det är elakt beteende. Huruvida personen som utför detta elaka beteende finner det roligt eller inte gör inte saken bättre.

    Du förklarar att hans beteende sårar dig och att du finner det taskigt. Han försöker manipulera dig genom att kalla det skämt och lägga ansvaret på situationen på dig genom att försöka säga att problemet är att du är för känslig. Men det spelar ingen roll ens om du är "känsligare" än honom, en partner som älskar och respekterar en kommer självklart inte aktivt försöka såra sin partner och sedan lägga skulden på henne. 
  • Poisonivy
    Anonym (hyi) skrev 2021-12-31 16:22:19 följande:
    Fast bara ett skämt gäller när bägge personerna i situationen är med på det hela. När en person gör något mot en annan som sårar hen, låter det som bara ett skämt? Nej. Det kan absolut vara ett skämt, men ett skämt är inte harmlöst i sig. En mobbare kan gå på sitt offer genom skämt, det är extremt vanligt att skämt används på det sättet. Skämt kan användas av personer som psykiskt misshandlar sina partners också. Men dessa saker är inte -bara skämt- och de är inte acceptabla för att de är skämt. Det är elakt beteende. Huruvida personen som utför detta elaka beteende finner det roligt eller inte gör inte saken bättre.

    Du förklarar att hans beteende sårar dig och att du finner det taskigt. Han försöker manipulera dig genom att kalla det skämt och lägga ansvaret på situationen på dig genom att försöka säga att problemet är att du är för känslig. Men det spelar ingen roll ens om du är "känsligare" än honom, en partner som älskar och respekterar en kommer självklart inte aktivt försöka såra sin partner och sedan lägga skulden på henne. 
    Ja så sant. Tack för allt ni skriver, det hjälper mig så mycket! 

    Jag har som sagt försökt nå fram till honom hur jag känner osv, men som du skriver så vänder han alltid om det hela så att det är jag som övertänker och är känslig osv.

    Det rätta kanske är att bryta upp och gå vidare, men vill ändå inte göra slut...
  • Anonym (Mimmi)
    Poisonivy skrev 2021-12-31 15:19:51 följande:
    Han ser ju bra ut men inte snygg snygg skulle jag säga. Men finns fortfarande risk att andra tjejer stöter på honom. Tack för att du ändå förstår om jag är svartsjuk och också tycker det är märkligt hur han beter sig. Får säga till på skarpen nästa gång det sker och om det inte blir bättre då kanske jag får göra slut.
    Säga till på skarpen?
    Menar du att du ska bestämma vad han får lov att göra eller titta på?
    Då kan du räkna med att han lämnar dig.
  • Poisonivy
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-12-31 16:51:05 följande:
    Säga till på skarpen?
    Menar du att du ska bestämma vad han får lov att göra eller titta på?
    Då kan du räkna med att han lämnar dig.
    Ja iaf att han inte får gilla bikinibilder och halvnakna bilder på instagram. Det är väl inte för mycket att begära?
  • Anonym (Mimmi)
    Poisonivy skrev 2021-12-31 17:11:41 följande:
    Ja iaf att han inte får gilla bikinibilder och halvnakna bilder på instagram. Det är väl inte för mycket att begära?
    Jo, det är för mycket att begära.
    Du kan berätta att det får dig att må dåligt men du kan inte kräva något. Han får billa vilka bilder han vill. Det bestämmer inte du.

    Inte "FÅR" gilla *valfri bild på instagram*?
    Haha, jag hade sagt tack och hej till någon som skriver regler för vad jag får eller inte får göra.
  • Vladdis

    Ett seriöst förhållande handlar väl endå om respekt & att sätta upp rimliga gränser för huruvida förhållandet ska se ut. Han låter fett omogen, men det är väl de flesta småkidz. (ja om man är 21 så är ni ynglingar). Det finns flera fiskar i sjön, speciellt som kvinna. Vissa saker ska du inte acceptera, så var villig att gå ifall situationen eskalerar. Prepubertala pojkfasoner är vad han håller på med.

  • Poisonivy
    Vladdis skrev 2021-12-31 18:27:53 följande:

    Ett seriöst förhållande handlar väl endå om respekt & att sätta upp rimliga gränser för huruvida förhållandet ska se ut. Han låter fett omogen, men det är väl de flesta småkidz. (ja om man är 21 så är ni ynglingar). Det finns flera fiskar i sjön, speciellt som kvinna. Vissa saker ska du inte acceptera, så var villig att gå ifall situationen eskalerar. Prepubertala pojkfasoner är vad han håller på med.


    Ja håller med. Har sagt det till honom flera gånger men då säger han förstås att han inte alls är det. Att istället jag är den omogna haha.
  • Poisonivy

    Hörni, vill uppdatera situationen lite nu. 

    Hela kvällen har han inte någon gång filmat runt eller tagit något foto och skickat till mig. Eller ens sagt vad de hållit på med. Så frågade en gång om han ville visa vad de gjorde o så. Han gjorde det då, men blev ingen förbättring efter det. 

    På tolvslaget skickade han bara ett ynka gott nytt år-sms vilket jag blev oerhört besviken på då jag ändå trodde att han skulle ringa. 

    Jag blev väldigt ledsen så tillslut skrev jag ett sms till honom att jag tyckte att det var tråkigt att han inte hade ringt till mig på tolvslaget. Jag velade säkert fem minuter innan jag skickade för jag visste hur han skulle reagera. Jag låter ju som ett psycho typ. Men samtidigt mådde jag så dåligt över det så kändes ändå rätt att skriva hur jag kände. 

    Han har öppnat meddelandet men inte svarat på en kvart nu Gråter

  • Flower86

    Du är värd SÅ mkt bättre än den där skiten.

    Välj någon som prioriterar DIG på nyår och alla andra dagar också.

    Kram, vet hur det känns,!

  • Vladdis
    Poisonivy skrev 2022-01-01 01:15:27 följande:

    Hörni, vill uppdatera situationen lite nu. 

    Hela kvällen har han inte någon gång filmat runt eller tagit något foto och skickat till mig. Eller ens sagt vad de hållit på med. Så frågade en gång om han ville visa vad de gjorde o så. Han gjorde det då, men blev ingen förbättring efter det. 

    På tolvslaget skickade han bara ett ynka gott nytt år-sms vilket jag blev oerhört besviken på då jag ändå trodde att han skulle ringa. 

    Jag blev väldigt ledsen så tillslut skrev jag ett sms till honom att jag tyckte att det var tråkigt att han inte hade ringt till mig på tolvslaget. Jag velade säkert fem minuter innan jag skickade för jag visste hur han skulle reagera. Jag låter ju som ett psycho typ. Men samtidigt mådde jag så dåligt över det så kändes ändå rätt att skriva hur jag kände. 

    Han har öppnat meddelandet men inte svarat på en kvart nu 

    //


    Sörj inte över honom. Alltså jag säger detta med en rejäl dos självkritik då jag är låååångt ifrån perfekt. Vi killar mognar inte till oss i skallen förräns vi blir runt 25-26. Vi är villiga att säga nästan vad som helst & spela vilken roll som helst för att garantera tillgången till sex. Du låter inte på dina inlägg som något psycho, det låter enbart som att du vill ha en seriös relation & bygga något gemensamt - eller? Ställ dig frågan ifall denna kille är rätt person att göra det med. Låter som om han tar dig för givet, har själv varit den som blivit tagen för givet i relationer. Det är ingenting roligt, man börjar tvivla på sig själv för att den andra parten gaslightar sönder ens tankar. Du är värd bättre, sikta högre. Låt dessa småpojkar fjanta runt & dejta äldre män. Som har någon form av mognad.
  • Poisonivy
    Vladdis skrev 2022-01-01 21:58:44 följande:

    Sörj inte över honom. Alltså jag säger detta med en rejäl dos självkritik då jag är låååångt ifrån perfekt. Vi killar mognar inte till oss i skallen förräns vi blir runt 25-26. Vi är villiga att säga nästan vad som helst & spela vilken roll som helst för att garantera tillgången till sex. Du låter inte på dina inlägg som något psycho, det låter enbart som att du vill ha en seriös relation & bygga något gemensamt - eller? Ställ dig frågan ifall denna kille är rätt person att göra det med. Låter som om han tar dig för givet, har själv varit den som blivit tagen för givet i relationer. Det är ingenting roligt, man börjar tvivla på sig själv för att den andra parten gaslightar sönder ens tankar. Du är värd bättre, sikta högre. Låt dessa småpojkar fjanta runt & dejta äldre män. Som har någon form av mognad.


    TACK! Behövde verkligen den här texten nu ????
  • Poisonivy
    Vladdis skrev 2022-01-01 21:58:44 följande:

    Sörj inte över honom. Alltså jag säger detta med en rejäl dos självkritik då jag är låååångt ifrån perfekt. Vi killar mognar inte till oss i skallen förräns vi blir runt 25-26. Vi är villiga att säga nästan vad som helst & spela vilken roll som helst för att garantera tillgången till sex. Du låter inte på dina inlägg som något psycho, det låter enbart som att du vill ha en seriös relation & bygga något gemensamt - eller? Ställ dig frågan ifall denna kille är rätt person att göra det med. Låter som om han tar dig för givet, har själv varit den som blivit tagen för givet i relationer. Det är ingenting roligt, man börjar tvivla på sig själv för att den andra parten gaslightar sönder ens tankar. Du är värd bättre, sikta högre. Låt dessa småpojkar fjanta runt & dejta äldre män. Som har någon form av mognad.


    TACK! Behövde verkligen den här texten nu ????
    Poisonivy skrev 2022-01-01 23:48:02 följande:

    TACK! Behövde verkligen den här texten nu ????


    ?????? Var medan som en emoji som ej visades på detta forum. Menade iaf inte att frågetecknena skulle dyka upp!
  • Anonym (relaterar)

    Får man fråga hur det gick sen?
    Fick du något mer svar senare på kvällen och har ni pratat ut? 
    Hursomhelst så förtjänar du en kille som respekterar dig och bara vill vara med dig. Ingen som får dig att må dåligt... 

  • Poisonivy
    Anonym (relaterar) skrev 2022-01-03 00:24:06 följande:

    Får man fråga hur det gick sen?
    Fick du något mer svar senare på kvällen och har ni pratat ut? 
    Hursomhelst så förtjänar du en kille som respekterar dig och bara vill vara med dig. Ingen som får dig att må dåligt... 


    Han sa att han helt hade missat meddelandet... Vi pratade väldigt mycket om det hela och hur jag kände osv, och han blev typ besviken eftersom han tyckte att han hade gjort så många snälla saker den dagen. Men tycker ändå att "situationen" har blivit bättre. Han är förstås fortfarande väldigt skämtsam av sig och vissa av de tar jag ju inte illa upp. Det är mer när han är "taskig" mot mig inför andra. 

    Jag har däremot varit väldigt ledsen de senaste dagarna, gråtit tyst varje dag... Det är mer för att jag är så förvirrad. Mådde väldigt dåligt efter denna tråd för blev en chock, samtidigt som jag känner igen mycket av det ni har skrivit, men det är svårt att ta in. Jag har även läst på lite, bla om psykiskt misshandel och verbal misshandel och det gör mig också väldigt ledsen. 

    En annan del av mig känner bara att han egentligen är en toppenkille som bara tycker det är kul att reta och skoja lite med mig ibland, att han verkligen tycker om mig. Har dock uttryckt nu flera gånger att han inte ska ta mig för givet och att jag lämnar om han inte börjar respektera mig mer. Så får se om det blir någon förbättring. 

    Älskar ju honom som sagt hur mycket som helst, men samtidigt har jag tankar på att göra slut, så det är väldigt jobbigt. 
  • Anonym (relaterar)
    Poisonivy skrev 2022-01-03 23:02:13 följande:
    Han sa att han helt hade missat meddelandet... Vi pratade väldigt mycket om det hela och hur jag kände osv, och han blev typ besviken eftersom han tyckte att han hade gjort så många snälla saker den dagen. Men tycker ändå att "situationen" har blivit bättre. Han är förstås fortfarande väldigt skämtsam av sig och vissa av de tar jag ju inte illa upp. Det är mer när han är "taskig" mot mig inför andra. 

    Jag har däremot varit väldigt ledsen de senaste dagarna, gråtit tyst varje dag... Det är mer för att jag är så förvirrad. Mådde väldigt dåligt efter denna tråd för blev en chock, samtidigt som jag känner igen mycket av det ni har skrivit, men det är svårt att ta in. Jag har även läst på lite, bla om psykiskt misshandel och verbal misshandel och det gör mig också väldigt ledsen. 

    En annan del av mig känner bara att han egentligen är en toppenkille som bara tycker det är kul att reta och skoja lite med mig ibland, att han verkligen tycker om mig. Har dock uttryckt nu flera gånger att han inte ska ta mig för givet och att jag lämnar om han inte börjar respektera mig mer. Så får se om det blir någon förbättring. 

    Älskar ju honom som sagt hur mycket som helst, men samtidigt har jag tankar på att göra slut, så det är väldigt jobbigt. 
    Va skönt att ni fick prata ut och att du fick berätta hur du känner även om han tyvärr inte verkar förstå. Man märker tyvärr väldigt sällan om man blir dåligt behandlad av sin partner, man försöker komma med ursäkter och förklaringar till deras beteende.. det är först när andra pekar ut det som man inser sin situation. Om det är psykisk misshandel så kommer det tyvärr inte att bli bättre.
    Det är bra att du har insett och stått upp för dig själv, nu har du gett han en andra chans att visa om man vill ha kvar dig så måste han visa det mer. Känner du att han går över gränsen så lämna
Svar på tråden Svartsjuk flickvän