• frlu

Trots & två trötta föräldrar

Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader.

När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu har det verkligen eskalerat.

Han slåss, rivs, kastar saker och skriker när han inte får som han vill jämt. Han vägrar klä på sig, borsta tänderna, äta emellanåt går inte alls, byta blöja.. Allt vi gör är med stort motstånd och alltid bråk.

Vi försöker vara lugna med honom men erkänner att vi såklart inte alltid klarar det.

Det som tjatas mest om här hemma är tv, det är det enda han vill göra om dagarna. Det är de första han säger när han vaknar på morgonen och det första han säger när jag hämtar honom på förskolan.

Innan lillebror kom fick han titta efter förskolan för att "varva" ned och det blev 1-2 timmar framför tven.

Nu de senaste månaderna har han tittat på morgonen när han vaknat för att jag ska kunna amma, gå på toa osv,. Sen har vi försökt hålla det till att han får titta när det blir mörkt ute. Men det är inte alltid vi orkat hålla på det tills dess... När vi stänger av tven får han vredesutbrott.

Han är så duktig på att prata och säger ofta att vi är dumma för att han inte får titta tv när han vill.

Vi försöker vara ute mycket men så fort vi ska gå in är det första han säger "får jag titta tv".

Idag grät han helt hysteriskt i 20 min för att han inte fick titta tv på dagen.

Vi känner nu att vi orkar inte hur mycket som helst. Vi sover redan dåligt med en bebis som ska amma 4-5 ggr per natt och min man sover med stora sonen och han sover väldigt oroligt, vaknar flera ggr per natt.

Vi bråkar ofta och det tar så mycket energi av oss. Vi vet inte hur vi ska bryta detta negativa mönster och komma in i en vardag utan massa bråk och vredesutbrott hela tiden.

När vi ska göra saker ensamma som handla, träna osv har vi konstant dåligt samvete för att vi lämnar varandra själva. Men det måste man ju ibland!

Någon som har gått igenom liknande eller har tips?

Tilläggas ska att jag har varit hos kurator på BVC och pratat om detta, fick bra tips som jag testat/testar.

• Svar på tråden Trots & två trötta föräldrar
  • Spucks

Jag tycker det låter helt normalt - trots är normalt i den åldern, att det blir värre med en ny syskon är normalt och TV är på ett sätt beroendeframkallande.

Ju vet jag ju inte vad ni redan har provat, men jag har följande tipps:
    Ang
    ående "vanliga" trotsen:
    * se till att ha tydliga regler och gränser som faktist är där eftersom den har en mening (dvs. inga regler för reglernas skull) och st
    å fast vid dem
    * tydliga, logiska konsekvenser när i fall han överträder gränser
    * låt honom bestämma så mycket som möjlig själv
    * stödja hans strävan efter självständighet (det inkludera att bli av med blöjan - nästan 100% av barnen är redo att vara utan blöja vid 2
    årsdagen, då slipper ni även kampen med blöjbyte)
    * mycket rörelse och bra mat
    * undvik överstimulering (genom skärmar, leksaker som ljuder/blinkar, aktiviteter, ljud, annan underh
    ållning)
    * ser till att han f
    år tillräklig med uppmärksamhet när han INTE trotsar
    * ser över hur ni kommunicerar med honom - undvik ordet "inte", dvs. säg till honom vad han ska göra istället för vad han inte ska göra; och ställ inga fr
    ågor när det egentligen är en instruktion - att säga saker som "Kan du göra X?" är ett artigt sätt att framföra en anvisning, men ett litet barn ser det ordagrant som en fråga. Jag upplever att många strider med småbarn beror på just det: föräldrar vill att barnet (inte) gör någonting och istället för att säga det, frågar de barnet om hen vill göra det och blir förbannad när valet barnet träffar inte passar dem.

Ang
    ående syskonen:
    * gör honom delaktig s
    å mycket som möjligt
    * framhäva det positiva i att vara det äldre syskon s
    å mycket som möjligt - inte bara direkt till honom, utan även "vid sidan", tex. kan du prata med bebisen och säga saker som "Du vill också har lördagsgodis? Nej, du får nöja dig med mjölken, för du är för liten. Storebror får äta det, för han är ju redan 2år!"; eller för att kanske främja relationen lite "Storebror, din lillebror har tittat på dig hur åkte ner den där rutschkanan - han tyckte det var jättehäftig, kan du visa honom igen!?"

Ang
    ående TVn:
    Upp till 2 timmar per dag är redan extrem mycket för en 2
    åring och nu blev det ju tom ännu mer. Eftersom det orsakar mycket bråk och ni klarar tydligen inte att vara konsekvent med det och det kommer bli mer och mer bråk hela tiden när ni försöker limitera det, tycker jag att ni borde gå cold turkey. Jag föreslår att TVn "går sönder" och att det tar ett tag (minst en vecka, helst flera veckor) tills den fungerar igen. Att inte får någonting alls är oftas lättare för barn (och vuxnar) än att få något begränsad, för att sluta med något man tycker är kul är svårt, speciellt när man inte förstå meningen med det. Och att inte tillåta något alls är enklare för föräldrar än att tillåta det limiterad. 
    Medan han blir avvant fr
    ån sitt "beroende" kan ni föräldrar funder på vettiga limiteringar och sedan vara sträng med dem när TVn blev "reparerad".

• AMCG

Vi fick sluta med tv och iPad för då slutade vredesutbrotten. Sen fick barnen se ett avsnitt eller en begränsad tid där vi satte en timer på 10-30 min. I början då var det lite sura miner men efter att vi var konsekventa så fungerade det.

Våra barn kan inte se på tv eller iPad varje dag för då blir de så där omöjliga. Utan tv eller iPad så får inte dem sånna utbrott. De ser oftast enbart på helgerna.

Det behöver så klart inte vara samma sak för alla barn.

• nernu

Ni har all min medkänsla! Det tråkiga svaret är att det som kan hjälpa er är sånt som till en början kommer kräva ännu mer energi. Sluta med blöja är en sån sak. Energikrävande men vi upplevde att livet blev betydligt enklare.

Lägg ner tv. Mycket enklare sagt än gjort och det kommer vara hemskt i början men det blir bättre. Han kommer lära sig att varva ner och sysselsätta sig själv utan tv men det kommer inte hända om ni inte stryper tillgången.

Svar på tråden Trots & två trötta föräldrar