Barnlängtan som ej släpper, blir bara starkare…
Ja? som rubriken lyder. Fick 4:e barnet för snart 3 år sedan, och har sedan dess längtat efter ett femte och sista barn. Och ja - ett sista - eftersom vi nyss passerat 40 år, och min personliga gräns är 42-43 år. Därefter känner jag själv att det är stopp. Jag har alltså under ett par år gått och riktigt klurat och tänkt på min längan, varför? Varför inte? För-nackdelar etc etc etc? i nuläget är det 11 år mellan barnen. Min man är nöjd och jag vet att han tror att även jag är nöjd? och jag vet att han inte alls har någon tanke på ännu ett barn, medans jag haft det under ett par års tid? Så varför har jag inte haft en dialog med honom kring detta tidigare? Jo, ja har velat respektera och ta hänsyn till min mans beslut - inga fler barn. Jag har försökt bearbeta (bort) min längtan , försökt övertyga mig själv om att det är en sk falsk biologisk klocka som tickar. Kanske sorg över att barnafödandet och bebistiden är över? Det kan ju skapa falsk barnlängtan. Även när vi haft kräksjuka och evighets-vab har jag passat på att tänka att DETTA vill jag väl inte riskera få ännu mer av i framtiden? Eller när alla liksom sover bra och hela nätter så tänker jag VARFÖR vill du tillbaka till sömnlösa nätter!? Eller att tänka praktiskt - som min man alltid gör mer än mig - hur i helskotta ska vi få plats med en vagn i 7-sitsiga bilen med ett barn till? Det känns som om jag har vänt på alla möjliga stenar för att övertala mig själv om att min barnlängtan är FEL! Men varför blir längtan bara starkare? Och jag exploderar snart, jag måste prata med min man om detta men jag är så dålig på att formulera mig muntligt? kan jag uttrycka mina känslor genom skrift till honom så han får en chans att begrunda det kanske? Befinner mig i en väldigt plågsam (för mig själv) sits just nu och uppskattar om ni med hårda ord inte skriver de orden, utan istället stöttar och hjälper mig?