• Anonym (Mia)

Introducera barnen för nya mannen, tips?

Steg 1. Träffas ute. Där det inte blir stelt och så mycket fokus på att tvångs umgås. Typ en timme i lekparken, en bio eller att din kille följer med på någon av barnens aktiviteter. Behöver inte vara alla barn samtidigt. Gör så några gånger tills de känns bekvämt.

Steg 2. Bjud hem killen på en fika. Inte så att alla barnen behöver sitta ner och fika med er men så att de är hemma o säger hel. Upprepa i ett par månader kanske en gång i veckan?

Steg 3. Bjud hem killen på middag. Samma lika som steg 2.

Steg 4. Har du ärende till killens lägenhet? Hämta en mobilladdare eller vad som. Ta med något barn och stanna kvar o små prata en stund. Nästa tillfälle ta en fika.

Steg 5. Se till att killen bjuder hem er på middag och filmkväll.

Steg 6. Bjud tillbaka på middag och filmkväll. Barnen behöver inte se film med er utan kan leka om de vill men filmen ska vara anpassad till dem.

Steg 7. Upprepa alla steg flera gånger. Låt killen sova över någon gång ibland när barnen är hemma.

Steg 8. Åk på semester ihop. Om ni börjar med steg 1 nu hinns steg 8 med lagom till sommar semestern.

Steg 9. Fira jul ihop. Mellan sommaren o jul fortsätter ni med alla steg däremellan.

Steg 10. Utvärdera hur alla steg har gått. Är det något barn som behöver mer tid? Vad har fungerat och vad har varit stekt.

• Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-03 14:02:56 följande:

Vore väl mest naivt att inte öht tänka på detta innan dom träffas. Jag förstår väl 100 % att det inte är en dans på rosor hela tiden.  Men självklart vill jag att första mötet skall vara trevligt för alla. 

Det är väl som i alla förhållanden, vardagen smyger sig på efter ett tag. Men inte visar man sina sämsta sidor på date ett precis.

Jag tror att precis alla som skall introducera en ny partner första gången för sina barn, tycker det känns nervöst.

Nu har tråden spårat ut till om jag är ett troll, för det är galet att introducera barn till nån man varit ihop med i 8 månader. Känns rätt skrattretande. Sen är det väl inte så konstigt att man ändå planerar en framtid med den man är tillsammans med? Sen kan det ju självklart ändå gå åt skogen, men det är väl knappast nåt man aktivt planerar..

Tycker inte att det är galet att planera att introducera barnen och mannen för varandra. Det som är galet är att du planerar att flytta ihop och skaffa barn innan du vet om dina barn och man är kompatibla med varandra. Iom att du har barnen så sällan så blir det ju ännu enklare att ha ett stabilt förhållande där ni ses och sover med varandra förutom varannan helg när du har barnen? Jag skrev lite steg i mitt tidigare svar som jag tycker är rätt enkla att förhålla sig till. Någon sa att det var snabbt för att du har barn med diagnos. Det vet jag inget om men tänker att det blir extra viktigt att anpassa efter alla dina barns olika förutsättningar. Hur kommer det sig att dina barn inte bor varannan vecka och hur blir de påverkade av att få ett småsyskon som bor heltid? Om ni är 40+ förstår jag att du skyndar då åldern tickar men du har ju redan fyra barn så du borde inte stressa. Man är lika mycket familj ändå vet du :)
  • Anonym (Mia)

Ta det stegvis TS så kommer det säkert gå bra. Tvinga dem inte att umgås utan mer acceptera att de finns i varandras närhet och förhoppningsvis gillar varandra. Din äldsta var väl 14 o i den åldern vill man ju oftast inte hänga med föräldrar. Så ingen stort och stelt utan börja introducera han och barnen i vardagen.

Svar på tråden Introducera barnen för nya mannen, tips?