• LinaFiaK

Så ont i magen

Hej!

Jag är i vecka 6 och har haft molande värk längst ner till vänster i typ 2-3 veckor nu, och vad jag förstått så är det helt normalt :)

Men, jag har under en veckas tid haft så himla ont i magen. Den bubblar, är gasig och lös i magen. Nu när jag precis åt lunch tex sitter jag vid skrivbordet böjd för de gör så ont. Det är en sån smärta man får när man är riktigt dålig i magen alltså. Är det fler som haft så här i början av en graviditet? Man läser ju mest om förstoppningar.

Man blir såklart lite orolig.

• Svar på tråden Så ont i magen
  • LinaFiaK
    Anonym (A) skrev 2022-01-03 14:55:01 följande:

Jag hade ganska liknande symtom som du från och med vecka 7+ och varade tills vecka 20 typ, efter de blev jag "normal" i magen, varken lös eller förstoppning. Men fram tills de var jag mer lös i magen, hade inte förstopping en enda gång.. (vilket jag ibland nästan önskade haha)

Ringde dock in pga smärta som du beskriver, fick jätte dåligt mötande i tele "det låter som missfall på G och du måste förstå att de kan vi inte göra något åt" jag grät i floder.. trodde såklart på läkaren.. Åkte in, fick VUL på sjukhuset och där sa dom att de är vanlig växtvärt och gaser. Dvs. Helt normalt.

Men fy vilket hemskt bemötande! Vad skönt att det visade sig vara helt normalt iallafall! Får hoppas att allt är ok för mig också, man är ju så himla orolig nu när det är så stor risk att få missfall. Men förhoppningsvis är det nog gaser och växtvärken som spökar för mig med då! :)
  • LinaFiaK
    Anonym (A) skrev 2022-01-03 15:30:14 följande:

Ja, allt var så nytt och alla hormoner osv. Man var ju så känslig och orolig i början. Tycker inte man säger så, man ska aldrig "ge diagnos" utan att undersöka ..

Hoppas allt går bra för dig. Om du är allt för orolig be om VUL.

Verkligen! Håller med dig!

Tack snälla! Ja jag ska ha inskrivningssamtal via telefon på fredag, kan höra med dom då. Kan man se så allt är ok så här pass tidigt i en graviditet med hjälp av VUL, eller behöver man vänta ett par veckor till i så fall?
  • LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-03 15:40:43 följande:

Om det inte ska råda minsta lilla tvekan vid VUL bör man vänta till v.8. Då ska nämligen hjärtats synas slå såvida fostret lever. 

Okej! Tack för svar :)
  • LinaFiaK
    Anonym (Hur?) skrev 2022-01-03 21:09:19 följande:

Är du redan i v6 om du hade ÄL runt 10/12?

Är väl så det räknas. Det räknas ju från den dagen man hade mens sist. Vilket var den 24/11. Då är det vecka 6 nu (5+6)
  • LinaFiaK

Vaknade inatt och hade jätteont i magen igen? det varade i typ 10-15 min.

Precis när det avtog så rörde det sig i magen, så det var ju antagligen gaser.

Har ju haft ont i snart en veckas tid. Det har inte kommit blod någon gång, peppar peppar.

• LinaFiaK
    LinaFiaK skrev 2022-01-04 06:54:10 följande:

Är väl så det räknas. Det räknas ju från den dagen man hade mens sist. Vilket var den 24/11. Då är det vecka 6 nu (5+6)

Första dagen man hade mens under förra menstruationen menade jag!
  • LinaFiaK
    Anonym (Samma) skrev 2022-01-04 10:53:11 följande:

Jag har fått kraftiga smärtor och varit gasig och lös i magen under båda mina graviditeter. I början hade jag mycket molvärk. Inget konstigt alls och inget du behöver göra vul för.

Skönt att höra att någon mer haft samma! Tack! Jag har haft väldigt ont i brösten men helt plötsligt försvann det.. varierade dina gravidsymptom också? Just idag känner jag mig inte gravid som jag gjort innan. Men man övertänker och överanalyserar säkert en del med.
  • LinaFiaK

Kan informera om att de ville att jag skulle komma in och göra VUL eftersom de vill utesluta utomkvedshavandeskap eftersom jag haft lite molvärk längst till vänster och även dessa smärtor kopplade till gaser/diarré.

Han kunde inte se någon fosterskugga alls. Han sade att det antingen är för tidigt att se det, men att man borde kunna göra det om det nu stämmer att jag är vecka 5+6. Annars har det ju dessvärre blivit ett missfall. Han kunde inte heller säga om det är ett utomkvedshavandeskap eller inte eftersom han inte kunde se något alls någonstans. Jag frågade iallafall vad han tror och han tror att det rör sig om ett missfall. Men jag ska tillbaka om 2 veckor igen.

Känns väldigt tungt just nu då jag är inställd på att det är ett missfall. Känns konstigt att mina gravidsymptom avtagit, magen gör ont och nu även att man inte såg någon fosterskugga. Vet inte hur tidigt man kan se en fosterskugga men men.

• LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-04 18:35:20 följande:

Det finns bra skäl till varför man bör vänta med VUL till minst v.7. Det är för osäkert innan. Det kan dessutom hänga på VUL-apparaten, vanan att tyda och att man kan ha missat när man hade äl och är lite kortare gången och vips får man beskedet m.f och det kanske inte är det. Minns otaliga trådar här om kvinnor som gjort tidiga VUL och blivit utdömda. Vid senare VUL har det visat sig att fostret visst levde. Säger nu inte att det absolut är så för dig, men det går inte utesluta. Det är därför man alltid får göra ett VUL till efter 2 veckor för då vet man.

Ja, det återstår att se. Hoppas verkligen på positivt besked om 2 veckor, men är inställd på det värsta. Fick även veta att jag har fått en muskelknuta vilket jag inte hade för 6 månader sedan. Vi pratade inget mer om det igår för på honom lät de som de ?bara? var en muskelknuta. När jag sedan läste på lite om det när jag kom hem så kan ju dels muskelknutan orsaka missfall och göra det svårare att bli gravid? så himla tröttsamt att få höra det med.
  • LinaFiaK

Tack för kommentarerna hörrni! Glad

Jag pratade med läkaren för en stund sedan. Jag ska ju tillbaka dit imorgon för att ta ett nytt blodprov. Mitt hCG som jag tog igår var tydligen högre än förväntat 11585. Därför ska de göra en till VUL imorgon igen.

Myomen är tydligen 26 mm x 18 mm och sitter i den främre uterusväggen. Han trodde inte att den skulle ställa till det men kunde inte lova något.

Jag är som sagt inställd på det värsta men finns såklart lite hopp kvar.

• LinaFiaK
    Anonym (V6) skrev 2022-01-05 14:26:44 följande:

Fick du någon förklaring till din smärta långt ner i magen? Jag har samma på vä sida och haft i flera dagar men kan inte avgöra var den kommer från, om det kan vara äggstocken eller om det drar med mot höften.

Nej tyvärr inte. Jag har väldigt ofta ont längst ner till vänster redan som det är innan jag blev gravid. Det har med mina träliga tarmar att göra, så tror det är de jag känner av just nu också men kan ju också vara något annat som har med graviditeten att göra som jag inte vet.
  • LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-05 14:29:13 följande:

Vilken dag togs hcg-provet? Värdet kan variera mycket inom en och samma vecka och ändå vara normalt fast det ligger högt. Mitt myom var nånstans 3 x 6 cm. Inga problem med det. Nu håller jag alla tummar!

Igår (tisdag), så de vill ta ett 2 dagar senare. Så imorgon 09:30 blir det ett stick igen. Tack snälla! Glad
  • LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-05 14:39:30 följande:
    Jag var otydlig- jag menade vecka + dag. Glad Tex 6+2 eller vad det nu var. Jag tog många hcg som gravid. Låg alltid högt med första barnet. 
    Jahaa då förstår jag! Glad Man tror jag igår i så fall var i typ vecka 5+5 eller däromkring.
  • LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-05 15:05:31 följande:

Min dator krånglar så jag fick bara fram en enda hcg-tabell. Enligt den är 11000 helt normalt v.6.

Får hoppas att de ser en fosterskugga imorgon. Han misstänkte iallafall ett missfall sade han igår när jag var där. Men får hoppas att det bara var för tidigt att se någon fosterskugga. Men vågar inte hoppas på för mycket, men gud så glad man hade blivit om allt såg ok ut helt plötsligt.
  • LinaFiaK

Tack för att ni höll tummarna för oss! :)

Var inne idag och mitt hCG hade ökat med 70% sen i förrgår, så det var bra.

Man kunde även se gulesäcken och ett typ 2 mm stort foster tyckte han att han såg.

Han trodde jag var i slutet av vecka 4 eller i början av vecka 5.

Nu får vi hoppas det går bra hela vägen :)

Ha det gott!

• LinaFiaK
    Jag är bara jag skrev 2022-01-06 18:39:02 följande:

Så härligt!  Men veckan stämmer ju inte. V.4 ser man inget foster alls, v.5 är gränsfall också. V.6 som du själv säger stämmer nog. Eller också menade han att fostret var 4 veckor. 

Jaa! :) ja han kanske menade så! :)
Svar på tråden Så ont i magen