Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd

Jag undrar om någon härinne har erfarenhet av att ha blivit anmälda till socialtjänsten av en granne om våld mot barnen som ?hämnd? för störande ljud?

Kan börja med att skriva att anmälan är helt obefogad. Det enda jag kan tänka mig att den grundar sig i är att barnen under dagtid leker högljutt/leksaker dras över golv och kastas ibland/det dunsas i golvet/barnen bråkar och kivas/gråter/protesterar och jag som vuxen ibland måste höja rösten och bestämt säga till dem att sluta. Ovanstående vill en granne konstatera till att jag misshandlar barnen verbalt och fysiskt.

Jag funderar på om anmälan är gjord som en hämnd för att vi stör grannen med våra lägenhetsljud. Grannen vet förmodligen att denne inte kan klaga hos hyresvärden eftersom en sådan anmälan inte leder någonstans eftersom vi inte gjort något fel förutom att låta som en livlig flerbarnsfamilj under normala tider. Grannen vill därför sätta press på oss till tystnad med en orosanmälan till socialtjänsten.

Har du någon erfarenhet av detta och kan berätta mera?

• Svar på tråden Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd
  • Anonym (Undrar)

Ja det är grannen. Kan också förstå att det kan låta ifrån oss under dagtid men att anmäla mig till socialtjänsten och beskylla mig för att misshandla mina barn för att skrämma mig tycker jag är ett riktigt vidrigt beteende.

• Anonym (Undrar)

Vi är för det första inte ego och för det andra väsnas vi inte mer än andra normala småbarnsfamiljer (vad jag har erfarenhet av). Vi är en helt vanlig familj med barn och jag pratar mycket om att visa hänsyn och hur man tänker på andra med mina barn och markerar även tydligt när de inte visar hänsyn/gör fel. Men det är inte alltid lätt att resonera med en ettåring och en fyraåring. Med ditt sätt att resonera kanske det är du som är min granne? Vidrigt beteende av dig i sådana fall.

• Anonym (Undrar)
    Friger skrev 2022-01-03 22:30:34 följande:

Eller så skiter du i saken och låter barnen leka och skrika normalt. Så är livet. Grannen får vänja sig. Så är reglerna. Några år till så har ungarna säkert slutat.

En fyraåring lyssnar om den är på gott humöret. Är dom på pissigt humör så är dom oftast inte så mottagliga för djup diplomati och kloka ord.

Du har precis förstått vår situation!
  • Anonym (Undrar)
    Fiona M skrev 2022-01-03 22:20:25 följande:

Varför tror du anmälan är som hämnd och inte av oro?

För att grannen konstaterar i sin anmälan att jag fysiskt misshandlar mina barn, vilket jag inte gör.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Intealltidlätt) skrev 2022-01-03 23:04:05 följande:

Håller med om att det inte alltid är lätt med barn som hörs mycket. Barn måste få höras och leka vilket grannen faktiskt får acceptera.

Men om jag bodde under en granne med barn där jag ofta hörde höga röster från vuxna och mycket gråt från barn så skulle jag nog också reagera och bli orolig över vad som händer. Det är liksom skillnad på barn som leker högljutt och barn som gråter och skriker ofta. Och föräldrar som skriker åt barnen. Nu vet ju inte jag hur det funkar hos er men om du vet med dig att du tillrättavisar dem genom att skrika åt dem så kan det var det som oroar din granne.

Jag har också bott under en barnfamilj där barnen lekte ganska vilt så det hördes i timmar ibland men aldrig att de skrek på sånt vis som fick mig att tro att någon slog dem. Kunde höra några gånger att någon av dem gjorde sig illa och skrek men blev tröstade av föräldrarna.

En tanke bara när du skriver att du markerar väldigt tydligt. Hur gör du då?

Tydligt och bestämt höjt tonfall (nu menar jag allvar) om de gör något fel eller farligt. Annars pratar jag med dem i lugn men tydlig och vanlig samtalston när jag behöver markera något.
  • Anonym (Undrar)
    Fiona M skrev 2022-01-03 23:48:39 följande:

Hen kanske tror du gör det från vad som hörs.

Om så är fallet tycker jag inte att grannen borde ha konstaterat i sin anmälan att jag misshandlar mina barn. De ljud som kommer ut ifrån vår lägenhet borde i så fall utgöra en risk för alla småbarnsfamiljer att bli orosanmälda. Därför jag tror att det rör sig om någon slags irritation ifrån grannens sida, en slags hämndaktion.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Hände oss) skrev 2022-01-04 00:13:02 följande:

Det är så obehagligt med människor som anmäler till Socialen bara för att de fått för sig något utan några som helst belägg. Vi har en knäpp kärring som anmält oss, men vi vet att det inte står rätt till i huvudet på henne. Hon anmälde såklart anonymt men vi vet att det är hon. Du behöver inte vara orolig, när soc förstår hur det ligger till så läggs det ner på en gång.

Skönt att höra att ärendet lades ner. Brukar ni oroa er för att tanten ska få ett nytt tokryck och göra fler anmälningar mot er under annan identitet? Bara för att jävlas lite till så att säga.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2022-01-04 09:31:24 följande:

Så du går omkring och skriker åt dina barn, de bråkar och är ledsna stup i kvarten, grannarna har rakt ut sagt att de är oroliga för att du misshandlar dina barn och du undrar varför soc får in en anmälan emot dig. Ja just det ja.

Du verkar ha svårigheter att ta in och processa läst information.
  • Anonym (Undrar)
    fjanten skrev 2022-01-04 09:44:46 följande:

Kan nog kanske vara så att ljuden som kommer från er kan misstolkas som misshandel. Så kan man ju göra sitt bästa för att minska ljudet, men samtidigt ska ni ju kunna leva som en barnfamilj. Man kanske inte har bobbycars och bollar inne, man försöker påminna barnen (och det kan ju lätt bli 150 gånger/dag) om att man går och inte springer inomhus, man försöker påminna om "inomhusröst" och "utomhusröst" (150 gånger/dag), har tjocka mattor för högljudda leksaker m.m. Men även om man håller på så, så blir det ju ljud från barn.

Och vissa barn är livligare än andra. Mitt äldsta barn är lugnet själv, alltid varit, ingen hade nog ens märkt att vi hade barn hemma om vi bodde ovanför dem med bara honom. Vårt tredje barn, däremot (2 år idag), är mer vilddjur än barn. Klättrar konstant. Hans favoritgrej i världen är att riva ner grejer från hyllor och lådor, snarare än att leka med dem. Samma i kök, badrum, vardagsrum m.m. Han kan, och jag överdriver inte, vråla i säkert 40 minuter non-stop för minsta. lilla. grej. som inte går exakt som han tänkt. Och jag menar V R Å L A. Försöker man hjälpa, trösta, avleda eller liknande så får han ett sånt utbrott att han antingen börjar stampa i golvet (medan han skriker) eller dunka sitt huvud i golvet eller väggen. Gissa vad dessa ljud kan misstas för..?

Hade inte våra grannar vetat exakt hur han är och hur vi har det med honom, så kan jag absolut tänka mig att det lätt skulle gå att misstolka ljuden från vårt hem som barnmisshandel. Dock bor vi på bottenplan i en stor och (för sin ålder) bra isolerad lägenhet. Vi har sett till att koordinera med grannen ovanför så hennes sovrum är på andra änden mot för var 2-åringens lek- och sovrum är. På så sätt minskar tillfällena där hon behöver riskera att störas av honom. Samtidigt har hon full förståelse för hur han är, för tydligen var hennes yngsta barn exakt likadan som liten.

Så mitt tips till dig TS är helt enkelt att ni tar er igenom den här grejen med socialen. Så kanske ni ska försöka, vänligt, bekanta er lite med grannen. Visa att ni vill minimera ljuden så långt det är möjligt med just era barn, och hur era lägenheter är. Kanske ni också kan försöka göra en mer "livlig barnlek:ig" del av er lägenhet, som ligger ovanför en del av grannens lägenhet som hon kanske inte t.ex. sover i när dina barn kan vara mer ljudliga. Och berätta att eventuella dunsar m.m. som kan höras INTE är misshandel, utan att det kanske är 1-åringen som övar på att gå och snubblar, att det kanske är saker som tappas i golvet (även om man har tjocka mattor så betyder ju inte det att allt stannar på mattorna konstant), att det kan vara något farligt på gång att hända - så du höjer rösten o.s.v. Det kan ju hända att grannen inte vet riktigt hur det kan låta från en barnfamilj utan att det är misshandel.

Du har förstått situationen med framför allt den yngsta av barnen. Jag avleder, parerar och gör allt jag kan för att minimera störningar, men en del av barnens utbrott och att det till viss del låter när de leker går inte att förhindra. Med en granne som den som anmälde mig borde alla barnfamiljer oroa sig för en orosanmälan till socialtjänsten.
Svar på tråden Orosanmälan mot barnfamilj som hämnd