fjanten skrev 2022-01-04 09:44:46 följande:
Kan nog kanske vara så att ljuden som kommer från er kan misstolkas som misshandel. Så kan man ju göra sitt bästa för att minska ljudet, men samtidigt ska ni ju kunna leva som en barnfamilj. Man kanske inte har bobbycars och bollar inne, man försöker påminna barnen (och det kan ju lätt bli 150 gånger/dag) om att man går och inte springer inomhus, man försöker påminna om "inomhusröst" och "utomhusröst" (150 gånger/dag), har tjocka mattor för högljudda leksaker m.m. Men även om man håller på så, så blir det ju ljud från barn.
Och vissa barn är livligare än andra. Mitt äldsta barn är lugnet själv, alltid varit, ingen hade nog ens märkt att vi hade barn hemma om vi bodde ovanför dem med bara honom. Vårt tredje barn, däremot (2 år idag), är mer vilddjur än barn. Klättrar konstant. Hans favoritgrej i världen är att riva ner grejer från hyllor och lådor, snarare än att leka med dem. Samma i kök, badrum, vardagsrum m.m. Han kan, och jag överdriver inte, vråla i säkert 40 minuter non-stop för minsta. lilla. grej. som inte går exakt som han tänkt. Och jag menar V R Å L A. Försöker man hjälpa, trösta, avleda eller liknande så får han ett sånt utbrott att han antingen börjar stampa i golvet (medan han skriker) eller dunka sitt huvud i golvet eller väggen. Gissa vad dessa ljud kan misstas för..?
Hade inte våra grannar vetat exakt hur han är och hur vi har det med honom, så kan jag absolut tänka mig att det lätt skulle gå att misstolka ljuden från vårt hem som barnmisshandel. Dock bor vi på bottenplan i en stor och (för sin ålder) bra isolerad lägenhet. Vi har sett till att koordinera med grannen ovanför så hennes sovrum är på andra änden mot för var 2-åringens lek- och sovrum är. På så sätt minskar tillfällena där hon behöver riskera att störas av honom. Samtidigt har hon full förståelse för hur han är, för tydligen var hennes yngsta barn exakt likadan som liten.
Så mitt tips till dig TS är helt enkelt att ni tar er igenom den här grejen med socialen. Så kanske ni ska försöka, vänligt, bekanta er lite med grannen. Visa att ni vill minimera ljuden så långt det är möjligt med just era barn, och hur era lägenheter är. Kanske ni också kan försöka göra en mer "livlig barnlek:ig" del av er lägenhet, som ligger ovanför en del av grannens lägenhet som hon kanske inte t.ex. sover i när dina barn kan vara mer ljudliga. Och berätta att eventuella dunsar m.m. som kan höras INTE är misshandel, utan att det kanske är 1-åringen som övar på att gå och snubblar, att det kanske är saker som tappas i golvet (även om man har tjocka mattor så betyder ju inte det att allt stannar på mattorna konstant), att det kan vara något farligt på gång att hända - så du höjer rösten o.s.v. Det kan ju hända att grannen inte vet riktigt hur det kan låta från en barnfamilj utan att det är misshandel.
Du har förstått situationen med framför allt den yngsta av barnen. Jag avleder, parerar och gör allt jag kan för att minimera störningar, men en del av barnens utbrott och att det till viss del låter när de leker går inte att förhindra. Med en granne som den som anmälde mig borde alla barnfamiljer oroa sig för en orosanmälan till socialtjänsten.