• Anonym (mm)

Är det missfall? Åka in till akuten?

Jag blöder väldigt lite, det syns när jag torkar mig, kommer knappt ut något på trosskyddet. Jag är såklart superorolig att det är missfall

Jag har ringt gyn, kvinnokliniken och 1177 och kön för samtal är fylld på samtliga. Jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mig. Vill ju veta om det är helt kört.

Har läst på vissa ställen att man åker till akuten för att undersöka ifall det är missfall. Vi har ingen gynakut i staden där jag bor.

Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-04 16:18
    Har slutat blöda! Hoppas det är ett gott tecken.

• Svar på tråden Är det missfall? Åka in till akuten?
  • Pretty in pink

Vilken färg har blodet? Har du smärtor? Hur långt gången är du?

• Anonym (mm)
    Pretty in pink skrev 2022-01-04 13:10:37 följande:

Vilken färg har blodet? Har du smärtor? Hur långt gången är du?

Typ tunn röd färg men det är väldigt lite. Har inga smärtor, är typ i vecka 5 plus 4.
  • nernu
    Anonym (mm) skrev 2022-01-04 13:13:27 följande:

Typ tunn röd färg men det är väldigt lite. Har inga smärtor, är typ i vecka 5 plus 4.

Om det är ett missfall är det inget de gör något åt akut ändå så du kan ställa dig i telefonkö och vänta tills du får en tid helt enkelt.

Och det kan mycket väl vara en liten blödning bara. Behöver inte betyda missfall.
  • Pretty in pink
    Anonym (mm) skrev 2022-01-04 13:13:27 följande:

Det finns otroligt många förklaringar till en sån blödning utan att något är fel. Jag förstår oron såhär i början men jag vet också att ett besök till gyn slutar med oändliga timmars väntan och troligen kan de inte se något med UL ändå om de ens väljer att göra det. Såvida du inte börjar blöda Stora mängder eller får kraftiga smärtor är det tyvärr bara att stå ut. Trösta dig med att det absolut inte låter som något är fel, det låter fullt normalt.
  • Anonym (4)

Nej, till akuten åker man när man har just akut behov av vård. Det är ganska sällan man behöver åka in vid missfall. Jag gjorde det v.14 och fick noll hjälp förutom att de krafsade ut resterna ner på golvet utan smärtstillande och sen sa att jag inte ens varit gravid! 

Blod behöver inte innebära m.f. Inte ens mycket blod. Jag blödde ganska mycket med första barnet. Helt ofarlig blödning. Avvakta och se vad som händer. Boka in ett VUL eller UL beroende på hur långt gången du är. Före v.14 går det bra med VUL.

• Anonym (Jag)

Mitt missfall började först med bloddroppar dagen efter med rinnande blod och dag 3 med klumpar

Allt kom ut av sig själv och jag kontaktade aldrig gyn

V 6

• Anonym (mm)
    nernu skrev 2022-01-04 13:15:22 följande:
    Om det är ett missfall är det inget de gör något åt akut ändå så du kan ställa dig i telefonkö och vänta tills du får en tid helt enkelt.

Och det kan mycket väl vara en liten blödning bara. Behöver inte betyda missfall.
    Går inte att stå i telefonkö, då hade jag gjort det. Dom säger att kön är fylld pga många samtal och att mna ska försöka senare(1177) eller en annan dag(kvinnokliniken och gyn).
    Pretty in pink skrev 2022-01-04 13:16:37 följande:
    Det finns otroligt många förklaringar till en sån blödning utan att något är fel. Jag förstår oron såhär i början men jag vet också att ett besök till gyn slutar med oändliga timmars väntan och troligen kan de inte se något med UL ändå om de ens väljer att göra det. Såvida du inte börjar blöda Stora mängder eller får kraftiga smärtor är det tyvärr bara att stå ut. Trösta dig med att det absolut inte låter som något är fel, det låter fullt normalt.
    Vet inte hur jag ska stå ut. Skulle vilja prata med någon insatt men det går ju inte.

OM jag går ner till akuten finns det chans att jag får hjälp då? Bor nära. Känns lite skämsigt att åka till akuten då det inte är livshotande direkt.

Jag har fått en del yrsel idag, eller jag har haft det ett par dagar men vaknade med det idag, vet inte om det är ett dåligt tecken. 

Nrä kan jag tidigaste ta ett gravtest? Antar att det är för tidigt idag. 

Tack ni som varar, uppskattas väldigt mycket.
  • Anonym (mm)
    Anonym (4) skrev 2022-01-04 13:17:23 följande:

Nej, till akuten åker man när man har just akut behov av vård. Det är ganska sällan man behöver åka in vid missfall. Jag gjorde det v.14 och fick noll hjälp förutom att de krafsade ut resterna ner på golvet utan smärtstillande och sen sa att jag inte ens varit gravid! 

Blod behöver inte innebära m.f. Inte ens mycket blod. Jag blödde ganska mycket med första barnet. Helt ofarlig blödning. Avvakta och se vad som händer. Boka in ett VUL eller UL beroende på hur långt gången du är. Före v.14 går det bra med VUL.

åh jag beklagar, vad tråkigt. 
    Såg den ofarliga blödningen ut som mens eller var det annorlunda?
    Jag får försöka ringa imorn igen då. 
    Anonym (Jag) skrev 2022-01-04 13:17:28 följande:

Mitt missfall började först med bloddroppar dagen efter med rinnande blod och dag 3 med klumpar

Allt kom ut av sig själv och jag kontaktade aldrig gyn

V 6

Vad tråkigt. 

• Anonym (4)
    Anonym (mm) skrev 2022-01-04 13:26:26 följande:
    åh jag beklagar, vad tråkigt. 
    Såg den ofarliga blödningen ut som mens eller var det annorlunda?
    Jag får försöka ringa imorn igen då. 

Vad tråkigt. 

Nästan som mens. Krävdes binda. Det som var annorlunda var att blodet var "rent", klarrött och jag hade inte alls ont. Även om jag absolut förstår din oro finns det ingenting de kan göra på akuten. Det är för tidigt att bekräfta via VUL. Ring och boka tid för VUL sent v.7, tidigt v.8. 
  • Anonym (mm)
    Anonym (4) skrev 2022-01-04 13:32:07 följande:
    Nästan som mens. Krävdes binda. Det som var annorlunda var att blodet var "rent", klarrött och jag hade inte alls ont. Även om jag absolut förstår din oro finns det ingenting de kan göra på akuten. Det är för tidigt att bekräfta via VUL. Ring och boka tid för VUL sent v.7, tidigt v.8. 
    Ok då är det bara att avvakta. Har som sagt yrsel också men det kna inte vara pga någon blodmängd för jag behöver inte använda binda eller något egentligen, är väldigt lite än så länge men antar att det kommer öka på. 
Svar på tråden Är det missfall? Åka in till akuten?